-

Zo maak je landingspaginateksten die wél converteren

Wat levert meer rendement op? Een goed online design zonder tekst of een goede tekst zonder design? Design zonder tekst is slechts decoratie. Het gaat echter niet om zomaar wat tekst, effectiviteit staat voorop. Hoe doe je dat?

Waardepropositie

Waarom moet een mogelijke klant voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een concurrent? Is dat omdat jullie een geweldig bedrijf zijn met allemaal geweldige producten en/of diensten of is dat omdat jullie de beste oplossing zijn voor de wensen van de bezoeker? Verkopen begint met het begrijpen van de problemen, vragen en wensen van je potentiële klanten. Hiervoor wil je oplossingen aanbieden, want daarmee gaan jullie waarde creëren voor je klanten. Daarna pas overtuig je de klant waarom jullie oplossing de beste oplossing is. Wat maakt jullie uniek? Wat heeft jullie bedrijf dat niet eenvoudig en snel door de concurrentie kan worden gekopieerd? Dat is de waardepropositie: wat lossen jullie op en waarom zouden jullie dat moeten doen?

De taal van je klant

De grote valkuil van het beschrijven van wat jullie bedrijf voor klanten kan betekenen, is de taal die je gebruikt. Bedrijfsdialect wordt vaak heel goed begrepen door je collega’s en misschien zelfs door de mensen die al jarenlang klant bij jullie zijn. Nieuwe klanten begrijpen er echter helemaal niets van. Gebruik websitefeedbacktools om vragen van mogelijke klanten te verzamelen en loop zeker ook eens binnen bij het callcenter (of neem zelf de telefoon op). Dit zijn dé methoden om de taal van je klant te begrijpen. Je leest en luistert naar de problemen, vragen en wensen van (potentiële) klanten welke ze beschrijven in hun eigen taal. Jullie oplossing had je al, nu is het zaak om de tekst aan te passen naar taal die nieuwe klanten begrijpen.

Ontwerp je tekst

Bij het lezen van boeken zijn lange lappen tekst geen probleem, hoewel het daar ook fijn is om een hoofdstuk- en alinea-indeling te hebben. Binnen online marketing is het lezen door de bezoeker een ander verhaal. We weten allemaal dat iemand dan zoekt en scant. Je teksten wil je daarom ontwerpen. Ontwerpen op scan- en leesgemak. Je kunt heel simpel om aandacht vragen voor belangrijke stukken tekst door te spelen met verschillende lettertypes, lettergrootte en letterdikte. Ook het arceren van bepaalde stukken tekst of hele tekstblokken omkaderen zorgt er voor dat het oog van je bezoeker eerder op die stukken tekst valt. Zorg dat de aandacht van je bezoekers komt te liggen bij datgene dat je hen graag laat lezen.

De volgende stap

Als de waardepropositie en het onderscheidende vermogen van jullie bedrijf herkenbaar en scanbaar zijn, plus geschreven in de taal van jullie bezoekers, dan is een groot deel van de wedstrijd al gewonnen. Vergeet echter niet dat jullie voor een deel van de online bezoekers niet de juiste oplossing zullen zijn. Deze bezoekers komen, kijken en vertrekken weer, maar niet omdat ze niet snappen wat jullie bedrijf voor oplossing biedt. Voor de bezoekers waar jullie wel de juiste oplossing lijken te zijn is het tijd voor actie. Leg duidelijk uit hoe deze stap kan worden genomen en motiveer deze bezoekers met actieve taal. Vertel in korte zinnen wat de bezoeker moet doen. Spreek hem persoonlijk aan en schrap alle overbodige woorden. Nu.

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#178).

Over de auteur: Ton Wesseling is business development en managing partner bij Online Dialogue.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond