-

De impact van de cloud op de gaming industrie

Met de lancering van Google Stadia in Nederland afgelopen december werd het potentieel van gamen in de cloud opnieuw bevestigd. Zware videogames die voorheen een (dure) spelcomputer vereisten worden ineens toegankelijk vanuit een mobiele telefoon, een laptop of een iPad. Gamen in de cloud lijkt de toekomst te hebben, maar moet zeker nog een flink aantal hobbels overwinnen voordat het de game industrie op zijn kop zal zetten. 

De cloud zal niet alleen een enorme impact hebben op de game ervaring, maar het geschetste toekomstbeeld zorgt ook voor hoge verwachtingen onder de gamers. Hogere (beeld)kwaliteit, lage latentie en on demand gamen: het is slechts een greep uit de verwachtingen die de (nieuwe) doelgroep heeft. Aanbieders kunnen het zich dan ook niet veroorloven om compromissen te sluiten over de technische infrastructuur of de cyberveiligheid: elk aspect van gamen in de cloud moet optimaal zijn. Maar waarom vindt de verschuiving eigenlijk plaats? Een greep uit de motivaties en kansen voor gamen in de cloud.  

Gaming as a Service is de toekomst

Potentie is er volop. Volgens een rapport van Statista zal de markt van cloud gaming groeien tot maar liefst 450 miljoen dollar in 2023, met 2,4 miljard gamers wereldwijd. Met een verschuiving naar cloud-gebaseerde streaming via datacenters en de intrede van Augmented Reality, Virtual Reality en multiplayer gaming wordt de game ervaring getransformeerd. De gaming markt is, met al deze nieuwe technologieën, een data-zware industrie. Het netwerkverkeer van online gaming groeit explosief, verwachtingen veranderen. Gebruikers eisen een ervaring, met een minimale acceptatie van netwerklatentie of slechte connectie. De gamingaanbieders van de toekomst kúnnen niet anders dan kiezen voor een oplossing in de cloud.  Gaming bedrijven zijn op zoek naar oplossingen om te voldoen aan de wensen en eisen van de gebruiker, maar willen cybersecurity of data privacy niet uit het oog verliezen. Een datacenter, de cloud dus, is dan de juiste oplossing.”

Het gamen in de cloud zal de gamewereld opschudden. De aanbieder van de toekomst heeft geen andere keuze dan over te stappen naar de cloud, en dan is de motivatie niet enkel de gebruikerservaring. Ook op het gebied van het garanderen van prestaties, snelheid en veiligheid heeft gamen in de cloud de toekomst. Wat zijn de belangrijkste mogelijkheden en uitdagingen van deze technologische vooruitgang?

Optimale prestaties door edge computing en 5G

Gaming-apps worden steeds geavanceerder en vragen om grote hoeveelheden opslag: zowel lokaal als in de cloud. De verwerkingskracht die nodig is om deze apps uit te voeren is vaak groter dan de huidige (lokale) netwerk- en opslagmogelijkheden. Om een optimale prestatie te garanderen is er bijna geen andere keuze dan uit te wijken naar de cloud. Maar het biedt de ontwikkelaars ook de mogelijkheid om real time gamegegevens op te halen en zo de in-game ervaring te optimaliseren.

Middels edge computing bijvoorbeeld. Het biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om gegevens te verzenden voor verwerking over korte afstanden, in plaats van ze naar meerdere fysieke locaties te sturen. Dit doen ze door individuele gamers te matchen op basis van de locaties en zo het verkeer over kortere afstanden te delen. Het voordeel is een verbeterde computerbandbreedte en een verminderde netwerklatentie, wat de vertragingstijd verkort en de gebruikerservaring verbetert. Dergelijke mogelijkheden maken het gebruik van AR- en VR-technologieën, de ‘zware features’ in de games, ook toegankelijker voor gamers, waardoor de markt weer nieuwe mogelijkheden creëert voor ontwikkelaars.

En dan is er natuurlijk 5G. Door de toepassing van 5G zal de klantervaring worden verbeterd en de kosten worden verlaagd. Bovendien wordt de efficiëntie van de computer gestimuleerd. Niet gek dus dat 5G door de gaming industrie met open armen wordt ontvangen. 

Latentie verbeteren

5G-netwerken zijn klaar om de latentie te verbeteren en om meeslepende, in-game VR-ervaringen mogelijk te maken die momenteel niet beschikbaar zijn op mobiele game-apps, vanwege de zware verwerkingseisen. Momenteel zit 4G-latentie – dat wil zeggen de tijd die apparaten nodig hebben om met elkaar te communiceren – op ongeveer 10 milliseconden. Op 5G-netwerken is het de bedoeling om de latentie terug te brengen tot slechts de helft van een milliseconde. Voor gamers zal dit een naadloze beweging tussen verschillende apparaten mogelijk maken en de vertragingstijd tussen een commando-ingang en het resultaat aanzienlijk verminderen.

De toekomst van cloud gaming is rooskleurig

Cloud-based online gaming is de toekomst, zonder twijfel. En hoewel er zeker nog beveiligings-, ervarings- en snelheidsuitdagingen zullen zijn, zal de gaming markt breder worden dan ooit met de intrede van cloud gaming. Waar de ontwikkelaars zoeken naar het bieden van de juiste beleving zijn de cloudaanbieders nu ook aan zet: zij zijn inmiddels ook in staat om kant-en-klare middelen voor game-ontwikkelaars in te zetten. Middelen die veiligheid, infrastructuur en interconnectiviteit bieden, allemaal onder één dak. Uitgerust met omni-channel mogelijkheden, is Gaming as a Service een spektakel in de technische wereld en dient het als een sterk argument voor de power cloud-gebaseerde computing oplossingen.

Over de auteur: Christian Zipp is vice-president sales bij Digital Realty.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond