-

Dit zijn de 10 belangrijkste learnings van BrightonSEO

SEO will never die! Zo opende oprichter van BrightonSEO Kelvin Newman zijn conferentie. Daar werd bewezen dat SEO springlevend is. Dit zijn de tien SEO-lessen van die conferentie. 

1. Technische SEO is nog altijd de basis van SEO
HTTP/2   

HTTP/2, hreflang tags en crawl budget, zonder technische kennis geraak je niet ver meer als SEO’er. Je mag dan wel duizenden euro’s spenderen aan SEO-teksten en blogposts, maar zolang je website technisch niet op orde is zal je nooit hoog ranken.

Één van de belangrijkste technische factoren is laadsnelheid. Er zijn verschillende manieren waarop je deze kunt verbeteren, zoals compressie van afbeeldingen, GZIP compressie en browser caching. Maar heb je als eens gehoord van HTTP/2? Tom Anthony illustreerde op visuele wijze uit hoe HTTP/2 in zijn werk gaat. De uitleg met de trucks besparen we je voorlopig, maar schakel gewoon een CDN (vb. Cloudflare) in of bel eens naar je hostingprovider.

Bij het switchen naar https is een SEO-migratie nodig. Bij het switchen naar HTTP/2 is dit niet nodig, omdat er helemaal niets verandert aan de opbouw van je url’s. Lekker makkelijk dus!

Slides: https://www.slideshare.net/TomAnthony/an-introduction-to-http2-service-workers-for-seos

Hreflangs

Een foute implementatie van je hreflang tags kan ervoor zorgen dat je website niet gevonden wordt in het land of de taal die je wilt bereiken. Emily Mace leerde ons welke fouten je zeker moet voorkomen. Denk hierbij aan hreflangs die niet overeenstemmen met je canonicals, verzonnen taal-en landcodes en hreflangs die verwijzen naar 404’s.

Emily sloot haar talk af met één boodschap, “IP SERVING: JUST SAY NO!”. Klaar en duidelijk dat je niet moet doen aan IP serving, aangezien de Googlebot je meestal bezoekt vanuit Amerika. Wanneer je dan werkt met een IP serving die users redirect naar een bepaalde taal zal Google nooit je volledige website kunnen crawlen PUNT.   

Slides: https://www.slideshare.net/OBAN-IDForum/hreflang-tags-brighton-seo-april-2018-emily-mace-95224630

2. Be a Data Scientist

Door machine learning worden zoekmachines steeds slimmer en hierdoor in staat steeds relevantere matches aan te bieden op zoekvragen via de SERP- zowel organische als betaalde resultaten. Maar hoe kan je hier als SEO of Online Marketing expert effectief op inspelen? Zowel Chris Liversidge als George Karapalidis geven hetzelfde antwoord: “Be a Data Scientist” en “SEO is changing – Embrace the mindset of a data scientist”! Om in te spelen op Machine Learning moet je als search specialist data (heel veel data) gebruiken om betere rankings en een hoger rendement binnen search te behalen.

Drie adviezen van de sprekers om beter in te spelen op AI:

  1. Bouw een effectief attributiemodel gebaseerd op mensen in plaats van op sessies. Gebruik historische audience en performance data vanuit verschillende fasen in de customer journey. Verwerk deze data in een voorspellend model dat omzet maximaliseert en kosten verlaagt; onder andere door de biedingen in search hierop aan te passen (Chris Liversidge, QueryClick).
  2. Let op crawl budget en relevantie van je site! Begrijp welke metrics algoritmes gebruiken voor crawling, indexing, ranking en re-ranking. AI en machine-learning speelt hierin een steeds grotere rol. Help zoekmachines je site beter te crawlen door te letten op zaken als: crawl budget, pagina diepte, navigatie shortcuts, duplicate content, sitespeed en mobile first indexing. Ranking is namelijk gebaseerd op een combinatie van kwalitatieve (technische) en relevantie (semantische) scores (Lionel Kappelhof, OnCrawl).
  3. Gebruik een combinatie van Search Console en Google Analytics data om een model te maken dat generieke en (semi)branded zoektermen clustert op basis van aankoopintentie om de meest winstgevende te targeten (George Karapalidis, Vertical Leap). Ook bGenius maakt gebruik van een dergelijk model door dagelijks organische klik data te koppelen aan AdWords en GA performance data op zoektermniveau.
3. Gebruik Blockchain en Neuromarketing om online performance te boosten

Van de sessies binnen het “Experimental” blok vielen vooral de presentaties van Danny Richman over neuromarketing en David Lockie over Blockchain op.

Lockie start zijn presentatie met een uitleg over en een uiteenzetting van de voordelen van Blockchain. Voordelen van blockchain zijn onder andere dat de data gedecentraliseerd wordt verzameld, verwerkt en opgeslagen. Dit heeft een positief effect op de transparantie, integriteit en beschikbaarheid van deze data en de snelheid waarmee het kan worden uitgewisseld.

De nieuwe crypto-economie die door blockchain is ontstaan verandert ook verschillende aspecten van digitale marketing. Zo kan eigendom van content beter vastgelegd worden via digitale contracten en dienen SEO’ers er rekening mee te houden dat blockchain certificaten ook de juiste structured markup meekrijgen.

Richman testte de menselijke motieven en waarden vanuit de Limbic Map (opgedeeld in drie groepen: stimulans, dominantie en balans) in search adcopy om het effect op de CTR te meten. Het gebruik van emotionele USP’s in plaats van rationele bleek het relatieve aantal klikken naar de site enorm te verbeteren. Vergeet niet dezelfde emotionele USP’s op de landingspagina te communiceren om ook de site performance te boosten.

4. Niet crawl budget maar crawl prioriteit

Als ex-Google engineer weet Fili Wiese als geen andere op welke manier Google je website crawlt. Hij kwam dan ook af met enkele straffe uitspraken.

‘Crawl Prioritisation is the New Crawl Budget’, iedereen is wel bekend met de term crawl budget maar wat is het eigenlijk? Noemen we het niet beter crawl prioritisation? Wanneer de Googlebot je website voor het eerst ontdekt crawlt hij deze top-down. De bot start bij de homepage en volgt dan de structuur van je site. Daarna gaat de Googlebot willekeurig te werk en crawlt hij de links die te vinden zijn.

Zorg ervoor dat je belangrijkste pagina’s zo goed mogelijk te bereiken zijn op je website. De Googlebot is namelijk opgedragen om je website nooit te laten te crashen. Wanneer de bot te veel moeite moet doen om bepaalde pagina’s te crawlen en dus teveel vraagt van je site, verlaat hij het feestje.

Zo weinig mogelijk conflicten? Daarbij kan een canonical tag op de pagina of een extra lijntje in de robots.txt goed van pas komen.

5. Leer duidelijk te communiceren over SEO

We kennen het allemaal, je voert een audit uit van een site, je schrijft tientallen pagina’s met optimalisatie adviezen en stuurt deze door naar de developers. Een paar dagen of maanden later voert hij deze uit, je controleert de aanpassing… en de helft van je voorstellen zijn op de verkeerde manier uitgevoerd. Door een misverstand in de communicatie zijn enkele zaken verkeerd gelopen.

Er werd ons nogmaals op het hart gedrukt hoe belangrijk duidelijke communicatie is. Maak voor de developers een gedetailleerd actieplan met duidelijke instructies die niet verkeerd begrepen kunnen worden. Geef zoveel mogelijk voorbeelden om misverstanden te voorkomen.

6. Een content audit is als een lenteschoonmaak

Deze prachtig uitdrukking kwam uit de mond van Sam Marsden, SEO & content manager bij Deepcrawl. Hij vertelde ons hoe ze bij Deepcrawl een content audit uitgevoerd hebben van hun eigen website. Bij elke audit vragen zij zich vier dingen af:

  1. Welke content doet goed en welke minder?
  2. Wat doen we met content die niet goed presteert.?
  3. Hoe krijgen we meer return uit content die goed presteert?
  4. Hoe kunnen we de content blijven optimaliseren?

Start met een crawl van je website, bundel alles in spreadsheet en pas die vier vragen toe. Wat presteert goed of niet goed. Dit kun je enkel bepalen door naar verschillende metrics te kijken zoals pageviews, social shares, backlinks en page value.

Een vraag die opkomt is ‘wat doen we nu met content die niet presteert?’. Simpel, één van de onderstaande zaken:

  1. KEEP (behouden)
  2. CUT (verwijderen)
  3. COMBINE (combineren)
  4. CONVERT (omzetten of aanpassen)

Content die wel goed presteert kan je verder gaan optimaliseren. Focus je hierbij op het aanpassen van de metagegevens, interne & externe links, structured data of optimaliseer de pagespeed. We wensen je alvast veel succes met je schoonmaak.

Slides: https://www.slideshare.net/DeepCrawl/cut-the-crap-running-content-audits-with-crawlers

7. Structured data is the way to go

Het gebruik van structured data wordt steeds meer ondersteund door verschillende zoekmachines. Je kunt je niet inbeelden hoeveel verschillende markups er bestaan. Alexis Sanders somt de belangrijkste voor ons op en geeft wat tips en insights mee.

Structured data helpt je bij het structureren van de informatie op je website. Daarnaastet helpt het Google en andere zoekmachines ook om de inhoud van je website beter te gaan begrijpen. Op dit moment zijn er twee manieren waarop je dit duidelijk kunt maken, microdata & json-LD. Die eerste is het meest gebruikt maar json-LD wint meer en meer terrein.

Die structured wordt ook gebruikt door spraakassistenten zoals de Google Home. Het gebruikt namelijk de antwoorden vanuit de featured snippets. Een reden te meer om je voor te bereiden op de toekomst van voice search.

Het implementeren van die structured data gaat niet altijd van een leien dakje, één fout in de markup zorgt ervoor dat deze niet wordt weergegeven. Volg de guideline van Google en schema.org tot in puntjes als je wilt dat ze getoond worden. De structured data testing tool van Google kan je daarbij helpen.

Slides:

https://www.slideshare.net/sandersal1/brightonseo-structured-data-by-alexis-sanders

8. Low authority, less effort

De meeste jonge en enthousiaste SEO’ers focussen zich enkel op links van websites met een hoge autoriteit. De talk van Greg Gifford toont echter aan dat ook low DA links waardevol zijn voor SEO. Een lage autoriteit van je lokale voetbalclub of vereniging kan nog steeds een bijdrage leveren aan je organische prestaties.

Het kost je soms enorm veel moeite en geld om die hoge DA links te bemachtigen. Voor lage DA links hoef je veel minder moeite te doen en ze dragen nog eens bij aan je lokale SEO ook. Staar je dus niet blind op links van grote websites, maar start met het bemachtigen van links uit je eigen stad of gemeente. Let er natuurlijk wel op dat die websites kwalitatieve content hebben en geen linkfarm zijn.

Slides:

https://www.slideshare.net/GregGifford/the-ray-stantz-guide-to-real-world-link-building

9. 15% van de internetgebruikers blokkeert javascript

Opnieuw een krachtige uitspraak van Fili Wiese die nog maar eens aantoont hoe technisch SEO kan zijn. Maar liefst 15% van alle internetgebruikers blokkeert Javascript, bewust of met een Adblocker. Dat maakt het er niet gemakkelijker op voor SEO’ers. Javascript frameworks schieten als paddenstoelen uit de grond en zullen niet snel verdwijnen.

We zullen moeten leren omgaan met deze nieuwe webtechnologieën. Op welke manier wordt de website gerenderd, kan de Googlebot elke pagina bereiken en crawlen, … deze vragen moet je zeker stellen wanneer je website met javascript framework gebouwd is zoals react.js en Angular JS.

10. Leer van andere SEO’ers

Tijdens de lunch en na de conferentie zijn we niet op het strand gaan liggen, maar hielden we een mini SEO Benelux meetup. Een meetup van Belgische en Nederlandse SEO’ers, georganiseerd via het nieuwe SEO-collectief: SEO Benelux. In een gezellige pub in het centrum van Brighton deelden we onze kennis en ervaringen over SEO met elkaar. Wij leerden hier evenveel of zelfs meer van elkaar dan op de conferentie zelf.

Dit artikel werd geschreven door Frederik Vermeire (WiSEO), Guillaume Navarro (WiSEO), Rick Post (Increase), Marloes Zweers (Traffic4u) en Mathias Noyez (WiSEO)

Deel dit bericht

3 Reacties

Dimitri De Vleeschauwer - Deal webdesign

Super artikel!

Bedankt aan SEO kenners Frederik en Mathias, top!

André Kuik - Total Webmedia

Goede tips en leuk artikel om te lezen!

Onderstaande gaat echter alleen op voor sites die reeds over https draaien:

“Bij het switchen naar https is een SEO-migratie nodig. Bij het switchen naar HTTP/2 is dit niet nodig, omdat er helemaal niets verandert aan de opbouw van je url’s. Lekker makkelijk dus!”

Denk dat het zo bedoeld is: Bij het switchen (VAN HTTPS 1.1) naar HTTP/2 is dit niet nodig…

Koen Dorenbos - Smart Internet Media

Basis zaken, doch essentieel voor een degelijke start. In competitieve markten echter niet de “game changers” welke nodig zijn voor topposities.

Ik hoor niemand over interne waardeverdeling, niche vs generiek gebasseerd op een timeline of finetuning van het link-profiel op macro criteria en marktgemiddelden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond