-

Google Posts: publiceer jouw content direct in de zoekresultaten

In juni 2017 lanceerde Google een nieuwe functie: Google Posts. Deze functie is onderdeel van Google Mijn Bedrijf en stelt bedrijven in staat om content direct in de zoekresultaten te publiceren. Je zou denken dat de schatkist met ideeën van Google inmiddels is uitgeput. Toch blijft het bedrijf continu nieuwe ideeën en functies ontwikkelen met het doel het platform te verbeteren. Google Posts is een extra mogelijkheid voor jouw bedrijf om potentiële klanten nog sneller naar de website te trekken. Maar hoe werkt deze functie precies en wat zijn de voordelen?

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis dienst waarmee bedrijven een bedrijfsvermelding kunnen aanmaken in de zoekmachine. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf beter zichtbaar is in Google, waardoor je beter wordt gevonden bij specifieke zoekopdrachten. In de zoekresultaten van Google staat de bedrijfsvermelding altijd rechts in beeld. Dit gebeurt alleen als iemand direct zoekt naar jouw bedrijf (anders wordt Google Mijn Bedrijf ook niet getoond).

Je kunt verschillende functies toevoegen, zoals:

  • Bedrijfsinformatie
  • Openingstijden
  • Adres & routebeschrijving
  • Contactgegevens
  • Reviews

Daar is in juni 2017 dus een nieuwe functie bijgekomen: Google Posts.

Wat is Google Posts?

Google Posts geeft bedrijven de mogelijkheid om eigen content direct zichtbaar te maken in de zoekresultaten van Google. Voorbeelden van wat er ‘gepost’ kan worden, zijn:

  • Previews van blogs
  • Nieuwsartikelen
  • Aankomende evenementen
  • Kortingen
  • (Win)acties

Een post bestaat uit een tekst van 100 tot 300 woorden, die je kunt verrijken met afbeeldingen en call-to-actions (CTA’s), zoals ‘lees verder’, ‘bestel nu’, of ‘reserveer direct’. De eerste 100 karakters van de post komen vervolgens als preview rechtsonder jouw bedrijfsvermelding in de zoekmachine te staan.

Laten we als voorbeeld voetbalclub FC Barcelona nemen. Dit voetbalbedrijf maakt namelijk al gebruik van Google Posts. Wanneer je naar FC Barcelona zoekt in Google, dan zie je de Google Posts (rood omcirkeld) onder de bedrijfsvermelding. In dit geval gaan de posts over een wedstrijd die Barcelona heeft gespeeld. Als je op de post klikt, kom je op een wedstrijdverslag met een link naar de website van FC Barcelona. Op deze manier probeert de voetbalclub mensen naar de website te trekken.

Voor wie is Google Posts?

Google Posts werd eigenlijk al in januari 2016 gelanceerd door Google. De functie had toen de naam ‘Candidate Cards’ en was alleen beschikbaar voor politici uit de Verenigde Staten tijdens de presidentiële campagne. Een paar maanden later werd de functie uitgebreid en kon ook een klein aantal bedrijven en bekende personen gebruikmaken van de functie. Uiteindelijk werd in juni 2017 de huidige versie gelanceerd onder de naam Google Posts. Iedereen met een Google Mijn Bedrijf account heeft nu toegang tot de functie.

De mogelijkheden van Google Posts

Om te beginnen biedt Google Posts een alternatief voor advertenties. Onder andere door de komst van adblockers klikken mensen hier namelijk minder vaak op. Vaak worden advertenties niet eens meer weergegeven. Met Google Posts is er een extra alternatief voor adverteren bijgekomen. Doorlinken naar een website is met de functie namelijk erg eenvoudig. Daarnaast kan je klanten door middel van CTA’s bijvoorbeeld direct laten ‘reserveren’, ‘boeken’ of ‘inschrijven’. Wanneer je op een specifieke post klikt, krijg je het aantal views en clicks te zien. Op deze manier kun je goed zien welke content de doelgroep het beste bereikt en daardoor het meest effectief is.

Desktop vs. Mobiel

Zoals eerder in deze blog beschreven, worden Google Posts op een desktop weergegeven onder de bedrijfsvermelding van een bedrijf. De posts verschijnen dan klein rechtsonder in het beeldscherm. Op een smartphone is dit echter heel anders. Door het kleine beeldscherm worden de posts middenin het scherm weergegeven wanneer je naar de bedrijfsvermelding ‘scrolt’:

In oktober 2016 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten uitgevoerd op een smartphone dan op een desktop. Deze trend zal zich de komende jaren sterk doorzetten. Je kunt als smartphonegebruiker eigenlijk niet om de posts heen. Google Posts worden voor marketeers dus nog interessanter wanneer je bedenkt dat meer dan de helft van de zoekopdrachten op Google wordt uitgevoerd via een smartphone. In het voorbeeld is te zien dat de eerste 100 karakters van een post middenin het beeldscherm worden weergegeven. Het staat recht onder bedrijfsgegevens waar veel naar gezocht wordt, zoals het adres, het telefoonnummer en de routebeschrijving. Wanneer je op de preview klikt, zie je de volledige post. In zowel de preview als de volledige post kan je een CTA opnemen. In het geval van Junzi Kitchen is het bijvoorbeeld mogelijk om direct het gerecht uit de post te kopen.

Hoe maak je een Google Post?

Het maken van een Google Post is absoluut geen moeilijk proces. De functie werkt net zoals andere onderdelen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer je inlogt in GMB zie je de posts links in beeld staan. In de Nederlandse versie staat hier ‘Berichten’.

 

Je kunt nu een post van 100 tot 300 woorden schrijven. Het is mogelijk om een foto, tekst en verschillende call-to-actions toe te voegen. Als je de post hebt gemaakt, klik je op ‘voorbeeld’ om een voorbeeld van de post te bekijken. Tevreden? Klik dan op publiceren rechts bovenin je scherm. Heb je een foutje gemaakt of wil je een aanpassing doen? Geen probleem. Je kunt jouw posts achteraf steeds aanpassen.

Nadelen van Google Posts

Aan de SEO-strategie van jouw bedrijf hoeft door de komst van de nieuwe functie niets te veranderen. Google Posts verschijnen namelijk alleen wanneer iemand een zoekopdracht uitzet met daarin letterlijk de naam van jouw bedrijf. Het heeft dus geen zin om Google Posts met veel zoekwoorden aan te maken. Dit heeft namelijk geen invloed op jouw ranking in Google. Aan de andere kant is de SEO-ongevoeligheid van Google Posts misschien wel iets goeds. Het internet zou anders volgegooid worden met ‘onzinnige’ posts door SEO-specialisten.

 

Google probeert altijd aan de verwachting van de zoeker te voldoen met relevante content. Dit is de reden dat Google automatisch posts verwijdert die ouder zijn dan 7 dagen. Het is namelijk niet de bedoeling dat er ‘oud nieuws’ vindbaar is in de zoekresultaten. Dit dwingt je als bedrijf om steeds nieuwe posts te blijven maken. Voor bijvoorbeeld restaurants kan dit vervelend zijn. Een post die klanten direct kan laten reserveren moet steeds opnieuw gecreëerd worden. Voor posts die betrekking hebben op evenementen is er een uitzondering gemaakt. Deze zijn wel langer dan 7 dagen zichtbaar in de zoekresultaten. Uiteraard worden deze posts verwijderd als het evenement is afgelopen.

 

Lokale zoekmachinemarketing

Lokale zoekmachinemarketing, marketing getarget op een doelgroep in de nabijheid van een bedrijf, wordt door de komst van Google Posts een stuk interessanter. Mensen zoeken bijvoorbeeld in Google Maps naar leuke restaurants, winkels en hotels. Wanneer jouw bedrijf via een lokale zoekopdracht wordt gevonden, is de bedrijfsvermelding zichtbaar. Door middel van een duidelijke Google Post met een aantrekkelijke call-to-action kan je je onderscheiden van de concurrentie. Google geeft aan dat meer dan de helft van de zoekopdrachten een lokaal karakter heeft. Op deze manier zijn Google Posts ook erg relevant voor kleine bedrijven die weinig zoekvolume hebben op hun bedrijfsnaam.

 

Gebruikstips

Om Google Posts met succes in te zetten, geven wij enkele handige gebruikstips:

Google Posts worden niet automatisch gevolgd door Google Analytics. Het is aan te raden om UTM-tags toe te voegen aan jouw call-to-actions. Door het toevoegen van een UTM-tag wordt er extra informatie toegevoegd aan de URL. Wanneer iemand klikt op de link, slaat Google Analytics de informatie van de URL op in een cookie. Dit stelt je in staat om de statistieken van je Google Posts bij te houden in Google Analytics. Zonder de trackingcodes heb je geen idee wat de meerwaarde van je post is, tenzij je genoegen neemt met de statistieken van Google Posts zelf. Hiermee kun je slechts het aantal views en clicks bekijken.

Let bij het maken van de posts goed op het formaat van de foto die je bijvoegt. Het beste formaat is 750 x 750. Het verkeerde formaat kan er namelijk voor zorgen dat er bijvoorbeeld een hoofd niet zichtbaar is op de post. Daarnaast is het van belang dat je de eerste 100 karakters goed uitkiest. Het is zonde wanneer je een te lange zin maakt, waardoor deze half wegvalt. In onderstaande post ging dit beide niet goed:

Wanneer je meerdere posts hebt, is het handig om te weten dat de eerste 2,5 posts zichtbaar zijn in de zoekresultaten zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. De nieuwste post wordt altijd als eerste weergegeven. De oudere posts worden getoond in willekeurige volgorde. Het maximum aantal posts is 10.

Geef jouw online content een boost

Met de komst van Google Posts hebben bedrijven dus een mogelijkheid gekregen om hun eigen online content te publiceren in Google’s zoekresultaten. Dit is een mooie kans om de online zichtbaarheid te vergroten en conversies te verhogen. Daarnaast geeft de functie jouw online content een boost op het gebied van sociale verificatie. Google heeft namelijk een verondersteld niveau van autoriteit. Oftewel, mensen vertrouwen de zoekresultaten van Google. Met Google Posts krijg je als bedrijf een mooi blauw vinkje naast je content. Dit betekent dat Google jou heeft onderschreven en dit brengt een bepaalde status met zich mee.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond