-

CRO in crisistijd – zes essentiële stappen

In een crisis als deze moet je je als online marketeer snel aanpassen aan nieuwe uitdagingen en wordt er nog meer gekeken naar effectiviteit. De kans is groot dat binnen je team de focus is verlegd naar een meer verlegd naar een meer  service-, marktaandeel- of kostengerichte strategie.. Dit zorgt voor een nieuwe uitdaging waarbij het optimalisatieproces onder de loep genomen moet worden. Door het diverse aanbod aan marketing tools van tegenwoordig, kan het lastig zijn een begin te maken. Voor het zo efficiënt mogelijk optimaliseren van je platform, adviseren we deze zes essentiële stappen te beginnen.  

Het doel is hierbij de ROI van advertentiecampagnes te verhogen, de conversieratio van je website te verbeteren en een sterkere klantrelatie op te bouwen. 

Hoe pak je dit aan?

Er wordt een outside-in optimalisatiebenadering gevolgd. Hierbij is het aan te raden zo betrouwbaar mogelijke bronnen te gebruiken om trends te identificeren en op de hoogte te zijn van mogelijke verschuivingen in de consumentenvraag. Op basis van kwantitatieve bronnen, zoals advertentie- en website-data, weet je waar je moet zoeken in kwalitatieve bronnen, zoals feedback van consumenten en tooling voor schermopnames. Met deze inzichten wordt de sectie of gehele pagina van een website of app geïdentificeerd die de meeste aandacht vereist. Bedenk voor deze sectie of pagina een betere versie, stel een hypothese op en bouw een A / B-test om dit te valideren. Activeer de winnende variant op 100% tot de meest winstgevende functie is ontwikkeld door het development team.  

Stap 1: zoekwoorden en -pagina’s 

Analyseer trends met betrekking tot gebruikte zoekwoorden en bestemmingspagina’s. Evalueer SEO-zoekwoorden, paginatitels, meta-beschrijvingen, gestructureerde gegevens, enz. 

Optimaliseer bestaande pagina’s zodat ze overeenkomen met nieuwe trending keywords. Als er nieuwe inhoudspagina’s nodig zijn, zorg dan dat deze worden geoptimaliseerd op basis van de meest recente trends. 

To Do’s: 

  1. Exporteer Google Search Console data 
  2. Vergelijk zoekwoorden en pagina voor / na impact 
  3. Analyseer verschuivingen in zoekwoorden of bestemmingspagina’s 
  4. Update pagina’s (zoekwoorden, meta’s, etc.) 
  5. Maak nieuwe pagina’s aan en optimaliseer op basis van trends 
  6. Zorg voor een duidelijk overzicht met relevante onderwerpen 

Stap 2: betaalde advertenties 

Heroverweeg de waardepropositie van betaalde advertenties, vooral als zoekwoorden en pagina’s een verschuiving in de consumentenvraag laten zien. 

Analyseer de ROI per kanaal , controleer op mogelijke verschuivingen in effectiviteit en herevalueer je omnichannel marketingstrategie.

To Do’s: 

  1. Exporteer de meest relevante advertentiegegevens per kanaal 
  2. Vergelijk CPM, CTR% en CR% voor / na impact 
  3. Analyseer verschuivingen en identificeer het meest efficiënte kanaal 
  4. Indien beïnvloed, herevalueer waardepropositie van huidige advertenties 
  5. Indien negatief geassocieerd, sluit zoekwoorden / site lists uit 
  6. Houd de algehele effectiviteit per kanaal nauwlettend in de gaten 

Stap 3: website-analyse 

Beperk jezelf tot de basis, gebruik secundaire statistieken en vergelijk meerdere tijdframes om vrij gemakkelijk concrete inzichten te vinden. Vanwege de eindeloze tracking- en rapportagemogelijkheden kan het uitvoeren van website analyse of onderzoek een uitdagende en tijdrovende bezigheid zijn.

To Do’s: 

  1. Vergelijk de resultaten per land, apparaat, kanaal en pagina 
  2. Voeg stad / browser / bron toe als secundaire dimensie 
  3. Analyseer navigatie overzicht van meest relevante pagina’s 
  4. Focus op de segmenten die over tijd minder goed presteren  
  5. QA’s de minst presterende apparaten om bugs te vinden 
  6. Identificeer pagina’s waar optimalisatie noodzakelijk is

Stap 4: gebruikersfeedback 

Wees sneller op de hoogte van bugs en identificeer de pagina’s waarop gebruikers problemen ondervinden. Met behulp van feedback tooling ontvang je real-life reacties en concrete optimalisatie suggesties.

To Do’s: 

  1. Vergelijk trends in klachten frequentie en NPS 
  2. Controleer de segmenten met een hoog klachtenpercentage  
  3. Identificeer hotpages op basis van feedback frequentie 
  4. Bewaar filters om snel inzichten te verzamelen voor toekomstig gebruik 
  5. Analyseer klachten en identificeer verbeteringen 
  6. Maak enquêtes aan voor extra kwantitatieve feedback 

Stap 5: gebruikersgedrag 

Visualiseer gedrag met heatmaps en begrijp hoe gebruikers bewegen, klikken en scrollen op je website. 

Met behulp van opnames en formulier inzichten wordt duidelijk op welke plekken bezoekers vastlopen. Beide tools helpen de uitdagingen van gebruikers beter te begrijpen.

To Do’s: 

  1. Activeer heatmaps op de meest relevante pagina’s 
  2. Start opnames en filter op cruciale pagina’s 
  3. Begin met het bijhouden van formulier interactie 
  4. Leg beweeg- en scroll afbeelding over elkaar 
  5. Gebruik tags om bevindingen per opname te groeperen 
  6. Analyseer formulier drop-off en optimaliseer voor CTR% 

Stap 6 – A/B Testing 

Bouw een A/ B-test op basis van inzichten uit eerder onderzoek. Om slagingspercentage te vergelijken heb je voor minimaal twee segmenten en twee meetbare variabelen nodig. 

Het voordeel van een on-site A/ B-test is dat de werkelijke impact kan worden vergeleken met alle overige beschikbare statistieken.

To Do’s: 

  1. Gebruik gegevens om hypothesen te creëren en te prioriteren 
  2. Focus op isolerende factoren en maak een UX / UI-test ontwerp 
  3. Bouw varianten en voeg tracking toe om resultaten te vergelijken 
  4. Verzamel voldoende gegevens voor een aanzienlijke impact 
  5. Vergelijk statistieken en beslis of het resultaat positief is 
  6. Implementeer winnaar, bewaar inzichten en herprioriteer 

Focus op essentiële zaken 

  1. Begin bij de basis en kies een paar optimalisatietaken 
  2. Omarm de outside-in-strategie en rond dit stappenplan volledig af 
  3. Deel je uitdagingen, zodat we samen je optimalisatie pad kunnen definiëren

Over de auteur: Floris Bruin is CRO consultant bij iProspect.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond