-

Financials ontdekken blockchain voor cadeau- en loyaliteitskaart

Zoals veel andere banken verkent ook de grootste bank van Canada de mogelijkheden van de blockchain – technologie achter cryptomunten als de Bitcoin. Het eerste experiment zou wel eens een loyaliteitsprogramma kunnen zijn op basis van die techniek.

Volgens Dave McKay – de CEO van Royal Bank Of Canada – zou dat een goede eerste stap zijn in de wereld van deze nieuwe technologie. De combinatie van blockchain en het spaarprogramma noemt hij een mooie hybride stap in de integratie die mogelijk volgend jaar wordt genomen.

‘Een loyaliteitsprogramma is een goed en veilig betaalmiddel om mee te beginnen’, zo tekent de American Banker op. ‘Het is een nieuwe technologie, en wat weten we er nu echt van? Hoe veilig is het?’ Om het als eerste proef voor een ontastbare beloning te gebruiken in plaats van keiharde dollars noemt hij daarom verstandig. ‘Met zoiets kun je niet zomaar de markt betreden en halverwege repareren. Het moet werken.’

Blockchain als portemonnee

McKay is niet de enige die blockchain als nieuwe basis ziet voor loyaliteitsprogramma’s. Het Amerikaanse RibbitRewards wil een marktplaats of partnernetwerk worden op basis van die techniek. Zo zou je de spaarpunten van de lokale koffieketen, maar ook je Airmiles of digitale zegels van iedere aangesloten retailers vanuit één portemonnee kunnen gebruiken. Op basis van de techniek kunnen punten van het ene bedrijf voor een zekere wisselkoers gebruikt worden bij een andere organisatie.

Dat is niet alleen makkelijk, maar ook veel sneller dan nu vaak het geval is. De punten worden real-time toegekend, na bijvoorbeeld het inchecken in een hotel. Het moedigt de gebruiker weer aan de punten direct te verzilveren. Omdat niemand daadwerkelijk eigenaar is van de blockchain zou dat een potentieel voordeel bieden voor deelnemende bedrijven. De uitgegeven punten belanden niet op de balans van het bedrijf.

Video: bedrijfsvideo RibbitRewards (tekst loopt door aan onderzijde)

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Ook het al langer bestaande platform Gyft heeft recent een samenwerking aangekondigd met de beheerder van een blockchain infrastructuur. Gyft verkoopt cadeaubonnen van diverse grote merken en accepteert bitcoins als betaalmiddel. Naar eigen zeggen zal het bedrijf nog dit jaar een volgende dienst introduceren: Gyft Block.

De oprichters van het bedrijf zeggen dat met name middelgrote ondernemingen loyaliteits- en cadeaukaarten links laten liggen omdat de ontwikkelkosten van een dergelijk programma relatief hoog zijn. De blockchain kan prima als basis dienen en is goedkoop, snel en veilig. Consumenten zouden bovendien niet eens doorhebben wat precies de achterliggende techniek is, maar profiteren wel van de innovatie.

Video: demonstratie Gyft en blockchain (tekst loopt door aan onderzijde)

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Vooral de betrouwbaarheid van de cadeaukaarten moet er door toenemen. Retailers hebben nog altijd te maken met fraude en vaak is niet de achterhalen wie hier achter de gekopieerde kaarten zit. Als de blockchain daadwerkelijk op grotere schaal wordt gebruikt, neemt die veiligheid toe, schreef zakenblad Forbes onlangs. Iedere transactie krijgt immers een uniek adres toegekend. De consument die een kaart opneemt in de digitale portemonnee krijgt er één, maar stuurt die weer met een ander adres richting kassa van de winkelier. Niemand kan de adressen en dus de waarde van de kaart nog eens gebruiken.

Het mooie van dergelijke oplossingen is vooral de toenemende flexibiliteit voor bedrijf en consument. De eerstgenoemde hoeft niet meer zelf de techniek op te tuigen, de consument kan de verkregen waarde – of dat nu spaarpunten of cadeaubonnen zijn – verzilveren waar diegene maar wil. De munteenheid laat zich net zo makkelijk gebruiken voor de aankoop van een nieuw product als voor extra’s in een computerspel of ander digitaal kanaal. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond