-

Financiële inclusie als belangrijke strategische pijler

Bij Mastercard werken we aan een wereld waarin economische groei voor iedereen toegankelijk is. Wereldwijde projecten in het kader van financiële inclusie dragen bij aan een antwoord op de vraag: Hoe kunnen we als betaaltechnologiebedrijf bijdragen aan een wereld waarin iedereen de vruchten kan plukken van de digitale economie?

Onder leiding van onze CEO Ajay Banga zet Mastercard sterk in op ‘doing well by doing good’. Waarom? Als het goed gaat met de wereld, gaat het goed met bedrijven en ook met ons bedrijf. Bedrijven maken allemaal deel uit van een wereldwijd ecosysteem. Hoe beter dat in balans is, hoe meer we hier allemaal van profiteren. We noemen dit het netwerkeffect: het idee dat het totaalplaatje meer is dan de som van zijn onderdelen. Daarom is het belangrijk om de digitale economie beschikbaar te maken voor iedereen, waar ook ter wereld. Het is dan ook de bedrijfsstrategie én onze sociale verantwoordelijkheid  om ervoor te zorgen dat mensen en organisaties toegang hebben tot het netwerk, de middelen en oplossingen die ze helpen hun potentieel te bereiken en financiële zekerheid te bereiken. Ons doel is voor eind 2020 een half miljard mensen te bereiken.

Het belang van financiële inclusie

Een belangrijke strategische pijler is financiële inclusie. Onze organisatie draagt bij aan zo’n 750 financiële inclusieprogramma’s in meer dan tachtig landen. Waarom financiële inclusie zo belangrijk is? Door mensen te verbinden met de digitale economie, zijn ze beter in staat zichzelf te ontwikkelen. En wie toegang heeft tot de financiële wereld, kan makkelijker producten of diensten aanbieden en inkopen, kan een (micro)krediet aanvragen, krijgt gemakkelijker toegang tot zakelijke leningen, én loopt minder financieel risico.

Bankloze wereldbevolking 

Mobiele diensten kunnen de ‘bankloze’ wereldbevolking met een derde verkleinen. Van de wereldwijde bevolking die niet is aangesloten bij een bank komt 60 procent uit 15 landen. Hiervan beschikken 607 miljoen mensen wel over een mobiele telefoon, maar dus niet over een bankrekening. Daarnaast ontvangen wereldwijd 230 miljoen volwassenen zelfs hun salaris in contanten. Dat leidt tot problemen voor werknemers én werkgevers: diefstal ligt op de loer, sparen wordt lastiger en het betalen van rekeningen kost veel tijd, soms zelfs dagen.

Meer kansen voor vrouwen

De genderkloof wordt ook kleiner als mobiele en digitale technologieën vaker worden ingezet voor financiële diensten. In ontwikkelingslanden bezitten meer mannen dan vrouwen een rekening. Vrouwen maken daardoor vaak sneller gebruik van informele financiële diensten, met alle risico’s van dien. Vrouwen meer toegang geven tot financiële diensten is een essentieel onderdeel in de strijd tegen armoede. Als we vrouwen kansen bieden, geven we die kansen ook aan hun families, gemeenschappen en lokale economieën. Als vrouwen toegang hebben tot bankrekeningen, geven ze gemiddeld meer uit aan eten, scholing en zorg dan mannen. Daarmee stijgt het welzijn en de productiviteit van gezinnen. Onderzoek wijst uit dat het verbeteren van toegang tot financiële markten voor vrouwen de wereldeconomie tot 2025 een boost kan geven van 28 biljoen dollar.

Samenwerking met een Nederlands tintje

Een van de financiële inclusie-programma’s met een Nederlands tintje is het Farmer Network. In samenwerking met Rabobank geven we een miljoen boeren toegang tot een digitaal platform om producten voor een eerlijke prijs te verkopen. Als speciaal pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor inclusieve financiering en ontwikkeling, stond Koningin Máxima aan de wieg van deze samenwerking. Dankzij het platform krijgen de boeren meer toegang tot marktinformatie en managementvaardigheden en kunnen ze een toekomstbestendig bedrijf opzetten. Ze leggen er contact met potentiële kopers, krijgen toegang tot mobiele betalingsmogelijkheden en bouwen een digitaal transactieregister op, waarmee ze uiteindelijk een krediet zouden kunnen aanvragen.

World Food Programme

Onze organisatie zet zich ook in voor het schoolmaaltijdenprogramma World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties, wat kinderen in ontwikkelingslanden stimuleert om naar school te gaan. We zijn sinds 2012 partner van dit initiatief en heeft sinds die tijd al meer dan 100 miljoen maaltijden gedoneerd. WFP vindt het belangrijk dat de kinderen meer kans krijgen om in de toekomst financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen. We organiseerden in dit kader onlangs een liefdadigheidsdiner, waarmee we bijna 150.000 euro konden doneren aan het WFP. 

Doing well by doing good

In Nederland heeft bijna iedereen een bankrekening en toegang tot een bankpas, mobiel bankieren en internetbankieren. In Europa is dat al minder wijdverspreid en in ontwikkelingslanden is het belangrijk om er nog meer aandacht voor te hebben. Op deze manier hebben we inmiddels al meer dan 400 miljoen mensen bereikt die eerst geen toegang hadden tot financiële diensten. Onze organisatie ziet zichzelf als onderdeel van de maatschappij en voelt een verantwoordelijkheid om naast partners, aandeelhouders en klanten ook de wereldbevolking te helpen. ‘Doing well by doing good’ krijgt vorm door commerciële, duurzame sociale impact te realiseren. Die drive zou wat ons betreft de standaard voor alle bedrijven moeten zijn.

Over de auteur: Marene Arnold werkt als Marketing & Communication Director bij Mastercard Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond