-

De vijf must-have scripts voor ieder Google Ads-account

Binnen een Google Ads-account valt altijd wel iets te doen of te controleren. Scripts voor Google Ads kunnen je een deel van het werk uit handen nemen. Lees hier meer over vijf ‘must-have’ scripts die voor bijna iedereen nuttig zijn.

Google Ads: je kunt er een dagtaak aan hebben en dan nog niet klaar zijn. Binnen het account valt altijd wel iets te controleren, analyseren of te optimaliseren. Gelukkig maken Google Ads Scripts het werk van SEA-specialisten een stuk leuker, gemakkelijker en strategischer. Maar wat zijn Google Ads Scripts precies? Waarom zou je ze willen gebruiken? En welke scripts zijn onmisbaar voor ieder Google Ads Account?

Wat zijn Google Ads scripts?

Google Ads Scripts zijn stukjes JavaScript waarmee je werkzaamheden in Google Ads kunt automatiseren. Bij het beheren van een Google Ads-account zul je bepaalde taken herhaaldelijk moeten verrichten. In plaats van deze keer op keer handmatig uit te voeren, kun je ervoor kiezen om dit geautomatiseerd te laten doen door Google Ads scripts.

Het gebruik van zulke scripts brengt veel voordelen met zich mee. De vier belangrijkste voordelen zijn de volgende:

Vier voordelen van Google Ad scripts
  • 1. Geen repetitief werk uitvoeren

Dankzij Google Ads scripts hoef je zelf geen saaie, repetitieve en tijdrovende taken meer uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het continu moeten uitzetten van slecht presterende advertenties of het controleren van de landingspagina’s. Google Ads scripts neemt je dit en veel ander routinewerk uit handen.

  • 2. Meer tijd voor strategische analyses

Omdat Google Ads scripts veel routinewerk uit handen neemt, houd je meer tijd over voor vraagstukken waarbij je expertise pas echt van pas komt. Zo kun je meer tijd besteden aan strategische analyses en keuzes binnen je accounts.

  • 3. Minder last van foutgevoeligheid

Een groot voordeel van automatiseren is dat het, in tegenstelling tot handmatig werk, in principe foutloos wordt uitgevoerd. Google Ads scripts waar meldingen zijn ingebouwd maken je alert op de wijzigingen die het script doorvoert. Op die manier heb je desalniettemin nog altijd de controle in eigen hand.

  • 4. Checks laten doen die je normaliter niet zou doen

Met Google Ads Scripts kun je additionele taken automatiseren die je normaal niet zo snel zou uitvoeren, omdat hier bijvoorbeeld geen tijd voor is. Door handige controles te automatiseren kun je net dat stapje extra zetten om de kwaliteit van je accounts beter te waarborgen en verbeteren, zonder dat het je tijd kost.

Top 5 ‘must-have’ scripts

Online zijn talloze Google Ads scripts te vinden. Je kunt scripts van anderen overnemen en waar nodig aanpassen of een eigen script schrijven. Welke scripts voor jou nuttig zijn hangt af van je behoeften en accounts. Om je enige houvast te geven, deel ik vijf must-have scripts die bruikbaar zijn voor ieder Google Ads-account.

  • 1. Controleer je links op niet-bestaande pagina’s

De links van landingspagina’s willen nog wel eens aangepast of verwijderd worden. Om te voorkomen dat verkeer vanuit je SEA-campagnes gelinkt wordt naar niet-bestaande pagina’s, kun je gebruik maken van een link checker-script. Zo’n script controleert of de pagina’s waar je naartoe verwijst nog online staan. Advertenties waarvan de landingspagina niet (meer) bestaat, worden in een sheet gezet waar je toegang tot krijgt.

  • 2. Account anomaly detector

Een account anomaly detector-script houdt in de gaten of de real-time resultaten in Google Ads in lijn zijn met de historische resultaten. De kans bestaat dat een campagne ineens veel uitgeeft, impressies flink dalen of conversies uitblijven in vergelijking met historische data. Deze afwijkende resultaten worden door het script gesignaleerd en direct aan je gerapporteerd. Zo kun je snel handelen en vervelende situaties voorkomen.

Bij Netprofiler wordt gebruik gemaakt van een zelfgeschreven script dat real-time data met historische data vergelijkt op campagneniveau. Mocht een campagne om welke reden dan ook stilvallen of ondermaats presteren, dan wordt hier tijdig een melding van gemaakt. Dit script is dan ook waardevol voor Google Ads-accounts waarin veel campagnes tegelijkertijd draaien.

  • 3. Negative keyword conflicts

Negative keywords (oftewel uitsluitingszoekwoorden) voorkomen dat advertenties worden weergegeven bij irrelevante zoekopdrachten. Een uitsluitingslijst bevat veel van deze zoekwoorden en wordt vanwege de efficiëntie vaak ingezet bij meerdere campagnes tegelijkertijd. Het sleutelen aan zo’n lijst heeft dan ook gevolgen voor alle campagnes waar deze lijst aan is toegevoegd. Het kan gebeuren dat een uitsluitingszoekwoord overeenkomt met het zoekwoord van een van de campagnes.

Een dergelijk conflict maakt je SEA-campagnes een stuk minder effectief. Met een negative keyword conflicts-script kan achterhaald worden in welke advertentiegroep het conflict ontstaat. Het script geeft hier meldingen van die een stuk gebruiksvriendelijker zijn dan de standaard meldingen die Google geeft bij conflicten.

  • 4. Advertenties omzetten naar Responsive Search Ads

Je bent er vast van op de hoogte dat het niet meer mogelijk is om Expanded Text Ads aan te maken. Om klaar te zijn voor de toekomst en om te voorkomen dat je advertenties niet meer bewerkbaar zijn, is het daarom een goed idee om je Expanded Text Ads omzetten naar Responsive Search Ads. Om dit proces te versnellen kun je gebruik maken van een handig script dat advertenties automatisch omzet in Responsive Search Ads.

  • 5. Toevoegen van UTM-tagging

Wanneer je Google Ads-account gekoppeld is aan Google Analytics, worden UTM-taggingdata automatisch ingeladen. Maar als je gebruik maakt van een CMS-systeem ontbreekt deze directe koppeling met Google Ads, waardoor je de UTM-tagging handmatig moet toevoegen. Tenzij je een script gebruikt natuurlijk. Wij gebruiken een eigen script waarbij de UTM-tagging automatisch wordt ingeladen, zodat je altijd informatie verzamelt over de advertentiegroepen in je campagnes.

Aan de slag met Google Ads Scripts?

Werkzaamheden laten automatiseren door Google Ads scripts kan je dus veel kostbare tijd en inspanning besparen. Onvoorziene fouten kun je vermijden en door te automatiseren kun je je focussen op strategische SEA-plannen voor de toekomst. Voor hulp bij het opzetten van je Google Ads scripts of om, bijvoorbeeld, te onderzoeken of een account anomaly detector-script op campagneniveau iets voor je is kun je ook een bureau in de hand nemen.

Over de auteur: Kevin Brinkman is SEA consultant bij Netprofiler.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond