-

Dit zijn de mobiele trends in 2019

Moet je anno 2019 eigenlijk nog wel spreken van mobiele trends? Een van de experts in dit artikel voorspelt dat we deze categorie vanaf 2020 niet meer apart gaan vermelden. Het zijn dan gewoon trends en je gaat ervan uit dat mensen hun mobiele device zullen gebruiken.


Bron: What’s Happening online? 2018

Onder millennials heeft de smartphone afgelopen jaar in ieder geval de koppositie overgenomen als het gaat om meest gebruikte online device. Zullen oudere generaties dit voorbeeld gaan volgen?

Bron: What’s Happening online? 2018

Een andere interessante ontwikkeling – die we al eerder bespraken in de E-commerce trends van 2019 – is dat we steeds vaker direct via onze mobiele telefoon gaan kopen. Met de millennials als absolute voorlopers, maar kijk ook eens hoe snel de babyboomers relatief stijgen (70%).

Bron: Ooyala Global Video Index 2018

Ook video kijken we steeds liever op mobiele apparaten. Netflix is in Azië al aan het experimenteren met mobile-only abonnementen.

En dan gaan we het in dit artikel verder nog hebben over je mobiel als vervanging voor je portemonnee, je mobiel als hub voor al je (persoonlijke) data, met je mobiel praten via kunstmatige intelligentie, je mobiel als commandocentrum voor de Internet of Things.


Kinderen voor je ze een smartphone geeft. Bron: Pexels

Binnenkort haalt je iPhone de kinderen van school, na het klaarmaken van een heerlijke risotto, het doen van de afwas en kruip je lekker in een voorverwarmd bed met.. of nee wacht.. nu schiet ik een beetje door.

Maar er staan in ieder geval een hoop spannende ontwikkelingen voor de deur als het gaat om mobiel..

En die ga ik uiteraard niet alleen bespreken! Dit zijn de Nederlandse media- marketing- en data-experts aan wie ik stuk voor stuk vroeg: Wat worden volgens jou de belangrijkste mobiele trends in 2019?

Martine de Meijer (Think Online), Melchior van Velzen, (Fontys Hogeschool Communicatie), Maarten van Ham (1412 Marketing & Media), Joep Franssen (WebNexus), Ton Heerze (Webton), Remco van Meel (Fingerspitz), Danny Oosterveer (Burgers’ Zoo), Keesjan Deelstra (SEO effect), Wilco Verdoold (Loyals), Nils van der Knaap (Sky Internet Marketing).

Daar gaan we.

#1 Mobile only

Om maar gelijk man en paard te noemen, het was Wilco Verdoold die stelde: “Dit is de laatste keer dat er een apart overzicht gemaakt wordt voor mobiele trends. Het is immers geen trend meer, maar default.”

Keesjan Deelstra doet een soortgelijke observatie al focust hij zich daarbij vooral op de jongere Nederlanders: “Vergeet Mobile first. Generatie Z is Mobile only! Generatie Z geboren eerste jaren na het jaar 2000 doet alles alleen maar mobiel. Ze bestellen mobiel. Ze halen nieuws van YouTube en gebruiken Instagram / WhatsApp op mobiel.” Hij geeft een paar tips over het bereiken van deze generatie:

Alles mobiel. Als iets 100 meter lopen is bestel je het al online.

Social advertising werkt. En de jongste doelgroep zit vooral op Instagram of Snapchat

Google = search

Influencers herkennen. De juiste influencers volgen draagt bij aan je eigen uitstraling.

De juiste notificatie. Meldingen uit apps of pushmeldingen van progressive web apps (pwa’s) werken beter dan ouderwets mailen of sms’en.

#2 AMP breekt echt door

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Maar niet iedereen richt zich op tieners natuurlijk. Waarmee bereik je het grote publiek? Joep Franssen ziet nog veel kansen voor AMP: “Naar alle waarschijnlijkheid zal het aandeel van mobiele gebruikers in het aantal Google searches stijgen. Dit is een trend die al een aantal jaar geleden is ingezet. Google heeft het afgelopen jaar de Accelerated Mobile Pages in het leven geroepen waar tot op heden nog maar weinig bedrijven de kansen van benutten. Naar alle waarschijnlijkheid zal 2019 het jaar worden waarin AMP de nieuwe standaard zal worden en mobiel en laadsnelheid de nieuwe speerpunten zullen worden bij zowel nieuwe als bestaande websites.”

#3 Klaar voor het micro-moment

Ook Martine de Meijer wijst op het belang van snelle websites: “De mobile first indexing strategie van Google wordt dit jaar uitgerold wat een groot effect zal gaan hebben op de ranking van websites. Het wordt steeds belangrijker dat je website goed en snel functioneert wanneer iemand ‘m gebruikt op een smartphone. Mensen zullen nog gemakkelijker naar hun mobieltje grijpen om snel iets op te zoeken. Organisaties moeten slim inspelen op dit soort micro-momenten.”

#4 Siri personaliseren

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Uiteraard mag ook de voice trend in dit artikel niet ontbreken. Waar het het in SEO trends 2019 uitgebreid over Google’s assistent ging en hoe deze kunstmatige intelligentie inzet, mogen we natuurlijk ook niet Apple’s Siri vergeten denkt Melchior van Velzen, hij ziet als trend:

“Nog meer voice search, functionaliteiten van voice search en digitale assistenten. Siri kan bepaalde opdrachten apps nu voor de gebruiker gaan uitvoeren. Middels de Siri Shortcuts, die de gebruiker zelf aanmaakt. We helpen daarmee de assistent, maar je kan ook zeggen dat we de assistent customizen, personaliseren. Dit geeft ruimte in 2019 om ons nog meer functionaliteiten te laten gebruiken. En om die functionaliteiten uit te breiden. Er komt een dag dat je Whatsapp volledig via Siri kunt bedienen.”

Overigens probeerde ik laatst zelf al een appje te versturen via mijn koptelefoon met stemassistent – heel bruikbaar is het nog niet..

#5 Focus je op YouTube (ook voor HR)

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Defensie – traditioneel sterk in HR-content

Eerder in dit artikel zag je al de grafiek van de enorme groei aan videoconsumptie op mobiel, Maarten van Ham ziet een verwante trend :

“De belangrijkste mobiele trends liggen in de collaboratie tussen bekende youtubers en producenten/ dienstverleners. Op een andere manier bij een andere doelgroep binnenkomen lukt hiermee. Voor veel bedrijven ligt de focus van 2019 op arbeidsmarktcommunicatie en de daarbij behorende marketing. Algemeen mag je stellen dat HRM en Marketingafdeling nauwer zullen (moeten) gaan samenwerken in 2019 om een kans te maken de instroomproblemen te voorkomen.”

#6 Betalen met je telefoon

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De techniek is er natuurlijk al een tijdje (NFC), maar gaan we in 2019 ook massaal het betalen met je smartphone omarmen?

Wilco Verdoold: “Als je hackt kan het al, maar in 2019 wordt het verder uitgerold: betalen met de chip in je telefoon. Er wordt gefluisterd dat al verschillende banken aan het testen zijn, maar ook de KPN’s van deze wereld kijken naar een mogelijke rol om betalingen te ondersteunen.”

Remco van Meel: “het gebruiken van je mobiel voor betalingen. Ik verwacht dat de techniek zich zo gaat ontwikkelen dat in 2019 veel meer betalingen via mobiel gaan gebeuren, en in de nabije toekomst ook de bankpassen, creditcards en de OV Chipkaart vervangt.”

#7 M-commerce conversie optimalisatie

En dan is er natuurlijk dat andere betalen met je telefoon, namelijk online. Volgens Ton Heerze liggen er met name kansen op het gebied van conversie optimalisatie voor mobiel bij webshops:

“Inmiddels speelt meer dan de helft van het internetverkeer zich af via mobiele apparaten. Dat betekent dat mobiele gebruikers ook in de e-commerce sterk vertegenwoordigd zijn. De markt voor m-commerce (mobile commerce) groeit dan ook in rap tempo. China vertolkt op dit gebied een voorlopersrol, maar ook in Nederland beloven aankopen steeds vaker via de smartphone plaats te vinden. De uitdaging voor online retailers is in 2019 vooral om het ietwat tegenvallende conversiepercentage op mobiel te verbeteren.”

#8 Vingerafdrukscanner onder scherm

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Dan naar de afdeling spannende technische snufjes, Nils van der Knaap kom d’r maar in: “Dat je smartphone ontgrendelen met je vingerafdruk reuze handig is weten we inmiddels. Je hoeft immers niet iedere keer een wachtwoord in te voeren als je op je telefoon wilt kijken. Toch blijft de locatie van deze functie een uitdaging. Nu wordt de vingerafdrukscanner nog los ergens in de behuizing geplaatst.

“Met de komst van een vingerafdrukscanner die in het scherm verwerkt is kunnen we verwachten dat het design van de nieuwe smartphones nog strakker wordt. Daarnaast hoef je natuurlijk niet meer met je vinger te zoeken naar de locatie van de vingerafdrukscanner, wat het gebruiksgemak verhoogt.”

#9 Mobiel als hub voor je data & transacties

Zulke ontwikkelingen zorgen er ook voor dat we steeds meer op onze telefoon gaan vertrouwen, ziet Wilco Verdoold: “Je mobiel wordt steeds meer de sleutel tot je data en transacties. Wat begon met het verzenden van een SMS als (extra) check voor de veiligheid, werd de laatste jaren steeds vaker authenticatie met een specifiek gegenereerde variabele code door een app als Google Authenticator. Maar de beweging zet zich door: vingerafdruk en gezichtsherkenning verhogen de veiligheid en maken het bovendien makkelijker om veilig te betalen.”

“Steeds meer applicaties gaan dergelijke functionaliteit benutten om makkelijker en veiliger te communiceren.”

#10 Mobiel voor je persoonlijke data

Wilco Verdoold: “In 2019 wordt je mobiel ook steeds meer de datahub voor je persoonlijke data. Van je hartslag tot je slaap en o ja: het aantal stappen dat je nog moet zetten om fit te blijven natuurlijk. Maar ook andere zogeheten Internet of Things (IoT) devices communiceren steeds meer en makkelijker met je mobiel.”

#11 Mobiel als IoT-hub

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Altijd zien wie er aanbelt – uiteraard opgekocht door Google

Ton Heerze: “Internet of Things (IoT) is een fenomeen dat beschrijft hoe apparaten via internet gegevens met elkaar uitwisselen. In veel gevallen gaat het hierbij om mobiele apparaten. Op afstand met je telefoon de verwarming aanzetten voordat je thuiskomt of op een app aflezen hoeveel stappen je activity tracker vandaag gemeten heeft: IoT maakt het allemaal mogelijk. In 2019 zullen er meer dan 8 miljard IoT-apparaten in gebruik zijn en dit aantal zal naar verwachting alsmaar sneller groeien.”

#12 Extra processor voor AI & AR

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Interessante presentatie over augmented reality (als je even hebt)

Mobiel als dit, mobiel voor dat, kan die mobiel dat allemaal wel aan? Nils van der Knaap vertelt hoe ook de hardware steeds beter wordt: “Smartphone fabrikanten zijn bezig met het ontwikkelen van processoren die speciaal gemaakt worden voor processen als kunstmatige intelligentie (AI) en Virtual of Augmented Reality. Deze processor draait naast de “normale” processor, waardoor de telefoon een stuk efficiënter wordt en meer ingewikkelde taken aan kan. Dit betekent in de praktijk betere resultaten voor digitale assistenten, gezichtsherkenning en zwaardere apps.”

#13 Progressive Web Apps

Dan een trend die je bij meerdere artikelen voorbij ziet komen en ook bij deze mobiele trends uiteraard niet mag ontbreken.. Remco van Meel: ”In 2019 zal de techniek zich steeds verder ontwikkelen waardoor apps zullen worden aangeboden via een browser in plaats van een native app. Hierdoor wordt meer eenheid gecreëerd omdat je dan als bedrijf nog maar 1 platform hoeft te onderhouden. Hierdoor worden o.a. update cyclussen en security verbeterd.”

#14 Creativiteit in design mag weer

Bron: Hyves – Rest in Peace

Danny Oosterveer ziet een interessante ommekeer: “In de vroege dagen van het internet gingen designs van websites alle kanten op. Ik herinner me nog goed websites van bijvoorbeeld de Telegraaf (een soort namaak van de krant) en TMF (lichtkransen, gifjes, het leven is een groot feest). Hoe anders is dat nu.”

Heb je tegenwoordig nog wel door of je op de websites van The Economist, The Guardian, Marketingfacts of Emerce zit?”

“Met name met de opkomst van mobiel en daarmee het responsive webdesign kozen websites steeds vaker voor dezelfde elementen, om zo de herkenbaarheid van UX-elementen te vergroten. Goed voor het gebruiksgemak, maar een doodsteek voor de creativiteit. Heb je tegenwoordig nog wel door of je op de websites van The Economist, The Guardian, Marketingfacts of Emerce zit?”

“Ik voorzie dat het tij zich gaat keren in 2019 en we mondjesmaat zullen gaan zien dat websites zich weer gaan onderscheiden, door de juiste mix van creativiteit en conformiteit.”

#15 Smartphone als gaming device

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Nils van der Knaap: “Games zijn al jaren populair op de smartphone. Met de toegenomen processorkracht worden ook de games geavanceerder. Zo is bijvoorbeeld het populaire 3D-schietspel Fortnite ook op mobiel te spelen. Republic of Gamers (onderdeel van Asus) brengt zelfs een smartphone geheel gericht op gaming op de markt.”

#16 Conclusie: Meer, meer, meer (of ook een beetje minder?)

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Met de ‘Digitaal Welzijn’ app wil Google telefoonverslaving aanpakken

Als je al een rode lijn in dit artikel hebt kunnen ontdekken is het voornamelijk meer, meer & nog meer smartphonegebruik en toepassingen. Maar je ziet natuurlijk ook een tegenbeweging.

Wilco Verdoold denkt daar het volgende over: “Spraken we de laatste jaren nog vooral over dat er steeds meer tijd wordt doorgebracht op mobiel is er sinds de laatste updates van Android en iOS steeds meer aandacht voor het bewuster omgaan met je schermtijd. Het idee: door transparant te maken hoe vaak en hoeveel je met je mobiel doet kan je ervoor kiezen minder vaak te kijken of minder lang gebruik te maken van je telefoon. Ik denk dat het de meeste mensen niet gaat lukken.”

“Nog wat aanmoediging nodig? Lees eens Deep Work – of de Nederlandse vertaling Diep Werk – Werken met aandacht in een wereld vol afleiding. Aanrader voor mensen die er door de gebruikersrapporten van hun mobiele telefoon achter komen dat ze toch wel vaak en veel gebruik maken van hun mobiel.”

Tot zover deze 16 belangrijkste mobiele trends die 10 Nederlandse experts voor 2019 signaleerden. Ben je het met ze eens? Mis je nog belangrijke ontwikkelingen? Ik hoor het graag van je in de comments.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Ik verwacht niet dat bij mij in 2019 de trend zal zijn dat ik mijn priegelfoon vaker ga gebruiken. Daarvoor heb ik een te grote hekel aan dat ding. Voor betalen is de priegelfoon veel te gebruikersonvriendelijk. En een digitale assistent begrijpt echte vragen niet.
Toen ik pas een pc had, heb ik nog wel eens spelletjes gedaan. Maar omdat dit nogal tijdrovend bleek, ben ik daar subiet mee gestopt. Doe ik dus ook niet op de priegelfoon. Video’s duren mij al gauw te lang, ook op de pc. Aandrang om video’s op een priegelfoon te bekijken, heb ik dus in het geheel niet.
De verwarming op afstand aan zetten? Zo erg is het toch niet als je huis nog niet warm is als je thuiskomt? Door zo’n app brandt de verwarming langer en dat kost dus extra energie.
Online bestellen in plaats van 100 meter lopen? Nee. Wel soms dingen die ik nodig heb online uitzoeken. En dan naar de winkel om het te kopen, ook als het ver van huis is. Dat uitzoeken doe ik op de pc, want surfen op de priegelfoon is nogal frusterend. De helft van de keren dat ik dat doe, geef ik het halverwege op omdat het teveel gedoe is.
Een groot voordeel: de Digital Wellbeing app heb ik niet nodig!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond