-

De coronacrisis heeft e-commerce voorgoed veranderd, en hoe

De coronacrisis heeft geleid tot een enorme piek in het aantal online aankopen. Hierdoor is e-commerce voorgoed veranderd, maar wat betekent dit voor de toekomst van online shoppen? En hoe heeft dat effect op de supply chain en logistiek? 

De groei van e-commerce is door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt en het aantal online verkopen is sky-high gegaan. Consumentenbestedingen in non-food namen met 56 procent toe en supermarkten kampten zelfs met ‘lege schappen’ in hun webshops. Ook mensen die voorheen nooit online winkelden, hebben het gemak hiervan ontdekt. Online shoppen zal fysiek winkelen nooit volledig vervangen, maar de kans is groot dat deze plotselinge groei voor een groot deel stand houdt. Dit betekent nog meer veeleisende klanten die thuis vanaf de bank op zoek zijn naar kwaliteit en gemak. Hebben ze geen goed gevoel bij een webshops of zijn de reviews slecht? Dan gaan ze een (virtueel) deurtje verderop winkelen. 

Direct-to-consumer in de lift

Naast de enorme groei van het aantal online aankopen, heeft ook de opkomst van direct-to-consumer (D2C) e-commerce flink veranderd. Daarbij leveren merken direct aan de consument, zonder tussenkomst van retailer of marketplace. Onder het motto support your locals werden mensen tijdens de coronacrisis aangemoedigd om ondernemers in hun eigen stad of dorp te steunen. Consumenten hebben deze oproep ter harte genomen. Niet alleen om locals te supporten, maar ook omdat ze hier de kwaliteit vinden die ze zoeken. Lokale winkeltjes verkopen online via social media, de eigen website of via influencers. Klantcontact is hierbij veel directer dan via een webshop. Klanten tonen op deze manier ook meer engagement richting het merk. Kortom, het belang van persoonlijk contact en een goede relatie met een merk worden steeds belangrijker binnen e-commerce.

Werk slimmer, niet harder

Wie mee wil gaan in de trend van D2C, wil profiteren van de groei binnen e-commerce én de grote groep veeleisende consumenten wil bedienen, moet zich slim aanpassen aan de veranderende omstandigheden. De volgende zaken helpen je op weg.

  1. Omarm de mogelijkheden van data
    Als je vandaag de dag succesvol wil zijn binnen e-commerce, kun je niet meer om data heen. Het is dé manier om klanten het gemak en de service te bieden die ze zoeken. Data stelt je bijvoorbeeld in staat om altijd een actuele voorraad van producten aan te geven. Zo voorkom je dat een consument achter het net vist en bij de concurrent gaat shoppen. Ook tijdens het leveringsproces is data erg waardevol. Het geeft de consument op ieder gewenst moment inzicht in de status van zijn bestelling. Zorg ervoor dat je over de juiste tools beschikt om data op een waardevolle manier in te zetten. Zo creëer je de ultieme klantervaring en maak je van een eenmalige klant een terugkerende klant.
  2. Maak makkelijk op- en afschalen mogelijk
    De enorme groei van het aantal online verkopen vraagt om flexibiliteit van je processen. De inzet van slimme software biedt hierin een uitkomst, want met alleen harder werken kom je er niet. Denk bijvoorbeeld aan een Warehouse Management System (WMS) dat je in staat stelt om makkelijk op- en af te schalen in je capaciteit. Zo kun je altijd tegemoet komen aan de veranderende vraag van de consument.
  3. Richt processen in op D2C
    Veel bedrijven staan te popelen om de kansen van D2C te benutten, maar processen zijn hier vaak niet op ingericht. Waar je normaliter hele pallets verkocht aan een tussenpartij, moet je nu ook in staat zijn om losse eenheden direct aan de consument te verkopen. Dat verandert de supply chain en vraagt om een andere inrichting van je logistieke processen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat het juiste product, op het juiste moment bij de juiste klant terecht komt? Richt je systemen hierop in, zodat je die geweldige klantervaring kunt bieden en succesvol bent in D2C.
Nieuw level

E-commerce is op een geheel nieuw level aangekomen. Hoewel fysiek winkelen inmiddels meer op gang komt, heeft de coronacrisis het winkelgedrag volledig veranderd. Aan merken en online retailers de taak om mee te gaan in deze ontwikkelingen, zodat ze profiteren van de blijvende groei binnen e-commerce.

Over de auteur: Johannes Panzer is hoofd product strategie e-commerce bij Descartes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond