-

Adverteren in App Store mogelijk: wat betekent dit voor de marketeer?

Het is sinds kort mogelijk te adverteren in Apples iOS App Store. Op de eerste populaire zoektermen toont de appwinkel nu een gesponsorde download als eerste zoekresultaat. Hoe serieus moeten appontwikkelaars en marketeers dit nemen?

Het zat er al even aan te komen dat Apple deze stap zou zetten. Googles ‘Play’ toonde al wat langer advertenties. Van Apple was ook bekend dat het bedrijf ermee experimenteerde. Natuurlijk is het Apple om de inkomsten te doen, maar het is ook een logische volgende stap nu lang niet alle apps zomaar een hit worden. Mobiele gebruikers zijn vaak trouw aan een zeer klein aantal applicaties. Zogenaamde App Store Optimization – te vergelijken met SEO – wint eveneens aan aandacht. Voor betaalde aandacht weken appmakers tot nu toe noodgedwongen uit naar andere kanalen.

De advertentiemogelijkheden worden langzaamaan onder Amerikaanse gebruikers uitgerold. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook Nederlandse adverteerders op den duur gebruik kunnen maken van de reclamemogelijkheden. Wie in de VS bijvoorbeeld zoekt naar een taxi-app stuit op de lichtblauwe balk met een gesponsord resultaat.

In de kern is de functionaliteit te vergelijken met Google AdWords. Het algoritme achter de zoekservice bepaalt hoe relevant een advertentie is met betrekking tot de specifieke zoekvraag. Een relevanter resultaat wordt dus hoger gepositioneerd. Is daarin geen verschil dan gaat geld een rol spelen.

Hoewel dit dus als voor de hand liggend klinkt, zijn er drie kenmerken waarover de marketeer iets moet weten, zegt analist John Koetsier. Relevantie zal volgens hem echt belangrijker zijn dan het geboden bedrag. Apple is namelijk bang om met irrelevante reclames de gebruikerservaring om zeep te helpen. De doorklikratio is daarom leidend. Wordt er op bepaalde advertenties niet geklikt dan zal deze uit de roulatie worden genomen.

De vraag is of Apple de claim van een goede gebruikerservaring kan waarmaken. Een eerste zoekopdracht van techsite VentureBeat stemt namelijk niet erg hoopvol. Het zoekwoord ‘pokemon’ leverde in ieder geval een app op die ongetwijfeld niet werd gezocht.

Een tweede kenmerk is de beperking in creativiteit. Anders dan in veel advertentienetwerken kan alleen de inhoud worden gepromoot die al eerder door Apple is goedgekeurd. Als marketeer kun je dus niet zo makkelijk experimenteren met tekst en beeld voor bijvoorbeeld conversie-optimalisatie. Die beperkte bewegingsvrijheid staat in relatie tot het eerste kenmerk: Apple hoopt de kwaliteit te kunnen waarborgen. Daarvoor maakt het gebruik van de controlemechanismen die gelden voor een gewone opname in de App Store.

Tot slot geeft Apple eindelijk data vrij waarop menig mobiele marketeer zat te wachten. Het bedrijf doet niet langer geheimzinnig over de populariteit van zoekwoorden. Dat is in algemene zin al interessant, adverteerders leren daardoor welke zoekopdrachten de meeste downloads hebben opgeleverd. Dat maakt duidelijk wie bedrijven aanspreken en naar wat zij zoeken. Zoals de analist besluit: ‘Alleen de toegang tot die data is al reden om in ieder geval een kleine campagne te draaien.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond