Airbnb brengt officiële API: waarom doen bedrijven dit?

Een lang gekoesterde wens van Airbnb-gebruikers is in vervulling gegaan: het bedrijf heeft eindelijk een officiële API geïntroduceerd. Wat beweegt Airbnb dat te doen?

Sinds deze week beschikt Airbnb eindelijk over een eigen (officiële) API. Met deze technische toegangspoort deelt het bedrijf gegevens met ontwikkelaars van andere software. Concreet betekent dit dat het platform daarmee anderen aanmoedigt services te ontwikkelen op basis van de bestaande functies. En dat Airbnb hoopt dat de markt daarmee sneller innoveert.

Partijen die denken hun eigen software te kunnen verbeteren door te integreren met de verhuursite kunnen zich aanmelden voor het API-platform. Eenmaal goedgekeurd en de koppeling gemaakt, zijn advertenties te beheren en is er te communiceren met de gebruikers. Te denken valt dan aan een vliegmaatschappij die de eigen klanten direct na het boeken van een ticket een accommodatie laat reserveren. Of een tool voor verhuurders of ‘host services’ waarin een grote hoeveelheid advertenties in bulk beheerd worden.

Tot op heden bood Airbnb slechts een handjevol bedrijven de mogelijkheid te integreren met het platform. In 2015 werd bijvoorbeeld een aanvullend platform, ‘Host Assist’ genaamd, aangekondigd. Daarop werd de samenwerking met een klein aantal andere apps gezocht. Onder meer sleutel- en schoonmaakservices behoorden daartoe.

Innovatie van buiten

Waarom Airbnb dit ‘ecosysteem’ niet beschikbaar heeft gemaakt voor een groter publiek is nooit helemaal duidelijk geworden. Maar inmiddels lijkt het bedrijf in te zien dat het moet samenwerken met anderen om te groeien. Zoals taxibedrijf Uber integreert met andere bedrijven die gebruikers kunnen tegenkomen tijdens hun reis van A naar B, zo wil Airbnb ook voor een betere gebruikerservaring zorgen.

Innovatie hoeft al lang niet meer alleen vanuit de organisatie zelf te komen. In dezelfde branche publiceerde Schiphol dit voorjaar ook een API-platform. Een deel van de data die het vliegveld bezit kan daardoor opgenomen worden in andere apps. Bedrijven als KLM of 9292OV kunnen die vluchtinformatie of wachttijden theoretisch gebruiken voor eigen nieuwe services. In de bankensector is een zelfde beweging gaande die er uiteindelijk voor moet zorgen dat er startups opstaan die geheel nieuwe – disruptieve – diensten starten op basis van rekeningdata.

Het aantal bedrijven dat API’s beschikbaar maakt voor anderen, neemt snel toe. De online database Programmable Web groeide in vijf jaar tijd van iets meer dan vijfduizend naar ruim achttienduizend API’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug