-

Dit is hét moment om eens goed te kijken naar de inrichting van je marketing – deel 1

De crisis heeft impact op ons allemaal, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. De ene persoon komt om in het werk, de andere persoon heeft meer tijd over dan ooit. Veel campagnes worden gepauzeerd of gewijzigd naar een nieuw concept die relevant is voor de tijd van nu. Dit is hét moment om eens goed te kijken naar de inrichting van je marketing. 

Google My Business

Wijzig je openingstijden en vergeet je klanten hier niet over te informeren. Update je bedrijfsomgeving, deel meer gedetailleerde en tijdige updates over je bedrijf via Posts of bied een alternatief. In deze post vertellen we je alles rondom Google My Business en waar je nu aan kunt werken om deze zo ideaal mogelijk in te richten.

FAQ + corona updates

Plaats nieuwe veelgestelde vragen rondom je service en producten op de juiste pagina’s. Zorg dit dat on-page vindbaar is, maar ook binnen de zoekresultaten met de FAQ markup. Geef nieuwsupdates op je website, zodat je doelgroep ziet wat je doet aan veranderingen rondom de crisis.

Interne en externe zoekopdrachten

Vang nieuwe zoekopdrachten en veranderende intentie af en pas je content hierop aan. Gebruik en monitor continue Search Console, Google Trends en je interne zoekmachine. Het gaat over het wijzigen en uitbreiden van de zoekopdrachten om te ranken op de meest zinvolle / populaire / relevante vragen die in deze tijden door bestaande klanten worden gesteld. Deze kunnen anders zijn dan voorheen, dus zorg dat je er voor je klanten bent. Leg uit wat het bedrijf doet gedurende deze tijden en toon je waarden en verantwoordelijkheden naar klanten, werknemers en de maatschappij. Geef daarnaast alternatieven voor producten die nu niet goed converteren, zodat je aanbod nog steeds de vraag van klanten beantwoordt.

Editorial content

Mensen hebben meer tijd en gebruiken het internet vaker en langer deze dagen. Hierdoor neemt de tijd tot een aankoop toe. Zorg ervoor dat je content aanbiedt die past bij de situatie en het maken van een beslissing. Bol.com is een goed voorbeeld, zij bieden nieuwe categorieën zoals thuis werken, thuis sporten home-beauty producten. Ook de homepage van Nordstrom is een goed voorbeeld.

Een geïntegreerde Search strategie

SEA en SEO zijn niet meer los van elkaar te zien. We willen allemaal maximale zichtbaarheid binnen Search tegen een gezonde ROAS. Wanneer is SEA inzet noodzakelijk en wanneer kun je zonder? En waar liggen voor nu de quick wins op SEO vlak om koopsignalen maximaal af te vangen? Dit is een goudmijn om ad budget te besparen, maar ook om juist de kracht van beide pull signalen te maximaliseren in deze periode (en daarna!)

Google for Jobs

73% van de baanzoekenden begint hun zoektocht op Google. Het is dan ook van grote waarde als je vacature op Google for Jobs goed zichtbaar is. Op dit moment komt er (helaas) ongekend veel talent vrij op de arbeidsmarkt. Wellicht het moment om dit talent binnen te halen. Of om je Google for Jobs juist in te richten voor wanneer het straks weer los gaat. Voeg de juiste Structured Data toe en test de implementatie met deze tool. Staat hier JobPosting tussen? Dan heeft je website de juiste structured data en hoef jij alleen nog voor een wervende vacature te zorgen. En natuurlijk een goeie kop koffie wanneer de kandidaat na de crisis besluit langs te komen!

Meta data

Pas je page titles en meta descriptions aan naar de situatie. Zijn je leveringsvoorwaarden nog hetzelfde? Wil je juist inzetten op andere USPs zoals een personal shopper? Het is nu tijd om dit off-site goed te communiceren!

Dit zijn een paar eerste tips waarmee jij gelijk vandaag aan de slag kan gaan. Nederland past zich aan aan de situatie. Zorg ervoor dat jij je ook aanpast en de situatie draait in je voordeel, flip the script.

Over de auteur: Sieger van Zuiden is SEO lead bij Storm Digital.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond