-

Dit zijn de vier e-commerce bezorgtrends voor 2020

In een wereld waar verandering de enige constante is en waar de invloed van een aantal grote spelers steeds groter lijkt te worden zijn er toch nog altijd voldoende manieren om je als merk te kunnen onderscheiden. Vooral in het laatste deel van de customer journey – the last mile – zijn een aantal trends te zien om in 2020 in de gaten te houden.

D2C

Een trend die men de afgelopen jaren al aan zag komen, maar dit jaar pas echt los barste is het direct-to-consumer model. Steeds meer merken verkopen direct aan consumenten zonder tussenkomst van een (online) retailer of marktplaats. Zo maakte Nike in November bekend dat zij per direct stoppen met het verkopen van hun producten op Amazon omdat ze meer directe, persoonlijke relaties wil aangaan met hun klanten. Dit is namelijk het grote voordeel van D2C: je ontwerpt, lanceert, verkoopt en verzend je producten direct naar de consument. Merken houden regie op de hele keten en weten bovendien wie hun klanten zijn, zodat ze beter op in kunnen spelen op hun behoefte en controle houden over het product en de reputatie van het merk.

Casper, een Amerikaans bedrijf dat matrassen produceert en direct aan consumenten verkoopt, is een perfect voorbeeld. In plaats van een groot aanbod, leveren zij drie modellen die zij direct vanuit winkels -of vanuit hun webshop aan consumenten leveren. Consumenten hoeven geen duizenden matrassen meer te bekijken -en Casper zorgt voor goede bezorging aan huis. De feedback van klanten wordt direct gebruikt in de doorontwikkeling van het product. Simpel.

D2C bedrijven zien kansen in een bestaande markt door iets simpel en klantvriendelijk te maken in een één-op-één relatie met de consument. Ze zijn in staat om risico’s af te wenden door hun product op kleinere schaal te testen en feedback te krijgen. Zonder zich zorgen te hoeven maken over andere betrokken partijen. 

The Digital Wallet

Webshops verliezen tweederde van hun klanten in de laatste paar seconden voor de aankoop als gevolg van cart abandonment. Het invoeren van betaal -en adresgegevens duurt vaak te lang, het product bleek (toch) niet op voorraad of – volgens UPS met 41% de belangrijkste reden – de kosten voor bezorging bleken te hoog. Onduidelijke informatie en extra “taken” die aan een consument wordt gegeven, zoals het verplicht aanmaken van een account – is reden om de winkelmand te verlaten.

Een steeds vaker voorkomende oplossing is de digital wallet, een veilige manier voor klanten om online te betalen met hun smartphone, computer of tablet. Digital wallets zorgen voor extra gemak bij het doen van betalingen en slaan vaak adressen -en eerder gekozen bezorgopties op, zodat klanten snel en eenvoudig een aankoop kunnen doen. Gezichtsherkenning en verificatie van vingerafdrukken maken het proces veilig. 

In 2018 accepteerden webshops volgens de checkout conversion index gemiddeld 8,2 verschillende betalingsmethoden. Het aanbieden van de digital wallet is een manier om geaccepteerde betalingsmogelijkheden te diversifiëren en het de klanten gemakkelijker te maken. Als het tijd is voor het afrekenen, zijn dit de digitale portemonnees die u moet beginnen te accepteren; Amazon Pay, Apple Pay, Google Pay en Paypal.

Verwacht wordt dat bezorging hier een grotere rol in gaat spelen. Het vooraf voorspellen en ingeven van de favoriete verzendoptie -of pickup point kan het afrekenen via een digital wallet nog verder versnellen. De Klarna Checkout is een mooi voorbeeld van een betaalbedrijf dat ook bezorging opneemt in hun product. Middels een API kunnen vervoerders of platformen gekoppeld worden om een optimale checkout ervaring te creëren. 

Green Delivery

Met de klimaatproblematiek anno 2019 wordt sustainability in e-commerce een steeds belangrijker onderwerp. Verwacht wordt dat de opkomst van groene bezorgopties in 2020 doorzet. Volgens een studie van Cone Communications is 87% van de consumenten geneigd een product van een merk te komen dat sociaal -of milieubewust onderneemt.

“Groen bezorgen” kan op allerlei manieren, door bijvoorbeeld pick-up points aan te bieden of te werken met nominated-day en tijdvak-levering, zodat pakketten met één poging worden geleverd. Retouren verminderen heeft grote impact en is een studie op zichzelf. Daarnaast zien we steeds meer innovatie in verpakkingsmateriaal, van kleinere -en slimmere verpakkingen tot herbruikbare dozen zoals Omoda’s Ecobox.

Compensatie van CO2 uitstoot zie je ook steeds vaker; door consumenten, maar ook door organisaties zelf. Etsy was de eerste online marktplaats die haar volledige uitstoot compenseert door (o.a.) te investeren in het Giriraj Wind Power Project. Ook vervoerders investeren al jaren in het verminderen van hun CO2 uitstoot door in te zetten op een volledig elektrische fleet en het CO2 vriendelijk maken van hun warehouses -en distributiecentra.

Merken kunnen zelf een verschil maken door klanten te informeren over de verschillende opties en hen te vertellen welke het milieuvriendelijkst zijn. En door hen de mogelijkheid te geven om te kiezen voor voor pickup points -of fietsbezorging. Dit kan makkelijk naast de bestaande opties en zorgt zelfs voor meer conversie. 

Ship-from-store

Een trend die in 2020 in een stroomversnelling zal komen, is ship-from-store. Volgens USPS “kan het verzenden van producten vanuit een winkel dicht bij de klant in plaats van een distributiecentrum de verzendkosten verlagen en producten sneller bij de klant krijgen”. 

Het gebruik van de ship from store methode kan winkels ook helpen om beter gebruik te maken van de voorraad, waardoor omzetderving door een ontoereikende voorraad kan worden voorkomen. Dit concept heeft veel andere voordelen, van lagere import -en verzendkosten tot het beter afstemmen van het productaanbod in een bepaalde regio. 

Bij de implementatie van dit concept kan je slim gebruik maken van de ruimte in de winkels, die als “mini-DC’s” functioneren. Zorg er wel voor dat producten makkelijk te vinden zijn voor winkelend publiek, maar ook voor medewerkers die het product snel moeten kunnen picken. Belangrijker nog, als je ship-from-store wil gaan inzetten, is dat je duidelijk inzicht hebt in je totale voorraad en dat je een slimme manier vind om te bepalen vanuit welke winkel een levering verzonden wordt. Steeds meer merken kiezen voor een hybride concept, waarbij lokale winkels een uur de tijd krijgen om een order te verwerken, maar de order alsnog door het centrale warehouse wordt opgepakt als men er in de winkel geen tijd voor heeft.

Verdere toekomst

Zoals gezegd: in e-commerce is verandering de enige constante. En de verandering lijkt steeds sneller te gaan. Het is daarom belangrijk om veel te experimenteren en organisaties -en systemen zo flexibel mogelijk in te richten door bijvoorbeeld gebruik te maken van headless commerce. Wat betreft bezorging en logistiek zien we nieuwe vervoerders de markt betreden en partijen zoals Picnic opkomen die hierin een rol gaan vervullen. Zorg er daarom voor dat je blijft innoveren, juist in een onderdeel van je business die veelal gedreven is op kosten, zoals logistiek.

Over de auteur: Luke Theissling werkt als Head of Partnerships bij Paazl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond