Conversie: zo haal je de opstartfouten uit je digitale initiatief
Het aantal nieuwe digitale initiatieven is nog nooit zo groot geweest. Waar moet je vanuit conversie-oogpunt op letten bij je verkoopsite?
Als eerste controleer je de werking van de website. Een ouderwetse, maar heel belangrijke Quality Assurance-studie. Wordt de website in zijn geheel wel goed getoond op elke veel voorkomende browser en device combinatie? Zijn er geen fouten in de code? Met een aantal kleine aanpassingen is dit vaak al snel te verhelpen, net zoals het oplossen van laadtijdproblemen. De eerste elementen van de website wil je immers heel snel zichtbaar hebben tijdens het inladen. Elke functionaliteit moet ook werken, het fenomeen niet werkende buttons en linkjes blijft schrikbarend groot bij nieuwe en bestaande websites. De basis moet op orde. Dit geldt ook voor SEO-techniek en het überhaupt goed meten van gedrag op de website.
Boodschap
Voordat ik de website bekijk, interview ik uitgebreid de trotste eigenaren/oprichters/marketeers. Wat is hun idee, hun business model, hun product? Welk probleem lossen ze op voor klanten? Wat maakt ze uniek, wat is er anders of beter dan wat concurrenten al doen? Wat zijn alternatieve oplossingen voor het probleem van klanten? Daarnaast lees ik uitgebreid de reviews van klanten als deze er zijn. Positief en negatief. Op basis van al deze informatie maak ik een snelle schets van wat ik voor boodschappen verwacht als ik de website bezoek en pas daarna bezoek ik zelf bewust en aandachtig de website. Past wat ik zie en ervaar wel bij wie het bedrijf is en waarom je iets bij ze zou moeten doen? Hier ligt altijd veel ruimte voor verbetering.
Ontwerp
De boodschap is belangrijk, maar de algehele eerste indruk is nog belangrijker. Is deze aanbieder betrouwbaar? Past de eerste indruk bij datgene wat ik zoek voor de oplossen van mijn probleem/het invullen van mijn behoefte? Is er wel een goed basis design dat past bij het merk/product? Je ziet bij anderen vaak zelf ook in één keer als dat niet klopt. Dat bij jezelf zien is een stuk moeilijker. Naast het basis design let je dan vooral op of de ‘visual fluency’ op orde is. Staan elementen zoals navigatie en zoeken op de meest logische plaatsen en kun je eenvoudig door de pagina(‘s) navigeren? Zijn tekstblokken scanbaar en zijn de calls to action goed uitgelicht? Worden er geen visuele blokkades opgeworpen bij het gebruiken van de website?
Gebruiksgemak
De juiste boodschappen op een eenvoudige scanbare en logische website die geen technische fouten heeft. Dat is al heel fijn. Er blijft echter nog één onderdeel over voor de eerste review: gebruiksgemak. Je zoekfunctie en zoekresultaten filters kunnen prima op de juiste plek staan, maar zijn dit wel de filters die de bezoeker nodig heeft? Zijn ze logisch ingedeeld en werken ze zoals je zou verwachten? Hier valt ook vaak veel winst te boeken. Let vooral op de werking van alle belangrijke elementen richting conversie: zoekfuncties, vergelijkings-features, product informatie/demo-omgevingen en aanvraag-/bestelformulieren. Test dit vooral door als bezoeker iets anders te doen dan je vanuit site-functionaliteit zou verwachten.
* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#180).
Over de auteur: Ton Wesseling is business development en managing partner bij Online Dialogue.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond