-

Marketing automation is de volgende stap in personalisatie

Marketing automation is een tak van sport waarvan marketeers de waarde steeds vaker inzien. Het geautomatiseerd aanbieden van gepersonaliseerde, maar vooral relevante content in de klantreis leidt tot een betere conversie van leads. En dit is pas het begin. Web, mobiel, maar ook apps kunnen worden ingericht naar gecombineerde gebruikersdata.

Een nieuw rapport van marktonderzoeker eMarketer spreekt van een zeer duidelijke groei van inzet van dergelijke automationsoftware. De ruim 3,65 miljard dollar (3,2 miljard euro) die er in 2014 mee werd verdiend, zal in 2019 zijn toegenomen tot 5,5 miljard dollar (4,85 miljard euro). Een toename van meer dan 50 procent.

De voordelen van het samenbrengen van datastromen lijken eindeloos. Vooral leadmanagementgeneratie en –segmentatie, maar ook verbeterd campagnemanagement worden door de ervaringsdeskundigen als grote unieke pluspunten genoemd. Volgens hen zorgt het voor grote mate van efficiëntie en betere stroomlijning van het verkoopproces. Zodra marketing automation volledig is geïntegreerd met bestaande CRM-platformen volgen de meetbare resultaten en nieuwe inzichten in hoe de omgang met prospects te verbeteren.

De populariteit komt niet geheel uit de lucht vallen. Vooral de positieve resultaten hebben daartoe geleid. Onderzoekers van zakenblad Forbes stelden na onderzoek onder driehonderd marketeers dat marketeers die actief datagestuurde marketing toepasten drie keer vaker spreken over competitief voordeel van klantbetrokkenheid en loyaliteit. Bovendien is er volgens diezelfde resultaten drie keer vaker sprake van verhoogde opbrengsten. In de praktijk is sprake van een kortere salescyclus en sneller sluiten van nieuwe deals. Lawrence DiCapua van General Electric zegt daarover: “We zijn gefocust op het sluiten van deals. [..] We moeten ze (prospects, red.) het in zoverre naar de zin maken zodat ze overgaan tot de koop.”

Maar daar blijft het niet bij. Marketing automation zal zich de komende jaren ontwikkelen tot iets dat verder gaat dan leadgeneratie of publiceren van wat content. Automation zorgt ervoor dat marketeers zich minder hoeven bezig te houden met tijdrovende zaken in campagne- en klantbeheer, maar zich kunnen richten op kwalitatieve content, strategie en creativiteit, aldus Jeff Fuhriman van Adobe.

Automation zorgt voor personalisatie

Slimme automation zorgt voor een toename van de conversie en een gepersonaliseerd competitief voordeel. Die relevante content kan met behulp van de juiste data zo precies op maat zijn dat ieder individu een unieke klantreis heeft. Marketing automation is daarmee echt een zoektocht naar personaliseren. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt om een strategische planning. Uiteindelijk leidt dat tot de uitdaging om zowel verkopers, marketeers als analytici zo uit te rusten met data dat de klantreis dynamisch en adaptief wordt.

Juist wanneer prospects en klanten behoefte hebben aan een één-op-één relatie met de organisatie kan automation wezenlijk verschil maken. Marketeers worden voor een deel bevrijd van dagelijkse taken als (conversie-)optimalisatie en analyseren van data. In plaats daarvan ontstaat ruimte voor creativiteit en verdere verbinding met het publiek.

Marketing automation gaat nog een stap verder

Maar veel van de marketing is toch al geautomatiseerd of draait op databronnen? E-mailcampagnes worden getest op effectiviteit, leads krijgen een score, websitestatistieken worden bijgehouden en bezoekers gesegmenteerd. Is er dan toch nog een volgende stap mogelijk? Zeker.

E-mailcampagnes zijn vaak betrekkelijk standaard ingericht. Een prospect meldt zich aan voor een nieuwsbrief, dat triggert de eerste campagne-uiting en op basis daarvan worden aanbiedingen gedaan en gehoopt op een volgende stap in de klantreis. Slimme e-mailmarketing automation zorgt voor dynamische inhoud op basis van segmentatie. De data die de segmentatie voedt, komt voort uit surfgedrag via web én mobiel.

Mobiele marketing automation voegt naast de ‘wat’ uit de analytics de ‘wie’ uit crm-systemen toe zodat zelfs de mobiele (app-)ervaring verder kan worden verfijnd. Dit alles op basis van individueel gebruik die tot actiegerichte inzichten leidt. Zonder dat gebruikers het doorhebben bieden nu al veel apps een inrichting naar gebruik. Een van de grote spelers in deze markt, Urban Airship, zegt al een integratie te hebben in dertigduizend apps op Google Play en iOS. Vooral push-notificaties, segmentatie, gebruikersprofielen en A/B-testing is een veel aangeboden functie.

features-pubs-ranked

 

Andere gevanaceerde technieken als personaliseren van content of functionaliteit zijn in opkomst. Een onderzoek van VentureBeat wijst in ieder geval uit dat de helft van de applicaties die dergelijke software hebben ingebouwd, mobiele automation ten volle benutten.

Het komende jaar zullen ontwikkelaars van tools voor verdere optimalisatie zorgen en daarmee marketeers nog meer geavanceerde technieken bieden. Integratie met partijen als Salesforce en Optimizely lijkt voor de hand te liggen. Alle datastromen zullen zo uit de silo’s worden genomen en geïntegreerd in een enkel platform. Kan de marketeer zelf zich weer richten op waar het allemaal om draait: de potentiële klant.

Deel dit bericht

5 Reacties

Aldo

Marketing Automation maakt personalisatie zeker heel goed mogelijk. Hiervoor heb je echter behoorlijke data-sets nodig van de mensen waarmee je een 1 op 1 dialoog wilt gaan voeren. Mijn inschatting is dat je hiervoor eerst minimaal een jaartje relevante data bij elkaar moet sparen voordat dit mogelijk is. Hierbij gaat het overigens niet om bergen met data, maar focus wel op de juiste data.

Dick

@ Aldo

In principe zegt 1 bezoek al een hoop over je intentie. Ondanks dat het 1-op-1 gaat moet je nog wel denken in de omvang van je traffic, je ‘kritieke massa’. Heb je nog geen half miljoen pageviews per maand bijvoorbeeld, dan wordt in principe de complete dataset al wat te klein voor effectieve on-site personalisatie en heb je inderdaad veel tijd nodig. Dan levert het (waarschijnlijk) te weinig op. Heb je een half miljoen pageviews per week, dan valt er al snel meer te doen. Echter, die data is niet altijd genoeg en on-site personalisatie alleen is maar een klein deel van personalisatie. Denk aan personalisatie in alle kanalen zoals display, mobiel, callcenter, email etc. Koppel dit aan de juiste databronnen en doordenk de logica goed. Uiteindelijk wil je de variabelen zo breed mogelijk hebben dus het aansluiten van meerdere databronnen als CRM, Stock, Yield, ESP, Callcenter etc., al dan niet via datawarehouse, zijn een grote pré. Op die manier heb je genoeg ‘munitie’ om relevant te zijn.

Sleutelwoord in personalisatie is overigens “real-time”, is je data niet real-time beschikbaar dan loop je kansen mis.

Wat je zegt over focussen op “de juiste data”, om de juiste data te verzamelen moet je alles verzamelen, van te voren kun je namelijk niet zeggen welke data relevant is. Voor ieder bedrijf betekent bepaald gedrag weer wat anders. Effectief komt het erop neer dat 99% van je data niet relevant is ja, maar het gaat om dat beetje dat wel relevant is en daar is dramatisch veel verbetering op relevantie mee te halen en daarmee klanttevredenheid/beleving en performance. Die benut je door de juiste logica eraan te koppelen.

Probleem in de markt is dat veel partijen beweren dat “alles mogelijk is”, in principe wel, maar welke mogelijkheden zijn er al concreet beschikbaar en hoe werkbaar zijn ze? Stel die vragen en denk vooruit, wat wil je nu en wal wil je morgen.

Aldo

Dick: mijn beredenering gaat uit van communicatie met 1 persoon, lead of aspirant koper. Bij 1-op-1 communicatie heb je van deze persoon een redelijke historie aan data nodig en inderdaad liefst verzameld vanuit alle kanalen die de lead of klant gebuikt.

Dat je een half miljoen pageviews nodig hebt kan ik niet helemaal plaatsen. Misschien denk je nog in doelgroep marketing? En waarom zou dit in real-time moeten?

Wanneer je vooraf scherpe personas ontwikkelt lijkt het me dat je precies weet welke data relevant is. Technisch is veel mogelijk, maar het begint allemaal bij eerst een heldere visie op welke wijze je een waardevolle relatie met je klant wilt gaan opbouwen en onderhouden. Techniek is daar naar mijn idee altijd ondergeschikt aan.

Dick

@ Aldo

Even ter controle, we hebben het toch wel over B2C toepassing van marketing automation hè? Ik wel in ieder geval. Als de data niet realtime beschikbaar is kun je ook niet personaliseren op het moment dat iemand aanwezig is op bijv. je website. Daarnaast leren dit soort systemen vaak nog steeds door grote hoeveelheden data te verwerken, als je die niet hebt dmv grote aantallen bezoekers of pageviews duurt het (te lang) voordat een systeem echt genoeg leert om effectief te zijn.

Aldo

Ha Dick, daar zit het misverstand; ik had het idd over B2B en jij dus over B2C. Wat retail betreft zie ik nog een hele mooie toekomst voor Mobile Marketing automation. Dan Realtime marketing dus en ook locatie gebaseerd. Wij zijn net onze eerste pilot gestart voor een frisdranken leverancier, personalisatie + locatie gedreven. Interessante materie -:)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond