Deel dit artikel
-

Engeland begint onderzoek marktmacht Facebook en Google

De Britse Competition and Markets Authority onderzoekt hoe Facebook en Google persoonsgegevens verzamelen en inzetten om hun macht te laten gelden op de Engelse online reclamemarkt, waar 14 miljard euro in omgaat.

Het onderzoek is gisteren begonnen en het eindverslag wordt op 2 juli 2020 verwacht. Belanghebbenden kunnen hun bijdragen, met feiten en meningen, tot einde deze maand inleveren bij de CMA.

De toezichthouder wil weten of consumenten kunnen bepalen of en hoe er persoonlijke informatie wordt verzameld. Een andere kernvraag is of de concurrentieverhoudingen ontwricht zijn door marktmacht van de online platformen.

Voorzitter Andrew Thyrie stelt dat maar weinigen echt goed weten hoe de online reclamemarkt werkt en hoe snel deze verandert. Het is bijvoorbeeld een feit, ook in Nederland, dat meer dan zeventig procent van de digitale reclamebudgetten worden besteed bij Facebook en Google. De kruimels, in Nederland is dat een paar honderd miljoen euro, worden verdeeld door partijen buiten deze twee dominante ecosystemen.

Foto: LWYang (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Adje

Laat fb en google lekker doen en onderzoek liever Amazon; Amerika’s grote internationale slaaf machine. De hele wereld zal straks werken voor Amazon

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond