-

Belt jouw bedrijf al met Microsoft Teams?

Dat je kunt (video)bellen met Microsoft Teams is bij iedereen bekend, maar dat je ook al je bedrijfstelefoontjes via die applicatie kunt laten lopen is al minder bekend. Teams heeft alle moderne telefoniefuncties en je kunt het integreren met een bestaand klantcontactplatform.

Microsoft Office 365 is een van de meest gebruikte kantoorsoftwarepakketten. Grote kans dat jouw bedrijf daar ook mee werkt. En dat jij en je medewerkers dus ook via Teams vergaderen en contact onderhouden. Maar bellen jullie ook al met Teams? Want ook dat is mogelijk, en met het juiste beleid levert je dat een hoop voordelen op.

Online vergaderen

Door het vele thuiswerken van de afgelopen jaren heeft vergaderen via Teams een flinke vlucht genomen. Zo kon je elkaar toch zien en spreken, ook al zat je allemaal op een andere locatie. Nu hybride werken sowieso steeds meer de norm wordt, blijft dit ook de komende jaren een populaire vorm van communicatie.

Bellen met Teams

Teams is niet alleen beschikbaar als desktopapplicatie, maar ook als mobiele applicatie. Je hebt vast al eens een vergadering gehad waarbij een deelnemer via die mobiele applicatie aan het gesprek deelnam. Maar met de belfunctie van Teams kun je niet alleen intern bellen en gebeld worden, maar ook extern. Teams faciliteert namelijk zowel PSTN als VoIP gesprekken.

Moderne mogelijkheden

Teams biedt allerlei moderne mogelijkheden voor bellen. Denk aan een auto-attendant, een oproepenwachtrij, het opnemen van gesprekken, gesprekken in de wacht zetten en weer ophalen. Met Teams schakel je oproepen ook makkelijk door naar een ander nummer, een groep of naar een voicemail. Eigenlijk alles wat je gewend bent van moderne telefonie.

Plaatsonafhankelijk werken

Wanneer je ook extern bellen via Teams laat lopen, wordt het makkelijker om vanaf elke locatie te werken. Je medewerkers hebben geen vaste telefoon meer nodig, want in de Teams-applicatie beschikken ze over dezelfde mogelijkheden. Dat scheelt ruimte op de bureaus en je hoeft in de toekomst geen kosten meer te maken voor vervanging.

Integreren met telefooncentrale

Teams kan met veel telefooncentrales geïntegreerd worden, maar je kunt er ook voor kiezen om volledig over te schakelen naar Teams en bellen vanuit de cloud. Werk je al met een klantcontactplatform als 3CX, Xcally en Genesys, dan kan Teams hiermee gekoppeld worden. Zo krijg je meer mogelijkheden om efficiënter én goedkoper te werken en haal je het maximale uit Microsoft Teams.

Niet altijd een succes

Bellen met Teams is dus technisch geen probleem en biedt veel voordelen. Toch is het niet altijd een succes. Waarom? Omdat de macht der gewoonte er vaak voor zorgt dat mensen hun mobiel pakken en vanuit contacten of laatste oproepen bellen. En niet via de Teams app. Zoiets wordt niet vanzelf opgepakt.

Zorg voor duidelijk beleid

Wil je binnen je bedrijf het maximale uit Teams halen, dan is er dus duidelijk beleid nodig. Bedenk vooraf hoe je medewerkers stimuleert om daadwerkelijk op hun mobiel via de app te bellen. Zo zet je sneller de gedragsverandering in gang die noodzakelijk is om de vruchten te plukken van de voordelen van bellen met Teams. En daarmee wordt het voor je medewerkers ook logischer om voortaan alle telefoontjes via Teams te doen.

Over de auteur: Erzsi de Letter is contentmarketeer bij Sound of Data.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond