-

AMP voor e-commerce: nu het moment om te proberen?

Onlangs kwam een eerste serieuze Magento-extensie op de markt voor AMP. Dat roept de vraag op of naast ‘gewone’ sites ook e-commercebedrijven iets moeten met deze webstandaard voor mobiele pagina’s.

Het Accelerated Mobile Pages-project (AMP) weet steeds vaker de aandacht te trekken van gewone bedrijven. Die willen de mobiele gebruikerservaring naar een hoger niveau tillen. De webstandaard blijkt een bruikbaar raamwerk van lichtgewicht componenten die zijn geoptimaliseerd voor het mobiele web. Bedrijven stappen over omdat sites die ermee werken praktisch zonder laadtijd zijn te openen en daardoor goed scoren op belangrijke metrics. Dat Google de AMP-links duidelijk oormerkt in de zoekresultaten én velen (onterecht) denken dat AMP een ranking factor, is speelt uiteraard ook mee in de overweging met AMP te werken.

Zichtbaar in ontwikkeling

Recent werden Magento-gebruikers getrakteerd op een extensie. Plum Rocket – dat wel vaker extensies op de markt brengt – ontwikkelde de uitbreiding zodat Magento-gebruikers gemakkelijk hun homepages, categorie-overzichten en productpagina’s in AMP-formaat beschikbaar kunnen maken. De terechte vraag is dan ook of die duizenden Magento-gebruikers die er wereldwijd zijn de webstandaard moeten overwegen.

Lange tijd was het antwoord op deze vraag negatief. AMP is een jong project en veel basiselementen die benodigd zijn voor een e-commercesite ontbraken. Maar het is ook zichtbaar  in ontwikkeling. Waar in eerste instantie vooral nieuwssites aan het optimaliseren sloegen, hebben gewone sites en sociale media zich recent aangesloten. En ook uit de hoek van e-commerce is er nu aandacht. Zo heeft eBay als eerste grote naam besloten de mobiele pagina’s AMP-ready te maken.

Afbeelding: eBay AMP-versie

 

Experimenteren waard

Dat AMP door het ‘amp-analytics’-element nu ook overweg kan met analytics uit e-commerce is in ieder geval een belangrijke stap die is gezet. Dit kwartaal moet daar de betere ondersteuning voor mobiele betalingen aan worden toegevoegd. Maar een aantal andere veelgebruikte functies ontbreekt simpelweg nog. Bij het gebruik van het zoekveld wordt iemand nog doorgestuurd naar de mobiele site. En ook een winkelwagentje is nog niet ontwikkeld. Dit betekent dat bezoekers na het vlugge laden van de productpagina’s worden doorgestuurd naar de gewone mobiele kassa.

Daarmee is het niet zinloos om nu al te experimenteren met AMP, merkt Myriam Jessier op in Smashing Magazine. Het zou met name slim zijn een e-commercesite stap voor stap te ‘upgraden’: eerst de statische productpagina’s die bijvoorbeeld vanuit Google veel worden geraadpleegd, in een later stadium de checkout.

Voorbeelden van AMP-elementen

De website AMP by Example heeft verschillende voorbeeldoplossingen verzameld voor de categorie– en productpagina’s waaruit iedere standaard Magento-winkel is opgebouwd. Met een ‘amp-carousel’ en ‘amp-accordion’-element is bijvoorbeeld de productinformatie te presenteren. Voor het weergeven van gerelateerde items is (nog) geen standaardoplossing, maar ook hiervoor is een tussenoplossing bedacht.

Natuurlijk is het ontbreken van een amp-checkout nog verre van ideaal. En bezoekers doorsturen naar de reeds bestaande mobiele kassa doet de conversie misschien eerder kwaad dan goed. Toch verdiept menig bedrijf zich wel in de materie. Velen zijn immers toch al druk bezig met hun mobiele ‘prestaties’. AMP maakt ze dit ongetwijfeld makkelijker.

In het achterhoofd speelt ondertussen mee dat de omarming voordelig kan uitpakken als Google bedrijven ooit met harde of zachte hand in de richting het gebruik van de standaard beweegt. Nu zijn alleen nog de organische zoekresultaten als AMP-links geoormerkt. De eerste integraties met het advertentienetwerk DoubleClick zijn onlangs al gerealiseerd. Het is dus niet ondenkbaar dat consumenten op termijn wennen aan de ‘AMP-ervaring’ en liever op zo’n link klikken. Door de mogelijkheden én beperkingen te ontdekken blijven bedrijven hun concurrentie mogelijk een stapje voor.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Willem - barcodewinkel.nl

WordPress heeft ook de mogelijkheid om een AMP plug-in te installeren. Gezien de huidige mogelijkheden staat het in ieder geval voor WP nog in de kinderschoenen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond