-

Betalen via e-mail: op weg naar een e-commerce ecosysteem

Nieuw is het idee van geld versturen via e-mail niet. Toch presenteerde Google het onlangs als nieuwe eigenschap van Gmail. Een deel van de gebruikers van de e-maildienst kan binnenkort middels een bijlage een geldbedrag versturen aan bekenden en bedrijven. Is dit The Next Big Thing?

wallet-gmailGoogle werkt hard aan de grootschalige uitrol van haar digitale portemonnee Google Wallet. Een volgende stap is de integratie van deze dienst in de webmailomgeving. Amerikaanse gebruikers van beide diensten zullen binnenkort tijdens het schrijven van een e-mail een dollarteken zien verschijnen. De nieuwe functie voegt een bijlage toe aan de e-mail die een betalingstransactie afrondt.

Eerder deden enkele banken een vergelijkbare poging waarbij geld kon worden overgemaakt aan een telefoonnummer of e-mailadres. Met name het gecompliceerde karakter en de problemen die ontstonden bij transacties tussen verschillende instellingen stonden een succes in de weg. Ook Google zal te maken krijgen met de uitdaging de kritische massa te overtuigen. Eerder meldde het bedrijf dat ruim vierhonderdvijfentwintig miljoen mensen gebruikmaken van de e-maildienst. Dit is ongeveer vijfentwintig procent van alle e-mailgebruikers wereldwijd. Cijfers over Google Wallet zijn op dit moment echter niet beschikbaar. De dienst moet in Nederland nog sterk aan populariteit winnen.

E-commerce ecosysteem

Belangrijke vraag is natuurlijk waarom het bedrijf inzet op deze producten. Het succes van veel online tools schuilt in de vergaarde data. Missie van Google is gebruikers op een zo eenvoudig mogelijke manier te voorzien van relevante inhoud. Hoe relevanter de inhoud wordt hoe meer zij kan vragen voor haar B2B-diensten. Met een succesvolle uitrol van de digitale portemonnee en integratie in Gmail krijgt het bedrijf nog meer inzicht in betalingsgegevens, aankooppatronen en gedrag van de consument. Gekoppeld aan aanvullende diensten vormt het een steeds completer e-commerce ecosysteem. Gebruikers zoeken producten, delen via een sociaal platform, bestellen en betalen vanuit één omgeving die Google heet. Het bedrijf maakt van het gefragmenteerde wereld wijde web een centrale database van klantinformatie.

Vertrouwen

Een invloedrijke factor op het al dan niet slagen van betalen via e-mail en andere diensten is het vertrouwen dat bedrijven en consumenten hebben in de gigant. Bewustzijn van de gevoeligheid van persoonlijke gegevens neemt toe en gebruikers realiseren zich dat er op een bepaalde manier betaald moet worden voor de veelal gratis diensten. Vertrouwen is één ding, je geld laten versturen door een bedrijf dat je met name kent als zoekmachine iets anders. Verschillende juridische kwesties kunnen gaan spelen bij het betalen via een e-mailbericht. Is mijn betaling nog te annuleren wanneer blijkt dat een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt? Welke regelgeving hanteert Google bij een dispuut tussen spelers in verschillende landen? Kan Google dezelfde garanties bieden als financiële instellingen? De afwikkeling van financiële transacties tussen miljoenen Gmail-gebruikers vraagt om een hoop zorgen. Niet alleen richting de gebruiker maar ook om de aandacht die het ongetwijfeld zal krijgen van cybercriminelen.

Veel bedrijven begeven zich in de strijd om een dominante positie op de betaalmarkt. PayPal werkt hier al vijftien jaar aan, Visa en Mastercard werken aan een eigen portemonnee en ook Amazon blijft met aanvullende diensten komen. Google spant zich mogelijk precies op het goede moment in. De inzet van de meestgebruikte e-maildienst kan hierin van zeer grote strategische waarde zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond