-

SxSW NL pitchcompetitie: de gemene deler van de deelnemers

De grote gemene deler die ik als juryvoorzitter heb gezien in de pitchcompetitie van New Dutch Wave op SXSW 2017, is dat de 15 Nederlandse startups zonder uitzondering allemaal een waanzinnig goede customer experience bieden. Het legt de lat hoog. Hoe kunnen bedrijven overleven in een markt die de consumenten ondertussen al warm heeft laten lopen voor de customer experience van bijvoorbeeld de GAFA’s?

Juryleden waren naast ondergetekende VC veterans als Ray Quintana, Mark Thorsen, Don Ritzen en Harm Donker. Heel gaaf was de pitch van winnaar Utomik. Zij hebben een sterke technology plate (proprietary, diverse patenten in aanvraag, low cost en extreem schaalbaar) en tappen in op een gigantische gaming markt (USD 33 miljard en groeiend) met een ‘all you can eat ‘ subscription based model. Netflix voor games dus.

Wat opvalt, is dat ze extreem goed naar hun klanten hebben geluisterd. Ze hebben gezocht naar de customer experience fricties (snelle download time, makkelijk nieuwe games kunnen testen, goede performance ongeacht de connectie) en met een gedegen competitie-analyse hun white spot in de markt gevonden.

Games zijn duur en met dit model koop je niet één game, maar ‘play as much as you can’. Je kunt dus eenvoudig met andere spellen experimenteren, in tegenstelling tot hun grootste concurrent Steam (> USD 1 miljard omzet), die in een transactioneel model zit. Utomik heeft ook al een aardige games library (>900 games) en goede publishers (51) aan boord. Kortom goede basis om tot grote hoogten te komen vonden wij als jury.

Alle key mensen (waaronder Doki Tops, CEO en Mark Schroders, CTO) achter Utomik komen uit de gamingwereld en zijn allemaal game geeks. Gaming is hun passie en leven. En dat is key voor de beste customer experience die je vandaag de dag vindt; passie voor het product dat je maakt.

Passie zag je ook bij de presentatie van Minibrew, de nummer twee in deze pitchcompetitie. Een offline product, waarmee je zelf bier brouwt en waarbij de connectie met een digital customer experience heel goed is gemaakt. Ze hebben een App gebouwd waarmee je het apparaat aanstuurt.

Het start met het simpelweg selecteren van je smaak op basis van input die je geeft op smaakpunten als: zoet, bitter, alcoholpercentage, kleur etcetera. De recepten erachter zijn zeer divers en ook internationaal, dus je kunt steeds wat anders proberen. Nadat je je bier hebt geselecteerd ontvang je het product thuis en kun je aan de slag. Via de App start je het brouwproces en volg je ook het hele proces tot het klaar is voor drinken. Kortom: intuïtieve en gemakkelijke interface en ontzorging in het hele brouwproces. En als het brouwen klaar is, kun je de fust zo meenemen voor je party, waar ook.

Belangrijk is dat de experience en het design helemaal klopt, tot in het kleinste detail. Dat zie je ook terug bij Sensiks. Die maken een human oriented healthcare en entertainment pod en liften mee op de snelgroeiende AR/VR markt.

Beeld je eens in; je combineert een audiovisuele ervaring met geur, temperatuur, wind, smaak, trillingen en licht. In de cabine waar je zit wordt je hersenactiviteit afgelezen, je hartslag gemeten, je ademhaling gevolgd en kijk je door een VR bril. Je ervaart een attractie uit de Efteling of Walibi zonder dat je in de rij hoeft te staan. Of je komt tot rust en kunt ontstressen door de sensory ervaring te krijgen van een jungle of woestijn. Combineer je dat met advertising tijdens deze sensory ervaringen, dan krijg je ook daar een totaalbeleving. En aangevuld met een market place voor sensory experiences, die de pod aansturen, opent de weg voor een Netflix for experiences.

Succesvolle start-ups focussen op een duidelijke frictie die ze uitwerken tot een waardepropositie voor de klant en die zo maximaal mogelijk digitaal enabled is, zodat onder anderen interactie en datavergaring mogelijk worden. Die zijn weer input zijn voor product development en monetisation.

Ze starten met nul, zonder legacy en focussen door één ding heel verschrikkelijk goed te doen. Hoewel ook voor hen de verleiding groot is om af te wijken van de gekozen ‘pivot’ en te verdwalen in de veelheid aan kansen die er zijn. Daar zit dan ook een belangrijk verschil in success of failure. Ik ben natuurlijk zeer benieuwd hoe de stuk voor stuk mooie Nederlandse start ups die op SxSW waren zich gaan ontwikkelen en tot welke categorie zijn gaan behoren: success of failure!

*) Foto’s: Nick Helderman

Dit bericht is 22 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond