Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: bij Ahrend moest de knop echt om

Bij Ahrend in Sint-Oedenrode kon financieel topman Rolf Verspuij vorig jaar zomer nog nauwelijks de balans van de pandemie opmaken. Tegen het Eindhovens Dagblad: ‘We moeten echt goed studeren op de effecten van deze crisis op de middellange termijn. Hoe gaan bedrijven om met kantoren? Kunnen we in het thuiswerken een rol van betekenis vervullen?’ Inmiddels heeft Ahrend de bakens verzet: van kantoorinrichter tot leverancier van thuiswerkplekken.

Ahrend had begin 2020 best een goed jaar achter de rug. De omzet was in 2019 met meer dan tien procent opgelopen tot 347 miljoen euro. De winst steeg van 3,2 naar 5,6 miljoen euro.

2020 werd voor het bedrijf evenwel een uitdaging. Ahrend zag zijn traditionele verkoop van kantoormeubelen als gevolg van corona met zeker twintig procent teruglopen. Tegelijkertijd kreeg het bedrijf aanvragen van grote bedrijven voor werkplekken thuis bij de medewerkers.

“We hadden het geluk dat we ons onlinesysteem al hadden ingericht voor e-commerce,” vertelt Rob Keulemans van Ahrend op Emerce B2B Digital. Om de ontluikende markt voor thuiswerken te faciliteren werd voor de grotere klanten een bestelportaal gecreëerd waar medewerkers zelf kantoormeubilair konden bestellen. “Dat meubilair bezorgen we bij de medewerkers thuis.”

Ahrend heeft nu 30.000 werkplekken ingericht, veelal in het kader van de Arbowetgeving. Vertrekt de werknemer bij het bedrijf, dan wordt bhet meubilair weer opgehaald en bij een andere klant neergezet.

In die zin sluit de veranderende markt goed aan bij Furniture as a Service, een dienst die Keulemans voor het Brabantse bedrijf mocht opzetten. Hierdoor gebruikt Ahrend tot 40 procent minder nieuwe materialen, omdat producten veel langer in gebruik blijven.

Het was, zoals Keulemans het formuleert, ‘learning by doing’. “Normaal konden we de vraag goed voorspellen, inmiddels weten we wat de gemiddelde voorkeuren zijn van thuiswerkers, zodat we uit voorraad kunnen leveren.” Ahrend, voor alle duidelijkheid, levert alleen meubilair van eigen fabricaat.

Keulemans houdt er rekening mee dat de veranderingen voor Ahrend blijvend zijn. “Het kantoor was in het verleden een soort legbatterij waar je elke dag kwam. We houden er rekening mee dat mensen gemiddeld twee dagen per week thuis blijven werken.”

De presentaties voor Emerce B2B Digital zijn vanaf 8 april beschikbaar. Je kunt je hier gratis registreren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond