-

Een auto, wasmachine en een matras op basis van een leasecontract

Leasen neemt toe als model om een product te gebruiken. Waar het in Nederland eerst vooral bij auto’s gebeurde, kun je nu ook allerlei andere producten leasen, zoals witgoed, meubels, fietsen en matrassen.

Leasen of kopen? Tegenwoordig kun je voor steeds meer producten de afweging maken of je nu een (groot) bedrag uitgeeft en het product koopt, of dat je liever een product een afgesproken periode least. Maar waarom zou je leasen? Het idee achter leasen is dat het product eigendom blijft van de aanbieder. De gebruiker gebruikt het product, en wanneer er iets kapot of defect is, is de aanbieder vaak verantwoordelijk voor het herstel. Bij leasen betaal je maandelijks een vast bedrag voor deze diensten. Je krijgt dan meestal niet alleen een product, maar ook veel diensten.

Waarom leasen?

We zien in Nederland een verschuiving ontstaan waarbij we van een cultuur van een ‘product kopen’ naar een ‘dienst afnemen’ gaan. Naast het feit dat je niet in één keer een groot bedrag hoeft af te rekenen en dus ook niet hoeft te wachten tot je genoeg hebt gespaard, zijn er nog andere redenen waarom consumenten steeds vaker kiezen voor het leasen van een product.

Duurzaamheid is een van de voordelen van leasen. Een product waar een abonnement bij hoort, belandt niet in de prullenbak. Je stuurt het aan het einde van jouw rit (vrijwel altijd) terug naar de aanbieder. Dit wetende denkt de aanbieder er extra over na hoe ze ervoor kunnen zorgen dat het product zo lang mogelijk meegaat en waar mogelijk hergebruikt of gerecycled kan worden. Zo recyclet KPN de waardevolle metalen in haar producten en gebruikt ze in nieuwe modellen. Klanten hoeven zich geen zorgen te maken over onderhoud en krijgen meestal om de paar jaar een nieuwe modem.

Maar snelheid en kwaliteit zijn ook redenen waardoor consumenten steeds vaker kiezen voor het leasen van een product. Het regelen van een leasecontract en product gaat vaak snel. Een gloednieuw en kwalitatief hoogstaand product is vandaag besteld en vaak morgen in huis. Ook ben je zelf niet verantwoordelijk voor het onderhoud, waardoor je geen kennis hoeft te hebben van een product om er wel van te kunnen genieten.

Het aanbod van lease producten wordt steeds groter

De afgelopen jaren is het aanbod van verschillende leaseproducten enorm toegenomen. Jaren geleden begon met het zakelijk leasen van auto’s, tegenwoordig is private lease ook niet weg te denken: het (private) leasen van een auto was namelijk nog nooit zo populair. Rijden in een gloednieuwe auto, zonder dat je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud en herstel: voor veel consumenten de perfecte manier om een eigen auto te rijden. Maar dat is niet meer enige wat mensen graag liever leasen in plaats van kopen.

Ongekend populair – en niet alleen onder studenten – is het concept van Swapfiets. Iedereen kan tegenwoordig via Swapfiests een stadsfiets of elektrische fiets lenen in Nederland en in nog acht Europese landen. Ook het Nederlandse fietsmerk van Moof biedt nu een abonnement aan waarbij je een vast bedrag betaalt voor een nieuwe (elektrische) fiets, voor onderhoud en een verzekering. Zo hoef je niet in één keer een (dure) fiets aan te schaffen.

Wist je dat je ook heel veel witgoed kunt leasen? Via Coolblue kun je bijvoorbeeld een wasmachine, wasdroger of afwasmachine leasen. Waar je als consument wel op moet letten is dat je overzicht houdt over alle lopende contracten. Je moet goed uitrekenen hoeveel je nu ongeveer maandelijks kwijt bent aan bijvoorbeeld je wasmachine (inclusief aankoopbedrag, de eventuele installatie en natuurlijk reparaties) en dit afwegen tegen de prijs van een lease abonnement.

Matrassen

Misschien minder bekend is het leasen van meubels of interieurartikelen. Toch valt hier een wereld te winnen. Zo belanden meubels vaak op de afvalberg, omdat de grondstoffen na gebruik geen waarde meer hebben. Dit is ook in de matrassenindustrie een groot probleem. Zo worden er jaarlijks alleen al in Nederland 1,5 miljoen matrassen afgedankt en verbrand omdat deze nagenoeg niet te recyclen zijn.

Om te helpen dit probleem op te lossen (en om ook in dit nieuwe verdienmodel in te stappen) richtte Koninklijke Auping in 2019 bedzzzy op, een start-up die het mogelijk maakt om circulaire matrassen te leasen, zodat gebruikte matrassen gegarandeerd terugkomen en niet eindigen als afval. Dit concept draagt niet alleen bij aan het versnellen van de circulaire economie in Nederland, maar biedt een consument ook veel gemak. Een abonnement is online samen te stellen en wordt thuis geïnstalleerd. Een ander voordeel van een abonnement is dat het flexibeler is ten opzichte van kopen. Klanten kiezen voor een product en dienst die op dat moment passen bij hun wensen. De investering is dus vooral gebaseerd op vandaag en morgen en ze hoeven zich geen zorgen te maken over wensen over vijf jaar.

Over de auteur: Anne Westerik is Marketing manager bij Bedzzzy.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

2 Reacties

Piet

Hou toch op Emerce. Dit is gewoon reclame. Een artikel geschreven door de marketing manager van Bedzzzy… come on..

Aribert

Inderdaad, pure promopraat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond