-

5 redenen om te starten met verkopen op Bol.com

Veel bedrijven twijfelen of ze wel of niet willen verkopen op Bol.com? Dit zijn de 5 redenen om te starten met verkopen op Bol.com. Maar zijn er ook nadelen en risico’s? 

1: Snelle omzet

Zelf hebben wij met de webshops www.patipada.nl en www.littlegreeny.nl ongeveer anderhalf jaar geleden onze producten op bol.com gezet. Bol.com is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van onze omzet. Deze snelle omzetgroei, die je eigenlijk na dag één van het opbouwen van je koppeling krijgt, zorgt ervoor dat je ook op andere gebieden kan accelereren met je onderneming. Zo leveren hogere volumes bijvoorbeeld lagere verzendkosten, hogere inkoopkortingen en extra ruimte voor personeel en marketing. Daarnaast wordt je omloopsnelheid hoger en kun je daardoor sneller nieuwe assortimenten aanboren. Wil je dus snel groeien met je onderneming? Dan is Bol.com hiervoor een mooie mogelijkheid.

2: Het is kinderlijk eenvoudig

Ik spreek nog vaak ondernemers die het niet aandurven om op Bol.com te verkopen,omdat ze bang zijn dat het moeilijk is om een koppeling tot stand te brengen tussen zijn of haar webshop en Bol.com. Ooit zijn we zelf ook begonnen met het handmatig plaatsen van producten op het platform. Een enorm tijdrovende klus. Inmiddels is het door middel van API koppelingen een stuk eenvoudiger geworden. Verder zijn ondernemers bang voor hoge kosten, bugs en andere ingewikkeldheden. Misschien vijf jaar geleden terecht, maar inmiddels is het kinderlijk eenvoudig om een Api koppeling op te zetten. Heb je bijvoorbeeld een Magento, WooCommerce of Lightspeed webshop dan kun je met een feedpartner als Channable vrij snel een Api koppeling met Bol.com opbouwen. Als je er een dag goed voor gaat zitten is het goed mogelijk om je assortiment op Bol.com te krijgen. Zowel Channable als Bol.com bieden goede service, waardoor je er zelfs met vragen snel uit kan komen. Voor € 50 per maand schiet Channable zelfs de bestellingen vanuit Bol.com terug je cms in waardoor je alle orders vanuit één locatie kan behandelen.

3: Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel

Een reden die ik ook veel hoor om niet op Bol.com te verkopen is dat klanten bang zijn om leveranciers of concurrenten voor de voeten te lopen. Nu is het inderdaad goed mogelijk dat een leverancier not amused is wanneer je zijn of haar producten op Bol.com aanbiedt. De oplossing is simpel, vraag het, pak de telefoon en bel je leverancier of het mogelijk is om op Bol.com te verkopen. Als je niet oppast gaan leveranciers of concurrenten namelijk zelf wel op Bol.com verkopen. Een mooi voorbeeld hiervan is koffergigant Samsonite. Veel dealers van Samsonite durfden het niet aan om op Bol.com te verkopen, inmiddels heeft het bedrijf zelf de stap gemaakt en is Bol.com de eerste externe partner van het bedrijf. Ook speelt de angst voor Bol.com zelf vaak een rol. Ondernemers en marketeers zijn bang dat Bol.com zelf leveranciers van producten met een hoge omzet gaat benaderen om rechtstreeks te verkopen. Zelf heb ik geen ervaringen met dit soort praktijken maar het risico zal er inderdaad zijn. Uiteindelijk wil Bol.com voornamelijk een verkoopplatform worden dus ik kan me niet voorstellen dat dit policy is binnen de organisatie.

4: Bind klanten aan je door middel van flyers

Verder merk ik dat ondernemers bang zijn om consumenten te verliezen omdat ze niet direct met de consument in contact staan. Deels is dit zeker waar, zo versleuteld Bol.com de e-mailadressen waardoor e-mailmarketing activiteiten niet mogelijk zijn. Wel is het bijvoorbeeld mogelijk om herhaalaankopen te stimuleren door middel van flyers en kortingscodes die je in het pakket of de doos naar de consument meestuurt. Op deze manier kun je consumenten toch aan je binden zonder dat je in direct contact met ze staat. Met onze webshops hebben we hier veel succes mee en ik merk dat consumenten voor herhalingsaankopen direct naar de webshop komen.

5: Kosten gratis verzenden bereken je gewoon door

Het is verplicht om consumenten gratis verzending te bieden. Dit kun je echter eenvoudig pareren. Bol.com staat het namelijk toe om verzendkosten bij de prijs in te berekenen. In principe is het namelijk verboden om producten tegen hogere prijs aan te bieden op Bol.com vergeleken met de prijs in je eigen webshop. De verzendkosten vormen een uitzondering op deze regel, waardoor je hier geen extra kosten voor hoeft te maken. Verder is retourneren via Bol.com zeer goedkoop, indien je gebruik maakt van de retourneerservice betaal je € 1 euro per retour.

Zijn er dan echt geen nadelen?

Jazeker, die zijn er ook wel. Zo maakt een groot aantal partijen die op Bol.com verkopen gebruik van prijs API’s.  Hierdoor kan er felle prijsconcurrentie op staan.De prijzen waaronder je producten aanbiedt, mogen gebruikt worden in prijsoverzichten. Online prijsvergelijkingen en meer concurrenten leiden tot een nek aan nek race van prijsdalingen. Met een kleine winstmarge voor je eigen webshop tot gevolg. Bovendien zul je bij het verkopen van een bekend merk qua prijs zowel op moeten boksen tegen concurrerende webshops als tegen Bol.com zelf. Bij het aanbieden van een eigen merk loop je het risico dat je vrijwel niet gevonden wordt.

Kanaal kannibalisme
Het risico bestaat ook dat je jezelf wegconcurreert. Aan de hand van het EAN of ISBN nummer is het voor Bol.com een fluitje van een cent te achterhalen waar de door jouw aangeboden goedlopende producten ingekocht worden. Als de ecommerce-gigant van Nederland met een enorme autoriteit, kan Bol.com scherpere inkoopvoorwaarden afdwingen en dezelfde producten tegen een lagere prijs aanbieden. Op deze manier moet je oppassen dat je als webshop niet tekent voor je eigen ondergang.

Streng beleid
Bij Bol.com profiteer je van hun naamsbekendheid. In ruil voor extra potentiële klanten, willen ze natuurlijk wel iets terug. Bol.com hanteert een streng beleid met regels waar jij je als verkoper aan dient te houden. Teveel retourzendingen, annuleringen aan de kant van de koper of een te laag beoordelingscijfer kunnen ertoe leiden dat je statistieken onder de servicenorm liggen die Bol.com voorschrijft. Hierdoor kun je het vergeten dat je met jouw aangeboden producten bovenaan eindigt in de zoekresultaten van Bol.com. Als externe verkoper is het echter wel degelijk van belang dat je als eerste zichtbaar bent voor de consument.

In conclusie, verkopen op Bol.com biedt zeker nadelen en risico’s. Maar in mijn optiek is de kans die het platform biedt echter vaak een stuk hoger dan het risico.

Deel dit bericht

12 Reacties

Th

Je mag als verkoper géén flyers of andere promotiemateriaal meesturen met een bestelling.

LdK

Bol.com overtreed Europese regels voor wat betreft de eis van een gelijke prijs op je eigen webshop. Dit werkt namelijk prijsverhogend. Amazon heeft deze voorwaarde in Duitsland en Engeland moeten verwijderen.
Ben benieuwd wanneer de NMA hier naar gaat kijken.

Ellen

Over de tekst in bovenstaand artikel “Streng beleid” wil ik als verkoper graag wat zeggen. De regels hebben weinig met een juiste vertaling van een beleid te maken. Het kwaliteitsbeleid is vertaald in metingen die vooral meten wat niets met de kwaliteit van de externe verkoper te maken heeft.

Klanten mogen anoniem beoordelen en weten niet dat BOl voor de externe verkoper de minimumeis van gemiddeld een 8 heeft. Zit de verkoper daar onder, deelt Bol een strafpunt uit. Met vijf minpunten moet je een verbeterplan opstellen, of de tent sluiten. De klant heeft van de regels geen weet, Bol informeert niet, en de klant geeft rustig een 1, als de post een dag te laat is. Doordat er heel weinig beoordelingen zijn, kun je je niet weren tegen onredelijkheid van klanten. Je kunt al een 3 krijgen voor een gekreukelde verzendenvelop of een pakje dat de echtgenoot al heeft aangepakt en door de andere partij in eerste instantie als niet ontvangen is gezien. Het gemiddelde cijfer zorgt voor de positie van je artikelen in het koopblok.

Naast de klantbeoordeling zit aan dezelfde verzending nog een aparte beoordeling op o.a. verzendbelofte. Stel dat de post te laat is met bezorgen, de pakjes niet op tijd bij het afhaalpunt afgehaald worden etc. etc., krijgt de verkoper per artikel! een vermelding van “Te laat”. Zijn de bestellingen niet 98% op tijd, dan is dat reden voor een strafpunt, of verwijdering uit het koopblok. Bij het verzenden kan het wel eens fout gaan, storm, file, kapotte auto etc. Bij de verzending staat een tracecode waardoor iedereen kan zien waar het fout gaat. DHL komt soms niet eens opdagen, DPD komt soms al om 11.00 in de ochtend. Alle bestellingen die die dag nog komen, de BOL dag loopt tot 17.00 uur, zijn dan al een dag te laat.
Wanneer je 10 pakjes hebt, die 30 artikelen bevatte, die niet zijn opgehaald door de verzender, krijg je 30 x Te Laat. Kies je voor verzending door Bol, dan telt de verzending NIET mee.
Bol doet niets met de informatie uit de tracecode en adviseert een andere verzender te nemen, dan die ze zelf aanbieden via het platform, of de verzender te bellen. Die kan er vervolgens niets mee en staat te klapperen met de oren over wat er achter de schermen aan ellende speelt.

Het is heel spijtig dat de externe verkopers geen eigen platform hebben om kennis te delen en om samen te zorgen dat Bol de verkoper serieus neemt en beschermd tegen de amateuristische uitwerking van het kwaliteitsbeleid. De metingen meten geen kwaliteit maar de grilligheid van de klant die een beoordeling geeft op grond van …???.. de verzender en het weer, of de kwaliteit van de auto van DHL. Het is mij een groot raadsel waarom er zo weinig over naar buiten komt.

Het verkoopplatform is geweldig, het idee ook. De uitvoering van een deel van het beleid is zo treurig slecht en onrechtvaardig, dat het alles verpest voor de externe verkoper.
Naast de frustratie over de BOL manier van uitvoeren van het kwaliteitsbeleid, moet de externe verkoper veel betalen aan commissie, de verzending, de retouren waardoor de marge zo minimaal is, dat wij ons de melkboer van vroeger voelen, die 10 cent per fles melk over hield.
Wij kunnen een deel van het assortiment niet meer aanbieden. Heel jammer, het platform zou staan voor diversiteit en bijzondere content. Dat gaat zo dus nooit en te nimmer lukken als Bol niet echt communiceert met de verkopers. De klantenservice en het verkoopteam moeten de problemen pareren en de organisatie is zo log en inflexibel, dat echte problemen niet of nauwelijks begrepen worden. Laat staan opgelost.

nic

Verkopen via bol.com logistiek
Deze ervaring moet je weten voordat je begint je producten uit handen te geven.

Ik ben het helemaal met je eens Ellen ook dat is mijn ervaring met bol maar dat is nog niet alles.

Breng je jouw spullen onder bij bol logistiek dan heb je alleen maar voordelen volgens bol.
Een snellere levering en alle orderpicking en verzending zorgen zijn uit handen genomen tegen hele lage kosten. Handig als je op vakantie gaat. Gewoon verdienen op je vakantieadres, maar is dat wel zo?
Als alles perfect loopt, je de enige verkoper van artikel bent en retour arme producten levert hebben ze helemaal gelijk.
Helaas is de praktijk anders,

Sinds de invoering van hun prijsmanipulatie systeem wat hun marktconfirm prijsbeleid noemen komt het geregeld voor dat ook de producten die je onder brengt bij bol logistiek plotseling zonder aankondiging weg uit de bol shop zijn.
Dan kom je er later achter dat het artikel ineens boven de marktconfirme prijs is uitgekomen.
Een andere verkoper (maar ook bol zelf) heeft dan een grote voorraad ingekocht en tegen dumb prijzen op het internet gekwakt. Bol zijn marktconfirme prijs systeem speurt het internet af naar de concurrentie en bepaald voor jouw a.d.v de concurrentie prijzen wat je voor je artikel binnen een door bol bepaalde smalle marge mag vragen voor dat artikel en neemt dat klakkeloos over als maximale prijs,
Of dat lokkertjes artikel wel te koop is en de bijkomende kosten bij de concurrent doet er niet toe.
En dan is de maximale prijs vastgesteld en dat blijft staan. of dat artikel een week of maand later nog te koop is maakt niet uit ook als bol het zelf niet meer aanbied die prijs blijft staan. Je kan dat artikel dus op een later tijdstip ook niet meer voor een hogere prijs aanbieden is mijn ervaring.
Bol zelf bestrijd dit toen ik ging klagen met voorbeelden en dan zetten hun hem wel (bleek achteraf tijdelijk) even hoger zodat je even zoet bent. De volgende dag was artikel gewoon weer offline gehaald. Hoezo manipuleren.
Dat artikel is dan onverkoopbaar als je de prijs niet verlaagd maar ook dan verlies je er op. Je kan het natuurlijk retour vragen maar dan betaal je wel per artikel verwerkingskosten en retourkosten De klant krijgt alles gratis maar de verkoper moet voor alles dokken.

Goed afscheid nemen dus van lvb want met zo een onbetrouwbare partner wil je geen zaken doen natuurlijk.
Dan krijg je een doos opgestuurd waar alles in zit en naar blijkt ook retouren en door bol als onverkoopbaar aangemerkte artikelen Dat moet je overigens zelf maar uitzoeken want berichten dat er een artikel onverkoopbaar is die krijg je niet dat moet je ergens uit een csv lijst vandaan halen.
Dan blijkt dat daar diverse artikelen in zitten die helemaal niet als geldige retour geaccepteerd hadden mogen worden Gewoon producten incompleet gebruikt en zelfs zwaar beschadigd in onbeschadigde verpakking vind je terug.
Blijkt dat logistiek letterlijk alles als retour accepteert en dat er eigenlijk helemaal nooit wordt geweigerd. Ga je klagen en verhaal halen dan komt er een onzinnige ja vervelend he ze zijn wel makkelijk dat hoor ik wel vaker antwoord met jammer maar helaas wij gaan dat niet vergoeden.
Kortom bol.com denk maar aan 1 ding zoveel mogelijk de externe verkoper gebruiken en verder laten barsten Dat heet eigenlijk uitbuiten en machtsmisbruik. En zoals Ellen ook aangeeft bol behandeld zijn partners als idioten en sukkels Wel ik denk dat ze wel gelijk hebben Als je op bol verkoopt dan ben je inderdaad eigenlijk gewoon een sukkel. Omzet ja winst nee

Ferdi Assems

1 reden om het niet te doen: je verdient er niets aan. Zeker op lange termijn niet.
Je ziet nu al webwinkels die goedkoper op bol.com zijn dan op hun eigen platform. Je graaft dus je eigen graf. Bol.com drijft prijzen omlaag en altijd wel iemand die van zijn voorraad af moet. Er is geen ruimte voor gezonde marge, dus niet voor innovatie.

Houd vooral ook rekening met hoog aantal retouren, bij ons 5 keer hoger dan het aantal op de eigen shop…

Fritsflow

Ik heb het een jaar geprobeerd met Bol.com LVB. Voorraad daar neergelegd van mijn eigen merk product, en maar verkopen. Nou dat valt vies tegen. Steeds kon ik met de zoekfunctie mijn eigen producten niet meer vinden. Als ik dan ging kijken op het verkoopaccount dan hadden ze weer een artikel gegeven bedacht; maat, kleur, uitschuifbaar, inklappbaar, bedenk het maar. En als dat niet was ingevuld was je product slecht of niet vindbaar. Elke keer maar weer rechtzetten.. Verkopen vielen ook vies tegen en als je dan ineens wat meer verkocht dan gingen er ineens allerlei kosten omhoog; oplsagkosten, marketingkosten (ze doen helemaal niet aan marketing voor je tenzij je daar veel geld voor betaald, vanaf € 5.000).

Mijn broer verkoopt heel veel van een ander product oa via Bol. Hij is geregeld bezig met discussies over kosten die Bol wil verhogen, oa marketingkosten, waar ze helemaal niets voor doen.

Mijn jaar Bol.com heeft me per saldo alleen maar geld gekost. Amazon zal ook wel een keer deze kant op komen maar die zijn geen haar beter. Het verdienmodel van die soort platforms is dat zij ALTIJD geld verdienen, ook als jij niks verkoopt.

Ik ga het zelf proberen. Veel leuker ook.

Silly

Koopt Bol.com zelf ook producten in bij de groothandel en verkoopt dan voor eigen rekening aan de consument?
Of is Bol.com slechts een platform voor aanbieder en consument, dus verkoopt de aanbieder zelf aan de consument?

Fritsflow

@Silly
Ja! Als je artikelen verkoopt die voor Bol ook zijn in te kopen dan gebeurd dat op het moment dat jij er succes mee hebt en tegen een lagere prijs ook. Zinloos dus.
Maar zoals door velen aangegeven; je verdient niets met verkopen via Bol. Alleen Bol verdient er aan.

Hetty

Mijn grootste probleem met bol is, dat iedereen kan zien wat je best verkochte produkten zijn, niet alleen bol zelf.
In Mijn optiek heeft dit voor de kopende klant geen enkele toegevoegde waarde. Wel natuurlijk voor de andere verkopers, die dan ook jouw product gaan aanbieden en tegen een lagere prijs…
Of nog erger, andere verkopers die je product gaan veranderen in een ander product, want iedereen kan zo maar een productbeschrijving wijzigen…, niet die van bol zelf natuurlijk

Henk, Geldrop - een tweedehands winkel

Waarom wordt BOL niet eens een keer de wacht aangezegd. Dagelijks zie ik hoe ze met de door mij aangeboden artikelen omgaan. Ellen hierboven met haar uitgebreide verhaal is een sprekend voorbeeld dat het bij deze – onder AH-Holding – opererende firma ontbreekt aan coulance voor een hardwerkende winkelier die via internet probeert de omzetderving door dat mensen geen zin meer hebben om te gaan winkelen te compenseren. Hopelijk komen er nieuwe websites die minder plukken van hun leveranciers. Want zonder die leveranciers is BOL ook 0,0 waard.

David

Veel mensen zijn op zoek naar een forum of groep waarin bol-verkopers met elkaar discussiëren en elkaar helpen. Die bestaat al een tijd, namelijk hier:

https://www.linkedin.com/groups/8107122/

Gerad

Bol.com pas op ze pakken gewoon je beste producten en verkopen het zelf ik snap niet dat mensen daar kopen Amazon pakt ook veel maar is beter op orde en wereld wijd ik hoop echt op recht dat Amazon snel in NL is met magazijn en bol verdwijnt want zijn gewoon oplichters

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond