-

Webshops hebben een offline achterstand

De Amerikaanse supermarktketen Walmart is van plan zijn bezorging uit te besteden aan klanten. Goed idee of lege huls?

Om een einde te maken aan de Amazonisering van de Amerikaanse e-commercemarkt denkt de retailgigant ver buiten de box. Met als laatste vondst: het inzetten van klanten voor de bezorging van online bestellingen. Woon je op de route van iemand die op het web iets heeft besteld? Neem zijn pakketje mee, bezorg het, en Walmart compenseert met korting op je boodschappen. Een win-win. Volgens pessimisten zit echter niemand te wachten op vreemden aan de deur. En, hoe weet de klant, laat staan Walmart, aan wie bijvoorbeeld een 56-inch plasmatelevisie toe te vertrouwen is? Is er onder klanten überhaupt genoeg animo voor het (laten) bezorgen op deze manier?

Potentieel
Ik maak me minder druk. Bij een Walmart-filiaal komen wekelijks gemiddeld zo’n vijftigduizend klanten, waarvan negentig procent in vijftien minuten in de winkel kan zijn. Daar zitten er vast een paar tussen die een blokje omrijden voor wat korting. En dankzij de komst van de eBay-achtigen ziet de consument toch geen wezenlijk verschil meer tussen een koerier of een bezorgende particulier? Bovendien, als Walmart het geld dat het bespaart investeert in de verzekering zie ik weinig bezwaren. Door Walmart’s hoge dekkingsgraad en hoge bezoekersaantallen kan het in theorie straks spotgoedkoop ‘same-morning’, en zelfs ‘same-hour’, bezorging aanbieden. In Nederland zijn er maar weinig ketens die hieraan kunnen tippen, wellicht een Kruidvat, Hema of Albert Heijn. Voor retailers met minder vestigingen en bezoekers wordt het lastig om het ware potentieel van crowdsourced bezorging te benutten. Same-day delivery valt voor hen, zeker buiten dichtbevolkte gebieden, zo onmogelijk te garanderen. Het zal daarom altijd een aanvulling op de bestaande bezorgdiensten blijven.

Wapen
Mocht het plan in de praktijk niet werken of nooit uitgevoerd worden, dan nog er wat van te leren. Walmart bewijst namelijk te begrijpen dat het met zijn 4253 filialen een krachtig wapen in handen heeft: een fijnmazig netwerk van winkels annex e-commercemagazijnen. Dat heeft Amazon niet. Door te denken in ‘wat hebben pure players niet’, zie ik Walmart in de toekomst met nog veel meer offline innovaties online succesvol worden. Iets waar Nederlandse offline retailers morgen ook mee kunnen beginnen.

Offline retailers moeten dan ook stoppen met het denken in de online voorsprong die webshops op hen hebben. Denk eerder, net als Walmart, in de offline achterstand die pure players moeten goedmaken.

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#122)

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Sander

Ik heb zelf enkele jaren in florida gewoond en ging regelmatig naar een wallmart, nou kan ik je vertellen dat ik de gemiddelde bezoeker niet op mijn stoep zou willen hebben staan met mijn laptop. Maar goed het idee is vernieuwend, kijken hoe lang het duurt voordat weer een nederlandse “kenner” dit op de tv gaat aanprijzen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond