-

Cookieless advertising, een ramp of een zegen?

Na de invoering van AVG was de discussie over cookies weer een beetje naar de achtergrond verdwenen. Na wat kleine updates in Safari kondigde Google onlangs gelukkig aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Veel adverteerders en bureaus maken zich zorgen over deze ontwikkeling. We kunnen door het plaatsen van cookies op de computer van de gebruiker namelijk gepersonaliseerd adverteren. Gaan we dan nu weer tien jaar terug in de tijd? Wat betekent dit voor tech partijen, adverteerders en natuurlijk consumenten? Wie zijn de winnaars en wie zijn de verliezers?

Tech Giants

De grote techpartijen verdienen heel veel geld aan de data van consumenten, vooral omdat ze die data direct of indirect kunnen doorverkopen aan adverteerders. Deze betalen namelijk fors meer voor een persoon waarvan ze weten dat deze een aankoopintentie heeft. Veel van deze data wordt nu verzameld middels third party cookies. Techpartijen zijn niet gebaat bij een wereld waarbij geen data beschikbaar is en zullen technieken ontwikkelen die first party of niet cookie-based zijn. Denk hierbij aan bijv. ingelogde consumenten. Hierbij ontstaat een nog grotere afhankelijkheid van dit soort partijen voor adverteerders. De vraag is of je dit als adverteerder moet willen. 

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!