-

7 redenen waarom je gisteren al met AdWords Scripts had willen beginnen

Herken je deze kwestie? “Ik beheer dit AdWords account nu al een flinke tijd en alles draait lekker met goed resultaat. Hoe haal ik er in godsnaam nog wat meer uit en hoe houd ik het beheren van al die campagnes leuk?” Steevast bestaat mijn antwoord uit twee woorden. AdWords Scripts.

Mocht je er nog niet bekend mee zijn: het zijn in feite stukjes Javascript-code die je helpen om bepaalde acties te automatiseren. Van uitvoerende taken tot diepgaande data-analyses. Je campagnes worden dankzij AdWords Scripts winstgevender, terwijl je zelf veel minder tijd hoeft te besteden aan de saaie taken die erbij horen.

Om te beginnen wat goed nieuws: ook zonder kennis van programmeren en Javascript kun je al profiteren van de voordelen. Voor veel zaken hoef je het wiel ook echt niet opnieuw uit te vinden. Google maar eens op gratis AdWords Scripts. Als je een script hebt gevonden waar je iets in ziet, kun je het knippen en plakken in je AdWords-account. AdWords Scripts opzetten is geen rocket science. 

Hieronder zeven redenen waarom ze voordelig voor je uitpakken met veel use cases als voorbeelden van wat mogelijk is met AdWords Scripts.

 1. Je kunt die eentonige SEA-taken die maar niet lijken op te schieten automatiseren

En dat bespaart je een hoop kostbare tijd en energie. Lees: het uitpluizen van zoektermrapporten, het filteren van eindeloze Excelbestanden, als een gek rondklikken om advertentiegroepen te vinden die nog geen prijsextensies hebben, het overal en nergens toepassen van bodaanpassingen, het toevoegen van negatieve zoekwoorden in je dynamische zoekadvertenties, het uitsluiten van zoektermen in je shopping-campagnes, het rechttrekken van misplaatste hoofdletters in je advertentieteksten. Oh, en had ik het checken van de maandelijkse AdWords-uitgaven al genoemd?

Begrijp me niet verkeerd: dit zijn zeker geen onbelangrijke taken, ze dragen immers bij aan het succes van je AdWords-campagnes. Ze worden alleen een beetje saai op den duur en kunnen enorm gaan vervelen bij veelvuldig herhalen. Automatiseren die handel.

 2. Verbeter automatisch je AdWords-prestaties

Je hebt waarschijnlijk al een overvolle to-do list, dus je kunt het je niet veroorloven om al je campagnes elke dag opnieuw te bekijken en te optimaliseren. Hoe graag je dat ook zou willen. Scripts nemen je een heleboel werk uit handen.

Zet automatisch hoger in op goed converterende keywords met een laag prijskaartje, voorkom vertoningen op irrelevante zoekwoorden (en dus onnodige uitgaven), maak korte metten met onderpresterende zoektermen. Je kunt zelfs met zelfactiverende ads inspelen op de regen als het buiten keihard klettert.

En er is meer.

 3. Maak minder fouten

Een foutje sluipt er zo in. Dat weet jij en dat weet ik. Gelukkig zijn AdWords Scripts niet zo foutgevoelig. Je stuurt minder (betaald!) verkeer naar kapotte links, ontvangt een melding als een collega per ongeluk alle campagnes heeft gepauzeerd, kunt Google’s laatste AI ‘verbeteringen’ monitoren, pauzeert je campagnes op automatische wijze als je maandbudget erdoorheen is en je ontvangt zelfs een sms als er factureringsproblemen optreden.

 4. Pas alles aan met je ogen dicht

Over productief zijn gesproken. Pauzeer de advertentiegroepen voor producten die net uitverkocht zijn, houd al je campagnes tegen als je website eruit ligt… Zonder dat je ervoor uit bed hoeft te komen.

 5. Besteed minder tijd aan rapporteren en analyseren, meer aan strategie

We weten allemaal dat we minder aandacht zouden moeten besteden aan operationele taken en meer aan strategische optimalisaties. Maar om dit überhaupt te kunnen doen heb je toegang tot data nodig. En die data weer verzamelen, filteren en analyseren kost heel veel tijd. AdWords Scripts bieden op dat gebied ook uitkomst. Met scripts beantwoord je vragen als: ‘Hoe varieert mijn prestatie per uur van de dag/week?’ in een fractie van een seconde.

 6. Help en imponeer je collega’s en baas

Met Adwords Script in je pocket ben jij de expert als het gaat om AdWords-zaken. En dat helpt zeker als je hogerop wilt komen.

Hoe? Deel gebroken links en net ontdekte zoektermen met je SEO-collega’s, help je non-techy PPC-teamgenoten met het bouwen van campagnes en advertentiegroepen vanuit een Google sheet. Ook handig: laat je baas aan de hand van grafieken zien hoe je de concurrentie op termijn voorbij rent.

 7. Vergroot je carrièrekansen

Overweg kunnen met AdWords Scripts is een mooie extra skill. Je kunt je ermee onderscheiden van je collega’s en zo jouw toegevoegde waarde laten zien aan werkgevers. Dus verhoog je waarde op de arbeidsmarkt, maak een mooie salarisstap, open deuren in verwante werkvelden en word gerecruit voor een betere baan. Niets is ondenkbaar.

Nu je het ‘waarom’ achter AdWords Script kent: don’t stop here!

Er zijn ‘3 manieren om snel aan de slag te gaan met AdWords Scripts’ en vandaag al het verschil te maken.

Scripts kun je beschouwen als een extra paar handen. Als je eenmaal hebt ervaren wat er allemaal mogelijk is (heel veel), kun je gewoon niet meer zonder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond