-

Checklist: vijf veelgemaakte Google Analytics-fouten bij een migratie

Denk bij de migratie of redesign van je website niet alleen aan SEO, maar ook aan het juist instellen van Google Analytics. Als checklist: vijf zaken die regelmatig fout gaan

Er kunnen veel redenen zijn voor een nieuwe website of een redesign van de huidige website. Denk bijvoorbeeld aan een naamsverandering van het bedrijf of een verouderde website. Cruciaal is natuurlijk het meten van de effecten van migratie en de nieuwe website in Google Analytics. Er gaan echter nog regelmatig zaken fout in de migratie van Google Analytics. Probeer deze zoveel mogelijk te vermijden zodat Google Analytics kan blijven dienen als basis voor de analyse en optimalisatie van de nieuwe website.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Denk dus bij een migratie niet alleen aan de migratie van SEO, maar ook aan de migratie van Google Analytics. De volgende vijf zaken gaan nog regelmatig fout: 

1: Cookiebanner

AVG en privacy wordt steeds meer een thema online. Bedrijven worden zich er gelukkig van bewust dat de nu nog meeste gebruikte versie van Google Analytics, Universal Analytics, zich niet automatisch houdt aan de AVG. Wil je het maximale uit Google Analytics halen, dan zal deze dus goed moeten aansluiten op de cookiemuur.

De kans is namelijk groot dat er ook een andere cookiebanner wordt gebruikt op de nieuwe website met dus andere waardes die uitgelezen moeten worden. Je wilt dat Google Analytics altijd afvuurt, ook voor het accepteren van de cookiemuur maar met de juiste instellingen. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat Google Analytics problemen ondervindt en/of data mist. Vervolgens wordt verkeerde of halve data geïnterpreteerd en geoptimaliseerd. Check daarom bij een migratie of Google Analytics goed aansluit op de cookiebanner en wees de problemen voor met missende data of niet houden aan de AVG.

2: Doelen

Natuurlijk, veel bezoekers en sessies op de nieuwe website zijn leuk, maar worden ook de doelen behaald die vooraf bepaald zijn? De meeste online marketeers zullen als ze kijken in Google Analytics namelijk altijd checken hoe het ervoor staat met de behaalde doelen. Regelmatig zijn deze doelen gekoppeld aan bedankpagina’s of gebeurtenissen vanuit Google Tag Manager. Deze kunnen echter veranderd zijn na de migratie. Denk bijvoorbeeld aan een andere bedank url of een niet meer werkende gebeurtenis vanuit Google Tag Manager.  Loop daarom goed de ingestelde doelen langs in Google Analytics en check of deze alle conversiepunten goed oppakken van de nieuwe website.

3: Interne zoektermen

Interne zoekopdrachten zijn een enorm belangrijke bron van informatie in Google Analytics voor het analyseren van bezoekersgedrag op de website. Zeker bij een nieuwe website is het belangrijk om te analyseren waarop gezocht wordt, omdat de bezoeker dit waarschijnlijk niet kan vinden of hier vragen over heeft. Dit wordt bijgehouden aan de hand van de search query of zoekparameter in Google Analytics. Dit moet handmatig ingesteld worden en het kan goed zijn dat bij een migratie de search query is veranderd. Check daarom bij een migratie goed of de juiste zoekparameter staat ingesteld.

4: E-commerce instellingen 

Heb je een website met een webshop en ga je binnenkort migreren of ben je net gemigreerd? Dan is dit punt enorm belangrijk. Zorg dat de migratie van de e-commerce code namelijk ook goed wordt nagelopen. De e-commerce en met name de enhanced ecommerce van Google Analytics is zeer gedetailleerd, en iets waar snel een foutje insluipt. Loop daarom de gehele e-commerce implementatie langs, ongeacht hoe deze geïmplementeerd is. Zorg dat alle gebeurtenissen zoals een toevoeging aan de winkelmand of een aankoop goed worden opgepakt in Google Analytics in meerdere scenario’s.

Voor een vergelijking met de vorige website is het daarnaast cruciaal dat de opbrengst in Google Analytics hetzelfde wordt gemeten als voorheen. Is bijvoorbeeld de omzet inclusief of exclusief BTW en wat gebeurt er met eventuele verzendkosten? Vergelijk hoe dit eerst stond ingesteld, zodat er niet onbewust een scheve vergelijking gemaakt wordt tussen oude en nieuwe site. 

5: Check de filters

Het gebruiken van filters in Google Analytics is cruciaal. Het is immers een van de belangrijkste manieren om de data in Google Analytics ‘schoon te maken’. Het kan echter zijn dat na een migratie bepaalde filters aangepast moeten worden. Stel dat bijvoorbeeld na een migratie de hostnaam verandert van www.sdim.nl naar www.sdim.com, dan zal ook de hostnaamfilter in Google Analytics opgepakt moeten worden. Ook een verandering in bijvoorbeeld de meertaligheids-structuur van de website qua URL’s kan leiden tot een aanpassing in de filters. Zorg dat je geen data mist in de belangrijkste weergaves en loop bij een migratie de filters in Google Analytics langs.

Over de auteur: Jesse Wieleman is marketing analytics consultant bij SDIM.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond