-

Waarom je het ‘as-a-service’-model serieus moet overwegen

Steeds meer zaken worden zowel aan consumenten als in de B2B-markt volgens het ‘as-a-service’-model aangeboden. Vooral op het gebied van IT-diensten en devices biedt dat voordelen voor zowel kleine als grote bedrijven.

Covid-19 is, zoals inmiddels alom bekend, een katalysator geweest voor de al eerder ingezette digitale transformatie. Het heeft de manier waarop medewerkers (samen)werken met IT beïnvloed. IT-teams staan voor volledig nieuwe uitdagingen. Zo is er geen duidelijk beeld waar werknemers werken, veranderen de IT-behoeften van werknemers en is de complexiteit van digitale beveiliging toegenomen.

IT in abonnementsvorm kan hier het verschil maken. Ze bieden een uitkomst voor de IT-uitdagingen waar bedrijven nu mee te maken hebben. Deze services bieden meer dan alleen reparaties en technische ondersteuning, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tot het verlagen van bedrijfskosten, minimaliseren van downtime en een betere gebruikerservaring.

Alles als een service

In 2021 zal, naar verwachting van Lenovo, het ‘Everything-as-a-Service-concept – een combinatie van alle SaaS-, DaaS-, en IaaS-mogelijkheden – de adoptie van IT-as-a-Service bij commerciële ondernemingen en het MKB versnellen. De opkomst van Everything-as-a-Service leidt ook tot een grote belangstelling voor Device-as-a-Service-tools om hardware up-to-date te houden en tegelijkertijd medewerkers tijd terug te geven om zich te focussen op meer strategische projecten.

DaaS gaat niet alleen om de apparaten, maar ook om verdere diensten en software. Dankzij deze bundeling hebben bedrijven maar met één serviceprovider en portaal te maken. Uit een recent onderzoek van Lenovo bleek echter dat ondanks dat 63% van de bedrijven interesse heeft in DaaS, slechts 10%  hier ook echt gebruik van maakt. Dat is zonde, want het as-a-service-model biedt grote voordelen.

Geschikt voor zowel het MKB als grote bedrijven

DaaS is voor zowel het MKB als grote bedrijven een geschikte oplossing. Kleinere bedrijven hebben vaak geen IT’er in huis. Het servicemodel kan hier een uitkomst bieden zodat zulke bedrijven producten en diensten kunnen afnemen wanneer het hen uitkomt. Als we kijken naar grotere bedrijven dan ligt het voordeel vooral in het feit dat ze een volledige oplossing op maat krijgen, waarbij gekeken wordt naar onder andere de bestaande roadmap en uitdagingen, reeds aanwezige en gewenste infrastructuur, integratie met verschillende platforms, centralisatie en standaardisatie van de IT.

Wil je aan de slag met DaaS? Dan moet je van tevoren bepalen waar je als bedrijf staat op het gebied van je IT-strategie, de organisatie zelf en de IT-infrastructuur. Vraag jezelf af: wat is je business– en IT-roadmap, welke IT-tools zijn belangrijk en welke beveiligingszorgen heb je?

DaaS gaat veel verder dan het traditionele financieren van hardware en eventuele diensten. Weeg ook de kosten en baten af. Kijk hierbij zowel naar de directe als indirecte kosten en de waarde die een servicemodel biedt. Per situatie is de besparing anders, maar onze ervaring leert dat bedrijven gemiddeld 25% kosten besparen op de TCO. Daarnaast geeft 57% van de organisaties die IT-as-a-Service gebruiken aan dat ze een duidelijke vermindering zien in de kosten per gebruiker ten opzichte van een traditioneel inkoopmodel.

Serieus overwegen

Uit het eerder genoemde onderzoek kwam ook naar voren dat bedrijven het gevoel hebben dat ze niet de juiste ondersteuning krijgen, niet de beschikking hebben over de nieuwste technologie (wat leidt tot trage systemen, uitval en frustratie) en er geen geld is voor vernieuwing.

Dit gecombineerd met de huidige – waarschijnlijk blijvende – manier van hybride werk zorgt ervoor dat het as-as-service-model echt uitkomst kan bieden. Device-as-a-Service stimuleert de digitale transformatie en heeft de potentie veilig online samen te kunnen werken makkelijker gemaakt. Ook als je er (nog) niet aan begint: denk in ieder geval serieus na of en hoe het servicemodel voor jou kan werken

Over de auteur: Marco Weetink is Services sales lead Benelux bij Lenovo.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond