Geplaatst door Alcatel-Lucent

Vereenvoudiging van digitale thuisnetwerken vermindert behoefte aan technische assistentie en dure huisbezoeken

Uit onderzoek van Bell Labs, de onderzoeksafdeling van Alcatel-Lucent, blijkt dat verstrekkers van communicatiediensten hun operationele kosten met wel 40 procent kunnen verminderen door complexe functies op residential gateways te virtualiseren in de cloud.

Residential gateways spelen een essentiële rol in de aansluiting van thuisnetwerken op het internet. Deze netwerken blijven zich ontwikkelen om voortdurend meer data binnen huishoudens te kunnen verwerken. Door cloud-applicaties en een toenemende vraag naar toegangssnelheden van 100 Mbit/s of meer, neemt de capaciteit en de complexiteit van residential gateways toe. Deze toegenomen complexiteit vergoot de kans op supportproblemen, wat hoge kosten met zich meebrengt voor dienstverleners, vooral wanneer ingrijpen bij de klant thuis noodzakelijk is.

Een gevirtualiseerde residential gateway (vRGW, Virtualized Residential Gateway) lost dit probleem op door functies zoals IP-routing en Network Address Translation (NAT) te verplaatsen naar de cloud, waar gecentraliseerd bestuur en beheer mogelijk is. Dienstverleners kunnen op die manier een eenvoudige overbrugde gateway ter beschikking stellen, waarop de gebruiker veel gemakkelijker en met meer succes zijn thuisnetwerk kan installeren, gebruiken en onderhouden. Dit kan zonder daarbij een beroep te doen op de klantenservice of een technicus aan huis te laten komen. Bell Labs schat dat een vRGW een besparing kan opleveren tot 40 procent van de kosten voor service fulfillment, service assurance en life-cycle management. Naast de vermindering van de bedrijfskosten en de betere klantervaring is de gevirtualiseerde gateway ook een middel om nieuwe diensten sneller en consistenter te introduceren via de geïnstalleerde residential gateways.

Belangrijke feiten
Uit het onderzoek van Bell Labs blijkt dat een kostenbesparing mogelijk is op de volgende gebieden:

– Service fulfillment: 7 tot 12 procent kostendaling – een eenvoudige residential gateway, uitgebreide automatische installatiefuncties en netwerkgerelateerde servicemogelijkheden zorgen ervoor dat upgrades en de lancering van nieuwe diensten sneller verlopen. Daarnaast hoeven technici minder vaak op huisbezoeken om problemen met de activering of upgrading van diensten ter plekke op te lossen. Deze huisbezoeken bestaan uit meer dan 80 procent van de kosten van service fulfillment.
– Service assurance: 63 tot 67 procent kostendaling – uit data van dienstverleners blijkt dat 30 tot 40 procent van de gemelde problemen te maken heeft met dieper gelegen netwerkproblemen. Deze kunnen gemakkelijker worden opgelost door deze functies te virtualiseren en te centraliseren en de mogelijkheid te bieden om de devices thuis te beheren.
– Life-cycle management: ongeveer 66 procent kostendaling – hoewel de kosten voor life-cycle management relatief laag zijn in vergelijking met de kosten voor service fulfillment en assurance, zorgen meer snelheid en flexibiliteit voor meer innovatie, snellere time-to-market en hogere inkomsten.