-

B2B digital commerce #4: Zo bouw je het perfecte B2B e-commerceteam

E-commerce doe je er niet ‘even bij’. Wil je als B2B organisatie serieuze resultaten boeken met e-commerce, dan zul je ook serieus op e-commerce moeten inzetten en er een team op zetten. Hoe stel je dat team samen? Die vraag beantwoorden de experts in deel 4.

Tijdens deze sessie bespreekt de expertgroep B2B digital commerce het onderwerp “Hoe stel je een B2B  e-commerce team samen?” Herbert Pesch (directeur van B2B digital agency Evident) en Roelof Swiers (Intershop) zijn samen voorzitter van de expertgroep en dit keer te gast bij Broeinest in Rotterdam. Broeinest is een concept van Baars & Bloemhoff en is dé ontmoetingsplek voor (interieur-) architecten en ontwerpers. Hier kunnen zij gebruikmaken van de uitgebreide materialenbibliotheek, maar ook van vergaderruimtes en een werkplaats. Broeinest Rotterdam werd dit jaar geopend, na de succesvolle introductie van Broeinest in Eindhoven.

E-commerce-tak als startup

Stiho (groothandel voor de aannemerij) en Baars & Bloemhoff (groothandel voor de interieurbouwer) zijn beide onderdeel van De Stiho Groep. Deze groothandels zitten middenin de transitie van een traditionele groothandel naar een omnichannelorganisatie die e-commerce op serieus niveau inzet. Nanne Batelaan (Sybrand’s Place): “Om e-commerce voldoende gewicht te geven, hebben we deze tak als start-up buiten de organisatie opgezet, onder de naam Sybrand’s Place. Daar wordt gewerkt aan de digitale ontwikkeling van Stiho en Baars & Bloemhoff.

Noodzaak voor digital commerce?

De Stiho Groep zag absoluut de noodzaak voor de digitale transformatie, maar niet bij alle organisaties is dat het geval. Eric Croon (Zamro): “Destijds bij ERIKS was er al een webshop, dus men zag de noodzaak niet zo. Ook was de cultuur dusdanig dat er werd vastgehouden aan bestaande procedures en processen. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat ze werken met complexe producten en veelal risicomijdend werken, zodat ze de klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen. Eriks richt zo op grote accounts, waar zware (inkoop-) processen gelden en veel met EDI wordt besteld.” Croon spotte kansen op de markt voor de kleine installateur en richtte samen met een compagnon Zamro op. “We zijn from scratch begonnen met een e-commerce organisatie, waarbij een paar dingen als een paal boven water stonden: medewerkers moeten een digital mindset hebben, ondernemend zijn en durven. Wij zeggen: If you’re not failing, you’re not trying hard enough.”

Sterk fundament

Wat moet je als organisatie in huis hebben, doen en durven om een sterke basis voor e-commerce neer te leggen? De experts geven 9 tips:

  1. Laat zien wat er buiten gebeurt en vertaal dat naar mogelijkheden en kansen voor de organisatie.
  2. Zie digital niet als een project, maar als een ongoing proces.
  3. Wil digital een kans maken, dan zijn de juiste mindset en cultuur cruciaal.
  4. Vraag direct commitment voor drie jaar, zodat je niet elk jaar opnieuw moet pitchen.
  5. Zoek uit wat jouw organisatie onderscheidt van de rest en grijp dat aan als kans.
  6. Doe je nu nog niets met data, begin daar dan morgen mee. Je klanten praten met je door hun gedrag. Zoek uit wat ze willen.
  7. Make or buy? Wat jou uniek maakt, houd je in huis. Wat commodity is, besteed je uit.
  8. Houd rekening met een serieus budget. E-commerce opzetten is niet goedkoop.
  9. Ontwikkel een visie en weet waar je naartoe wilt.
Groeifases

Dat e-commerce fundament staat niet zomaar. Daarvoor heb je ook een sterk team nodig dat dagelijks dedicated werkt aan digital commerce. Grofweg zijn er drie groeifases te onderscheiden als een organisatie start met e-commerce: “Start, Grow and Optimise”. De experts zijn het erover eens dat er in de Start-fase veel wordt geoutsourced. Is de organisatie wat verder in zijn groei, dan wordt er steeds meer kennis in huis gehaald. Ook de samenstelling van het e-commerce team verandert gaandeweg: hoe volwassener de e-commerce, hoe specifieker de rollen van de teamleden. Het team bestaat dan steeds meer uit experts en minder uit allrounders.

Het perfecte e-commerceteam

Check hier 8 tips voor het samenstellen van het perfecte e-commerce team:

  1. Denk in competenties en niet alleen in functies. Eén persoon kan meerdere rollen vervullen.
  2. Leun niet alleen op kennis. Soft skills en een goede teamsamenstelling maken het verschil.
  3. Cultuur is key. Je wilt een ondernemend team dat fouten durft te maken en lol heeft met elkaar,
  4. De rol van de Product Owner is cruciaal. Hij of zij heeft kennis van de business en hoort in het core team. Deze persoon moet goed kunnen aansturen en samenwerken.
  5. Kijk goed wanneer je welke rollen in je team betrekt. Maak dan een overwogen keuze voor: in je core e-commerce team, de interne organisatie of met een partner. Deze verdeling verandert naarmate je digital commerce volwassener wordt.
  6. Check of je voldoende innovatiekracht in huis hebt. Zo niet, huur dan capaciteit in, afgewogen ten opzichte van je time to market en budget.
  7. Betrek meteen vanaf het begin een (junior) developer. Hij of zij heeft de technische kennis in huis die je nodig hebt om verder te kunnen bouwen. Ga je pas laat zelf participeren of leun je zwaar op een externe partij, dan wordt het steeds moeilijker om die kennis in huis te krijgen. Kortom: houd de technical gap klein.
  8. Borg kennis over digital vooral ook intern. Zet partners in voor nieuwe technologieën, inspiratie en nieuwe (business)concepten. Huur partners in om mee te kunnen ademen. Zo ontstaan hybride teams.

Dit is het vierde artikel van de B2B Digital Commerce expertgroep. Lees ook het eerste  (productinformatie), tweede (organisational challenges) en derde deel (relevante KPI’s).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond