-

Apple duikt in sociale data: overname Topsy

Het aggregeren van data is big business. Maandag noteerde de bedrijfstak een opmerkelijke overname: Apple nam sociale zoekmachine Topsy over voor meer dan 200 miljoen dollar. Waarom?

Er is ook nog een wereld buiten het reguliere zoeken, en dat is die van het zoeken in sociale media. Gebruikers van de verschillende sociale netwerken produceren dagelijks ontelbare bits and bytes die samen belangrijke inzichten kunnen bieden. Van alle grote tech-bedrijven is Apple tot op heden wel de minst geslaagde als het aankomt op sociale netwerken en alles wat daaraan verwant is.

Concurrent Microsoft doet een dappere poging met de overname en brede integratie van Skype. Google kiest voor een aanpak van de lange adem: steeds meer diensten worden voorzien van de sociale laag die zij met Google+ hebben gecreëerd. Het laat gebruikers van Google-diensten – en wie is dat niet – verplicht gebruikmaken van het sociale platform. Weinig subtiel, maar effectief.

Topsy is een bedrijf dat zich specifiek richt op het verzamelen van de data die door de gebruikers van Twitter worden geproduceerd. Het bedrijf beschikt over een collectie van meer dan 425 miljard tweets en biedt hiermee inzicht in trends, interesses en kenmerken binnen gebruikersprofielen. Het lijkt er niet op dat Apple Topsy overneemt voor de data alleen.

Data als voer van het algoritme
The Wall Street Journal noemt het waarschijnlijker dat het bedrijf de overname pleegt voor de parsing-technologie. Het ontleden en interpreteren van data. Zo zou het de technologie van Topsy kunnen integreren in iTunes Radio en advertentieplatform iAd. Op basis van data uit de sociale media kan het adverteerders helpen relevantere content te bieden.

TechCrunch spreekt voorzichtig de verwachting uit dat het de algoritmen van de App en Itunes Store moet verbeteren. Het toevoegen van sociale trends kan de zoekresultaten verscherpen en gebruikers suggesties voor applicaties en media doen op basis van actualiteit. Het waarnemen van interesses op Twitter zou zelfs kunnen leiden tot aanbevelingen op persoonlijk niveau. Josh Ong wijst op The Next Web niet geheel onterecht naar de mogelijkheden voor Siri. Met het uitkomen van iOS 7 werd de spraakgestuurde technologie officieel op de markt gebracht. Onderdeel van Siri is de mogelijkheid te zoeken op Twitter en Bing. Het eerder kunnen inspelen op de actualiteit en persoonlijke voorkeuren lijkt ook hier niet ondenkbaar.

Hoewel Apple niet erg actief is op de markt van het zoeken ziet het natuurlijk de rol dat het heeft. Sociale media hebben inmiddels een belangrijke functie in het vinden van nieuwe, actuele, informatie. Het ontleden van de enorme hoeveelheden data kan zelfs voor het bedrijf dat hier tot op heden niet erg bedreven in was van waarde zijn. Benieuwd waar dit toe zal leiden.

Foto: Andrey Bayda / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond