5 redenen om te starten met verkopen op Bol.com

Veel bedrijven twijfelen of ze wel of niet willen verkopen op Bol.com? Dit zijn de 5 redenen om te starten met verkopen op Bol.com. Maar zijn er ook nadelen en risico’s? 

1: Snelle omzet

Zelf hebben wij met de webshops www.patipada.nl en www.littlegreeny.nl ongeveer anderhalf jaar geleden onze producten op bol.com gezet. Bol.com is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van onze omzet. Deze snelle omzetgroei, die je eigenlijk na dag één van het opbouwen van je koppeling krijgt, zorgt ervoor dat je ook op andere gebieden kan accelereren met je onderneming. Zo leveren hogere volumes bijvoorbeeld lagere verzendkosten, hogere inkoopkortingen en extra ruimte voor personeel en marketing. Daarnaast wordt je omloopsnelheid hoger en kun je daardoor sneller nieuwe assortimenten aanboren. Wil je dus snel groeien met je onderneming? Dan is Bol.com hiervoor een mooie mogelijkheid.

2: Het is kinderlijk eenvoudig

Ik spreek nog vaak ondernemers die het niet aandurven om op Bol.com te verkopen,omdat ze bang zijn dat het moeilijk is om een koppeling tot stand te brengen tussen zijn of haar webshop en Bol.com. Ooit zijn we zelf ook begonnen met het handmatig plaatsen van producten op het platform. Een enorm tijdrovende klus. Inmiddels is het door middel van API koppelingen een stuk eenvoudiger geworden. Verder zijn ondernemers bang voor hoge kosten, bugs en andere ingewikkeldheden. Misschien vijf jaar geleden terecht, maar inmiddels is het kinderlijk eenvoudig om een Api koppeling op te zetten. Heb je bijvoorbeeld een Magento, WooCommerce of Lightspeed webshop dan kun je met een feedpartner als Channable vrij snel een Api koppeling met Bol.com opbouwen. Als je er een dag goed voor gaat zitten is het goed mogelijk om je assortiment op Bol.com te krijgen. Zowel Channable als Bol.com bieden goede service, waardoor je er zelfs met vragen snel uit kan komen. Voor € 50 per maand schiet Channable zelfs de bestellingen vanuit Bol.com terug je cms in waardoor je alle orders vanuit één locatie kan behandelen.

3: Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel

Een reden die ik ook veel hoor om niet op Bol.com te verkopen is dat klanten bang zijn om leveranciers of concurrenten voor de voeten te lopen. Nu is het inderdaad goed mogelijk dat een leverancier not amused is wanneer je zijn of haar producten op Bol.com aanbiedt. De oplossing is simpel, vraag het, pak de telefoon en bel je leverancier of het mogelijk is om op Bol.com te verkopen. Als je niet oppast gaan leveranciers of concurrenten namelijk zelf wel op Bol.com verkopen. Een mooi voorbeeld hiervan is koffergigant Samsonite. Veel dealers van Samsonite durfden het niet aan om op Bol.com te verkopen, inmiddels heeft het bedrijf zelf de stap gemaakt en is Bol.com de eerste externe partner van het bedrijf. Ook speelt de angst voor Bol.com zelf vaak een rol. Ondernemers en marketeers zijn bang dat Bol.com zelf leveranciers van producten met een hoge omzet gaat benaderen om rechtstreeks te verkopen. Zelf heb ik geen ervaringen met dit soort praktijken maar het risico zal er inderdaad zijn. Uiteindelijk wil Bol.com voornamelijk een verkoopplatform worden dus ik kan me niet voorstellen dat dit policy is binnen de organisatie.

4: Bind klanten aan je door middel van flyers

Verder merk ik dat ondernemers bang zijn om consumenten te verliezen omdat ze niet direct met de consument in contact staan. Deels is dit zeker waar, zo versleuteld Bol.com de e-mailadressen waardoor e-mailmarketing activiteiten niet mogelijk zijn. Wel is het bijvoorbeeld mogelijk om herhaalaankopen te stimuleren door middel van flyers en kortingscodes die je in het pakket of de doos naar de consument meestuurt. Op deze manier kun je consumenten toch aan je binden zonder dat je in direct contact met ze staat. Met onze webshops hebben we hier veel succes mee en ik merk dat consumenten voor herhalingsaankopen direct naar de webshop komen.

5: Kosten gratis verzenden bereken je gewoon door

Het is verplicht om consumenten gratis verzending te bieden. Dit kun je echter eenvoudig pareren. Bol.com staat het namelijk toe om verzendkosten bij de prijs in te berekenen. In principe is het namelijk verboden om producten tegen hogere prijs aan te bieden op Bol.com vergeleken met de prijs in je eigen webshop. De verzendkosten vormen een uitzondering op deze regel, waardoor je hier geen extra kosten voor hoeft te maken. Verder is retourneren via Bol.com zeer goedkoop, indien je gebruik maakt van de retourneerservice betaal je € 1 euro per retour.

Zijn er dan echt geen nadelen?

Jazeker, die zijn er ook wel. Zo maakt een groot aantal partijen die op Bol.com verkopen gebruik van prijs API’s.  Hierdoor kan er felle prijsconcurrentie op staan.De prijzen waaronder je producten aanbiedt, mogen gebruikt worden in prijsoverzichten. Online prijsvergelijkingen en meer concurrenten leiden tot een nek aan nek race van prijsdalingen. Met een kleine winstmarge voor je eigen webshop tot gevolg. Bovendien zul je bij het verkopen van een bekend merk qua prijs zowel op moeten boksen tegen concurrerende webshops als tegen Bol.com zelf. Bij het aanbieden van een eigen merk loop je het risico dat je vrijwel niet gevonden wordt.

Kanaal kannibalisme
Het risico bestaat ook dat je jezelf wegconcurreert. Aan de hand van het EAN of ISBN nummer is het voor Bol.com een fluitje van een cent te achterhalen waar de door jouw aangeboden goedlopende producten ingekocht worden. Als de ecommerce-gigant van Nederland met een enorme autoriteit, kan Bol.com scherpere inkoopvoorwaarden afdwingen en dezelfde producten tegen een lagere prijs aanbieden. Op deze manier moet je oppassen dat je als webshop niet tekent voor je eigen ondergang.

Streng beleid
Bij Bol.com profiteer je van hun naamsbekendheid. In ruil voor extra potentiële klanten, willen ze natuurlijk wel iets terug. Bol.com hanteert een streng beleid met regels waar jij je als verkoper aan dient te houden. Teveel retourzendingen, annuleringen aan de kant van de koper of een te laag beoordelingscijfer kunnen ertoe leiden dat je statistieken onder de servicenorm liggen die Bol.com voorschrijft. Hierdoor kun je het vergeten dat je met jouw aangeboden producten bovenaan eindigt in de zoekresultaten van Bol.com. Als externe verkoper is het echter wel degelijk van belang dat je als eerste zichtbaar bent voor de consument.

In conclusie, verkopen op Bol.com biedt zeker nadelen en risico’s. Maar in mijn optiek is de kans die het platform biedt echter vaak een stuk hoger dan het risico.

3 Reacties

Je mag als verkoper géén flyers of andere promotiemateriaal meesturen met een bestelling.

Bol.com overtreed Europese regels voor wat betreft de eis van een gelijke prijs op je eigen webshop. Dit werkt namelijk prijsverhogend. Amazon heeft deze voorwaarde in Duitsland en Engeland moeten verwijderen.
Ben benieuwd wanneer de NMA hier naar gaat kijken.

Over de tekst in bovenstaand artikel “Streng beleid” wil ik als verkoper graag wat zeggen. De regels hebben weinig met een juiste vertaling van een beleid te maken. Het kwaliteitsbeleid is vertaald in metingen die vooral meten wat niets met de kwaliteit van de externe verkoper te maken heeft.

Klanten mogen anoniem beoordelen en weten niet dat BOl voor de externe verkoper de minimumeis van gemiddeld een 8 heeft. Zit de verkoper daar onder, deelt Bol een strafpunt uit. Met vijf minpunten moet je een verbeterplan opstellen, of de tent sluiten. De klant heeft van de regels geen weet, Bol informeert niet, en de klant geeft rustig een 1, als de post een dag te laat is. Doordat er heel weinig beoordelingen zijn, kun je je niet weren tegen onredelijkheid van klanten. Je kunt al een 3 krijgen voor een gekreukelde verzendenvelop of een pakje dat de echtgenoot al heeft aangepakt en door de andere partij in eerste instantie als niet ontvangen is gezien. Het gemiddelde cijfer zorgt voor de positie van je artikelen in het koopblok.

Naast de klantbeoordeling zit aan dezelfde verzending nog een aparte beoordeling op o.a. verzendbelofte. Stel dat de post te laat is met bezorgen, de pakjes niet op tijd bij het afhaalpunt afgehaald worden etc. etc., krijgt de verkoper per artikel! een vermelding van “Te laat”. Zijn de bestellingen niet 98% op tijd, dan is dat reden voor een strafpunt, of verwijdering uit het koopblok. Bij het verzenden kan het wel eens fout gaan, storm, file, kapotte auto etc. Bij de verzending staat een tracecode waardoor iedereen kan zien waar het fout gaat. DHL komt soms niet eens opdagen, DPD komt soms al om 11.00 in de ochtend. Alle bestellingen die die dag nog komen, de BOL dag loopt tot 17.00 uur, zijn dan al een dag te laat.
Wanneer je 10 pakjes hebt, die 30 artikelen bevatte, die niet zijn opgehaald door de verzender, krijg je 30 x Te Laat. Kies je voor verzending door Bol, dan telt de verzending NIET mee.
Bol doet niets met de informatie uit de tracecode en adviseert een andere verzender te nemen, dan die ze zelf aanbieden via het platform, of de verzender te bellen. Die kan er vervolgens niets mee en staat te klapperen met de oren over wat er achter de schermen aan ellende speelt.

Het is heel spijtig dat de externe verkopers geen eigen platform hebben om kennis te delen en om samen te zorgen dat Bol de verkoper serieus neemt en beschermd tegen de amateuristische uitwerking van het kwaliteitsbeleid. De metingen meten geen kwaliteit maar de grilligheid van de klant die een beoordeling geeft op grond van …???.. de verzender en het weer, of de kwaliteit van de auto van DHL. Het is mij een groot raadsel waarom er zo weinig over naar buiten komt.

Het verkoopplatform is geweldig, het idee ook. De uitvoering van een deel van het beleid is zo treurig slecht en onrechtvaardig, dat het alles verpest voor de externe verkoper.
Naast de frustratie over de BOL manier van uitvoeren van het kwaliteitsbeleid, moet de externe verkoper veel betalen aan commissie, de verzending, de retouren waardoor de marge zo minimaal is, dat wij ons de melkboer van vroeger voelen, die 10 cent per fles melk over hield.
Wij kunnen een deel van het assortiment niet meer aanbieden. Heel jammer, het platform zou staan voor diversiteit en bijzondere content. Dat gaat zo dus nooit en te nimmer lukken als Bol niet echt communiceert met de verkopers. De klantenservice en het verkoopteam moeten de problemen pareren en de organisatie is zo log en inflexibel, dat echte problemen niet of nauwelijks begrepen worden. Laat staan opgelost.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug