Deel dit artikel
-

Greenhouse Group met retailklanten in virtual reality

Greenhouse Group tuigt met een aantal klanten de eerste campagnes op om virtual reality en retail met elkaar te koppelen. “Vooral om de toegevoegde waarde voor de consument te ontdekken”, zegt Labs-hoofd Menno Zevenbergen.
ma
Namen van klanten wil Zevenbergen nog niet noemen. De ontwikkelingen zijn nog in een erg vroege fase. Wel is duidelijk dat het om eerste verkenningen gaat, iets dat zijn Greenhouse Group Labs doorlopend doet. “We zijn hier bezig met vernieuwingen die je in de komende twee tot vijf jaar ziet ontstaan.”

In 2012 deed Labs mee aan een crowdfundingactie van een toen nog vrij onbekende technologie. De naam van het bedrijf zei vier jaar geleden ook bijna niemand iets. Vanwege de miljarden dollars die Facebook voor Oculus betaalde, is het inmiddels een wat bekendere naam. “Vanwege onze investering toen, hebben nu een van de nog geen tien commerciële versies van de VR-bril in Nederland hier in Eindhoven liggen.”

Zevenbergen ontwikkelt autonoom en samen met klanten projecten die de randjes van de nabije toekomst aftasten. Voor VR-bril Oculus worden nu toepassingen met retailklanten gezocht. “Denk aan klanten die luxe producten verkopen die je niet gelijk mee naar huis kan nemen zoals op de automarkt of voor wooninrichting. Maar denk ook aan omgevingen waar de consument behalve een product ook een ervaring koopt zoals in de reisindustrie.”

Over het doel van deze proeven: “Het is nu vooral bedoeld om te leren wat de toegevoegde waarde is voor een consument. Hoe wilt of gaat de consument dit gebruiken? En levert dit ook meer verkopen op ten opzichte van andere winkels waar we dit niet inzetten? Daarom gaan we VR-winkels vergelijken met non-VR-winkels. Na onze eerste VR-campagne weten we wat de impact was en hoe dit tot stand is gekomen. Daarna gaan we die leringen meenemen naar de volgende VR-campagne.”

De eerste publieke proeven zullen in de zomer live gaan. Dat gebeurt op locatie bij het betreffende retailbedrijf. “VR is momenteel nog te duur voor de meeste consumenten om zelf in huis te hebben. Zodoende kun je, met een beperkt aantal VR-brillen, een groter aantal consumenten bereiken.”

Virual reality is slechts een van de technologieën waar Zevenbergen zich met partners, studenten en klanten mee bezighoudt. Ook is hij bezig met zaken als Internet of Things (en de customer journey daarbij), kunstmatige intelligentie als toevoeging op de marketingactiviteiten van zijn collega’s, nieuwe media (onder meer de Oculus) en ‘consumer friendly marketing’. Dat is marketingcommunicatie op een niet-indringende, klantondersteunende manier.

Het laatste thema in Zevenbergens portefeuille is decentralisatietechnologie. Daar gaat het om technologieën die nieuwe industrieën creëren en eigen markten kunnen ontwrichten. Blockchaintechnologie is daar een voorbeeld van.

Deel dit bericht

3 Reacties

thomas

Dit artikel voldoet niet aan de minimum norm om op deze website gepubliceerd te zijn. De zins en tekstopbouw zijn beneden alle peil.

Erwin Boogert

Bedankt Thomas voor je attente bericht.

Tjeerd

Interessante bewegingen in een snel bewegende markt. Wat mij persoonlijk opvalt is het feit dat het in “De Marketinghoek” nog relatief stil blijft op dit gebied. Terwijl de mogelijkheden daar echt gigantisch zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond