-

Zo bereid je je bedrijf optimaal voor op 2020

Het einde van het jaar is het perfecte moment om rustig na te denken over volgend jaar. Want wat wordt je strategie voor 2020? Hoe ga je je verkoop weer een boost geven? En hoe zorg je voor meer weergaven, betrokkenheid van je klanten en een hogere conversie? Bovendien komen de peak sales-momenten voor begin 2020 zoals wintersales, Carnaval en Valentijnsdag er alweer snel aan. Hoe kun je als klein bedrijf in 2020 opboksen tegen de grote spelers? Door een focus op drie punten: zorg voor de juiste klantervaring, doe cross-border zaken en bied veiligheid. 

Focus 1: De juiste klantervaring

Consumenten winkelen steeds vaker strategisch. Ze gebruiken verschillende kanalen voor verschillende producten en kiezen uiteindelijk het kanaal dat de juiste ervaring biedt voor dat bepaalde product. Maar wat zorgt ervoor dat een shopervaring als goed of zelfs uitstekend beoordeeld wordt? Unieke producten, loyaliteits- en verwijzingsbonussen, uitgebreide retourmogelijkheden en gratis volgende dag verzending. 

Daarnaast vinden steeds meer consumenten eenvoudige betaalmogelijkheden belangrijk. Wie de online consument wil verleiden, moet toegevoegde waarde bieden. Kortingen en prijsverlagingen kunnen shoppers naar de site lokken tijdens peak sales-momenten. Maar andere extraatjes zorgen ervoor dat ze terug blijven komen wanneer de normale service wordt hervat. En dat is op de lange termijn waardevoller dan conversies op de korte termijn.

Focus 2: Cross-border sales

Met een bevolking van 743 miljoen mensen en 23 miljoen bedrijven biedt Europa volop groeikansen voor cross border sales. Maar: wie over de grenzen echt succesvol wil zijn, moet met een aantal zaken rekening houden. Zo is lokalisatie van groot belang met de juiste mix van betaalmethoden. Maar liefst 59 procent van de online consumenten breekt de transactie af als ze de betaalmethode van hun voorkeur niet aantreffen bij het afrekenen.

En die favoriete betaalmethode verschilt sterk per land. Zo heeft in Nederland iDeal de voorkeur, terwijl men in België liever met Bancontact betaalt. De Fransen kiezen voor Carte Bancaire of PayPal, terwijl Duitsers de voorkeur geven aan betaling op factuur. Maar in het Verenigd Koninkrijk is de creditcard dan weer favoriet. Kortom, andere markten, andere regels. Taal, valuta en favoriete betaalmethoden. Alles moet opnieuw doordacht worden.

Focus 3: Veiligheid

Veiligheid vinden online consumenten van groot belang. Of het nu in eigen land of over de grenzen is. Houd als winkelier daarom voortdurend de nieuwste regels en normen in de gaten, zoals AVG en de SCA-verificatie (Strong Customer Authentication). En gebruik de regels in eigen voordeel. Goed werkende websites en betaalpagina’s laten consumenten immers zien dat hun geld en persoonsgegevens veilig zijn. 

Naast de toepassing van technologieën als 3DS v2 betekent fraudepreventie ook dat je je moet omringen met experts. Samenwerken met de juiste betaalpartner is essentieel. Zij kunnen scoretools implementeren die nodig zijn voor het detecteren van afwijkingen, met name dankzij artificiële intelligentie. Zo kon bij sommige klanten van Ingenico ePayments dankzij een dergelijke methode het percentage frauduleuze transacties van 0,1 tot  0,01 procent worden teruggebracht en tegelijk de conversieratio met drie procent worden verhoogd.

Tips voor optimale peak sales

Wie in het nieuwe jaar focust op de juiste klantervaring, over de grenzen zaken doet en zorgt voor veiligheid zal zonder twijfel zijn online groei stimuleren. Maar vergeet daarnaast ook niet optimaal te profiteren van de peak sales-momenten zoals Valentijnsdag, Pasen, Koningsdag en Moederdag. Zeven tips kunnen je daarbij helpen:

  1. Bied toegevoegde waarde zoals unieke producten en gunstige retourvoorwaarden om koopjesjagers op lange termijn te behouden.
  2. Overtroef grotere concurrenten door exclusieve artikelen aan te bieden enkel bestemd voor peak sales samen met een persoonlijke ervaring op maat, in plaats van vluchtige kortingen.
  3. Bied lokale talen, valuta en betaalmethoden aan zodat buitenlandse klanten aangesproken worden. 
  4. Verfijn de frauderegels in de aanloop naar peak sales-momenten om een toename van de verkoopcijfers en een afname van gemiste verkopen te realiseren. 
  5. Kies een payment service provider die een stabiel platform biedt dat de extra bezoekerstoestroom kan verwerken. En werk nauw samen met de klantenservice van die aanbieder voor maximale ondersteuning.
  6. Vergroot de beschikbaarheid van je klantenservice en versterk je leveringsproces om een optimale ervaring te bieden en terugbetalingen te voorkomen.
  7. Verhoog het vermogen om met pieken om te gaan qua retourzendingen en terugbetalingen na peak sales-evenementen om zo klanten een snelle, prettige ervaring te bezorgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond