-

Bedrijf met fysieke locaties? Zet Google Store Locator in voor lokale SEO en zichtbaarheid

Heeft je bedrijf meerdere fysieke locaties en gaat een groot deel van de omzet ‘face to face’? Dan is het goed om met je Google-bedrijfsprofiel en Google Store Locator aan de slag te gaan. Denk bijvoorbeeld aan een kaart met locaties op je website. Zo werk je aan lokale SEO en zichtbaarheid.

Er zijn ontwikkelingen rondom de omnichannelpropositie van Google: een belangrijk slagveld, waar Google langzaam terrein verliest aan de grote marketplaces zoals Amazon. Google heeft desalniettemin een heel groot voordeel, wat de marketplaces niet hebben: locatiegegevens van consumenten, producten en winkels. Die data gebruikt het bedrijf om omnichannelorganisaties aan zich te binden en via de zoekmachine –maar ook via Google Maps en Waze – unieke en relevante near me-zoekervaringen aan de consument aan te bieden.

Toch nemen veel organisaties nog steeds de moeite niet om dit organische kanaal serieus te nemen, hoewel sommige retailers heel veel foto-impressies op Google Business Profiles krijgen, vaak tot wel ongeveer een derde van het aantal page views op de website. Het speelt dus vaak een uiterst belangrijke rol in de customer journey. Waarom veel bedrijven dit kanaal verwaarlozen is niet duidelijk, wellicht omdat het niks kost?

Local Search: belangrijk voor organisaties met meerdere locaties

Local Search is een belangrijk onderdeel binnen SEO, vooral voor bedrijven die een groot gedeelte van hun omzet of klantcontact in de fysieke wereld realiseren. Google heeft een aandeel van 92% van de wereldwijde zoekopdrachten. Het gaat dan om een kleine zes miljard zoekopdrachten per dag. De enige mededeling die ze ooit gedaan hebben over het aandeel van lokale zoekopdrachten binnen die 6 miljard is inmiddels weer een paar jaar oud (en inmiddels vermoedelijk groter) maar was destijds 46%.

Dat betekent dat heel veel mensen Google gebruiken om producten en services in hun directe omgeving te zoeken. En dit verkeer zit laag in de funnel, je zoekt immers alleen op zoiets als “hamer kopen in centrum Utrecht” als je echt wilt gaan kopen. Het mag daarom geen verrassing heten dat het conversiepercentage van zoekopdracht naar bezoek heel hoog is.

Lokale-SEO-strategie als je meerdere locaties hebt

Het feit dat het opzetten en bijhouden van een Google-bedrijfsprofiel gratis is, leidt ertoe dat het bij veel bedrijven nog wordt afgedaan als een bijzaak. Dat is een grote fout voor zowel bedrijven met een enkele locatie als voor grote multilocatie-bedrijven. De kleine bedrijven merken het meteen: daar gebruiken partijen vaker alle mogelijkheden goed. Bij grote bedrijven meet meerdere locaties gaat het nog wel eens fout. Dan wordt de waarde flink onderschat en wordt een lokale-SEO-strategie onder een lange lijst met andere prioriteiten begraven.

Om het aantrekkelijker te maken voor zulke bedrijven om hun Google-bedrijfsprofielen goed bij te houden is Google sinds midden 2021 stapsgewijs allerlei verbeteringen aan het doorvoeren. En dat was nodig ook. Een aantal zaken zijn gemakkelijker centraal te doen, zoals bijvoorbeeld het binnenhalen van zoekwoorden rondom lokaal zoekgedrag of het goed- of afkeuren van “user-generated feedback” op het productaanbod, de openingstijden of andere kenmerken van specifieke bedrijfslocaties. Andere zaken, zoals het in bulk uploaden van foto’s of het gebruik van externe API’s om profieldata up-to-date te houden worden juist weer moeilijker gemaakt. Dat heeft te maken met een push vanuit Google voor meer lokale input (van bijvoorbeeld locatiemanagers).

Google Store Locator Plus

De laatste ontwikkeling is de lancering van Google Store Locator. Deze functionaliteit past helemaal in de nieuwe strategie van Google om het voor bedrijven met veel locaties aantrekkelijker te maken Google Business Profiles goed bij te houden. En om ze zo snel mogelijk te kunnen voorzien van de laatste veranderingen. Verder is het voor lokale SEO erg belangrijk dat NAP-gegevens overeenkomen op de website overeenkomen met die in het Google-bedrijfsprofiel. Dat zal uiteraard niet meer scheef lopen als ze beiden uit dezelfde bron putten.

Ook is gebleken dat het integreren van een Google Maps-kaart op de lokale landingspagina kan leiden tot betere lokale vindbaarheid. Misschien is dit een manier om Google nog meer zekerheid te geven dat de locatiedata die ze hebben de juiste zijn, en dat deze dus met grote zekerheid getoond kunnen worden voor relevant lokale zoekopdrachten?

De Google Store Locator-web widget wordt gehost op Google Cloud en gebruikt het Google Maps-platform om offline klantcontact te genereren. Deze Store Locator haalt zijn informatie rechtstreeks uit je Google-bedrijfsprofielenaccount. Je kunt namelijk een locatiegroep (uit Google Business Profiles) koppelen aan je Store Locator of, als je een specifieke selectie wilt maken, individuele winkels selecteren.

Updates die plaatsvinden in het Google-bedrijfsprofiel worden zo automatisch weergegeven in de winkelzoeker op je website. Dat is handig, maar brengt ook enkele risico’s met zich mee. Het is algemeen bekend dat Google af en toe het eigendom van bedrijfsvermeldingen verkeerd beoordeelt en/of beheert. Of denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin een concurrent probeert jouw bedrijfsvermelding te wijzigen (via zogenaamde “Google Updates”: user-generated feedback verzameld bij derden). We adviseren onze klanten die deze oplossing willen implementeren om ten minste twee paar ogen op voorgestelde wijzigingen of “Google Updates” te houden om zo pijnlijke fouten te voorkomen. Dat kan ook door het inzetten van Local Search-dashboards.

Google Store Locator opzetten

De installatie is relatief eenvoudig en embedded code wordt gebruikt om de widget weer te geven op de website. Op deze manier werkt het zeer vergelijkbaar met wat andere Store Locator-oplossingen doen. Qua features loopt Google nog ver achter, maar dit is natuurlijk pas de eerste versie die afgelopen juni is gelanceerd, dus zeer recent. Feit is dat Google eindelijk de Google Business Profiles aantrekkelijker maakt voor organisaties met meerdere locaties. Wellicht dat je de in de toekomst de chatberichten die aan de GBP-listings zijn gekoppeld vanuit het Google Maps Cloud-platform kunt beheren? Of kunt filteren op diensten die op de locaties worden aangeboden? Of misschien dat de Store Page-functionaliteit eraan gekoppeld wordt?

Een live voorbeeld van hoe zo’n Google Store Locator er op een bedrijfswebsite – in dit geval die van GMBapi zelf – uit kan zien vind je hier.

Maar voordat je daarmee begint heeft het vaak zin eerst te evalueren, optimaliseren en beheren van grote groepen locaties op Google Bedrijfsprofielen. Voor veel organisaties zijn die nog steeds niet goed genoeg om ze een op een te vertalen naar een winkellocatie-widget. Als je zelf aan de gang wilt gaan, volg dan het stappenplan hieronder:

Stap voor stap

Er is zeer beperkte kennis van het Google Cloud-platform vereist om deze embedding te maken. Een Google Cloud-platform project is nodig om de Locator Plus embedding te genereren. Na het opzetten van een project kun je het Google Maps-platform betreden. Vanuit “Solution Library” kunt je ervoor kiezen om de “Locator Plus”-oplossing te verkennen.

Dit leidt je naar een eenvoudig stappenproces voor het embedden van de locatiekaart. De eerste stap is om een ​​ontwerp te kiezen, afhankelijk van de gewenste functionaliteit (zie hieronder).

Als tweede stap kun je dan je Google-bedrijfsprofiellocaties kiezen (zie foto hieronder).

En tenslotte, als derde stap, kun je kiezen waar je de code voor het insluiten van de kaart naartoe wilt exporteren. Als je de kaart gemakkelijk als een webwidget in een iframe wilt insluiten, kies dan voor de optie “Code exporteren naar Google Cloud Storage” (in plaats van het voorgestelde clipboard).

Na deze drie stappen verschijnt er een pop-up-scherm om de set-up te bevestigen. Hier kun je een naam definiëren en een API-sleutel selecteren. Deze API-sleutel wordt gebruikt als authenticatie voor het insluiten van de kaart. Let op: als je “Generated Maps API Key” kiest, wordt deze sleutel niet beperkt en is die mogelijk geopend voor ongeoorloofd gebruik.

Meer informatie van Google zelf rondom het beveiligen van de API-sleutels vind je hier.

Insluiten op de webpagina

Om de widget aan een webpagina toe te voegen, moet je een iframe-code invoegen op basis van de stappen die eerder zijn beschreven. Hier is een voorbeeld van hoe we het hebben gedaan op een van onze WordPress-websites.

Google Store Locator: analyse van de gegevens

Nadat de Google Store Locator Plus opgezet is krijg je toegang tot de Analytics sectie. Daarmee kun je belangrijkste dingen rondom het gebruik van de Store Locator meten. Die rapportage bestaat uit twee delen. De belangrijkste inzichten zitten onder de “locator engagement” tab:

De “engagement rate” wordt dan nog verder toegelicht via een “views metric”, het aantal impressies op de Store Locator en de “interactions”. Momenteel lijkt dat vooral te bestaan uit het aantal keer dat je adres bekeken wordt, je gebeld wordt, er een navigatieverzoek gelanceerd wordt of wanneer er een afspraak ingepland wordt. Best wel fijn om dat inzichtelijk te hebben, maar dit is natuurlijk niet iets nieuws.

Wat wel uniek is is de “benchmark” die je vertelt hoe je Store Locator het doet in vergelijking met anderen. Mocht je die data niet willen delen dan kun je dat uitzetten, maar dan verlies je zelf ook die inzichten. Vergelijkbaar met de “benchmark reports” in Universal Analytics. Verder geeft Google ook een vrij standaard rapport op de verschillen API requests die verstuurd worden via de Store Locator. Deze API requests zul je aan het einde van de maand terug vinden in je Google Cloud-rekeningoverzicht.

Doe je voordeel met Google-bedrijfsprofielen

Het op waarde schatten van Google bedrijfsprofielen voor je organisatie is belangrijk. Met het installeren van de Google Store Locator is die waarde daarnaast makkelijker te verdedigen binnen de (marketing)organisatie. Die investering in Google-bedrijfsprofielen zal waarschijnlijk ook impact gaan hebben op de prestaties van SEO- en SEA-investeringen. En, natuurlijk niet het minst belangrijke punt, het fysieke winkelbezoek.

Over de auteur: Michel van Luijtelaar is eigenaar van GMBapi.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond