-

Amazon in stilte met tientallen nieuwe eigen huismerken

Amazon heeft afgelopen jaar flink geïnvesteerd in eigen huismerkproducten. Tientallen verschillende merken zijn er opgetuigd om kleding, versproducten, wc-papier en zelfs hondenbrokken aan de man te brengen op de marktplaats. Het bedrijf ziet kansen in de afnemende merkloyaliteit van de zogeheten millennials.

Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven, is Amazons aantal eigen merken flink gegroeid. Een kleine honderd zijn het er inmiddels, zo blijkt uit een analyse van Gartner L2. Het afgelopen jaar alleen zijn er al zestig aan toegevoegd. Behalve de welbekende en als zodanig herkenbare producten van AmazonBasics, verkoopt het steeds vaker artikelen van andere eigen labels.

Amazon over Amazon: ‘Amazons keuze’

Onder het merk Spotted Zebra verkoopt de retailreus kinderkleding, Wag is een eigen merk voor hondenvoer en sinds de overname van Whole Foods neemt het aantal supermarktproducten ook snel toe. Vlees voor op de barbecue, eigen koffiecups, nootjes van Happy Belly en zeep en smeersels van Solimo prijken tussen de producten van andere merken. Een enkel product wist binnen enkele dagen al het predikaat ‘Amazons keuze’ te verdienen, zo ontdekte Yahoo.

 

Doorgaans is de grotere marge een belangrijke motivatie om producten onder eigen vlag uit te brengen. Daarnaast zien kenners vooral kansen in het veranderende consumentengedrag. Met name millennials zijn niet meer merktrouw en wisselen steeds gemakkelijker tussen fabrikanten. De eigenschappen van de artikelen – zowel de prijs, maar ook de ingrediënten of gebruikte materialen – zijn van grotere invloed op hun overwegingen en tevredenheid dan het label dat erop is geplakt. Door de productie simpelweg zelf in handen te nemen en flink onder de aandacht te brengen via de verschillende verkoopkanalen kan de retailer goed verdienen.

Concurreren met partners

De Amerikaanse krant The New York Times merkt terecht op dat Amazon daarmee een opvallende – en in zekere zin zeer risicovolle – koers vaart. Hoewel marktplaatsen zoals deze altijd hebben gestaan voor democratisering van de retail, gaat het bedrijf nu steeds vaker de directe concurrentie aan met eigen partners. Het wordt daarbij enorm geholpen door de data die het jarenlang heeft kunnen verzamelen – onder andere via diezelfde relaties.

Zo weet Amazon en in feite iedere andere marktplaats exact wat de succesartikelen zijn en onder welke doelgroep. Maar ook waar andere merken het nu laten afweten. Juist op die punten kan een eigen merk zich dan positief onderscheiden.

Ongeveer zeven van de tien zoekopdrachten die klanten doen zijn generiek. Het wil zeggen dat 70 procent van de consumenten eerder zoekt op ‘wc-papier’ dan op het product van een specifiek merk. Bij al die zoekvragen kan het bedrijf dus de eigen artikelen presenteren of die met de meeste of beste reviews. De komst van de voice-technologie, bijvoorbeeld in de vorm van Amazon Echo, versterkt dit effect alleen maar, zo tekent de krant op. Vraagt een klant zijn slimme thuisassistent om wasmiddel te bestellen dan krijgt diegene de keuze uit slechts een handvol opties. Volgens een onderzoek van Bain & Co geeft Amazon daarin de eigen merken graag voorrang.

Deel dit bericht

2 Reacties

Tim

Wat Amazon dus doet is alle USP’s van concurrerende bij elkaar harken en dit in 1 product onderbrengen en het ook nog eens een aantrekkelijke prijs geven.

Bij de bekende merken zie je vaak dat er onderlinge producten zijn in een categorie die van elkaar verschillen. De eens is wat dikker maar sneller, de ander is dunner maar langzamer, etc. Het is vaak of het een of het ander.

En Amazon denkt, weet je wat? Ik stop gewoon alles wat mensen willen in 1 product.

Ik vind het wel mooi, maar inderdaad wel risicovol.

Robin

Dit is de Amazon-versie van Google die zijn eigen producten/resultaten bovenaan de zoekresultaten plaatst. Google krijgt veel te verduren door recensies, Google Shopping, Google Flights, etc bovenaan te tonen wanneer een gebruiker een relevante zoekopdracht invoert. Nu Amazon een “open” marketplace heeft gebouwd en inmiddels ruim 50% van de Amerikaanse e-commerce via dat platform verloopt denk ik dat de wetgever ze moet gaan inperken in de vrijheid om dat platform in te zetten om als retailer een oneerlijk voordeel te behalen over de concurrentie. Ze zouden dan moeten opsplitsen in twee aparte bedrijven, zoals ook wordt voorgesteld voor oa Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond