-

Je domeinnaam als marketingtool

Domeinnamen worden nog niet echt gezien als marketingtools voor bedrijven. Toch kun je de effectiviteit van je marketinginspanningen ermee vergroten. Hoe maak je nieuwe domeinnamen zoals .store onderdeel van je e-commerce marketingstrategie?

Nieuwe domeinextensies zijn gelanceerd voor specifieke doeleinden. Zo is er .tech voor technologische websites, .fun voor entertainment, .press voor nieuws en journalistiek en .store voor retail en e-commerce. Dit geeft ruimte voor een pakkende URL, die relevant is en goed beschrijft wat je doet. Je hoeft je niet meer te beperken tot .com, .org of de landenaanduiding, zoals .nl, waar al heel veel domeinnamen bezet zijn en je daardoor vaak nogal vergezochte of lange namen ziet. Een goede domeinnaam is kort, verkoopbaar en gemakkelijk om te onthouden. Korte namen worden minder snel fout gespeld. Het is gemakkelijker om www.rotanstoelen.store te onthouden dan www.indonesischevibezinjeinterieur.nl.

Wat we vaak horen, is dat mensen bang zijn dat nieuwe domeinnamen minder goed scoren in zoekmachines. Google heeft echter in een handleiding voor webmasters gezegd geen verschil te maken tussen gevestigde top level domeinnamen als .com en .org en nieuwe als .travel en .fun. Sterker nog, Google gebruikt zelf business.site als extensie voor bedrijven die deelnemen aan Google My Business. En moederbedrijf Alphabet gebruikt namen als www.abc.xyz en www.x.company. Dat heeft natuurlijk een reden. Dit zijn de manieren waarop je als retailer domeinnamen effectief kunt gebruiken in je marketingstrategie:

Productrecensies, backlinks en SEO juice

Contextuele domein redirects zijn heel belangrijk voor e-commerce bedrijven, met name wanneer ze productrecensies op andere blogs en social media stimuleren. Hoe vaak krijg je als klant niet het verzoek om een review te schrijven over een product, via een deep link naar de productpagina die er zo uit kan zien:

https://na01.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Ffeedback.bol.com%2F%3Fid%3D412366FC9087463CAD7410EAF7C1F5A5&data=02%7C01%7C%7Ca2710955e6be4e2ce68d08d66fc0eb46%7C84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa%7C1%7C0%7C636819271698986427&sdata=VAufR95jeSd2WVA4IIoy%2Fslpi%2B3nMqxGfffNbK8xh2heYs%3D&reserved=0

Laten we ervan uitgaan dat deze klant gevraagd is om een recensie te plaatsen over waterschoenen die hij heeft gekocht voor een strandvakantie. In plaats van zo’n ingewikkelde link kun je ook kiezen voor een domeinnaam zoals www.waterschoenen.store of www.waterschoenen.store/stranden die redirecten naar de productpagina op je eigen website of op een marktplaats zoals Bol.com, Amazon of Etsy. Dit is de link die je deelt met klanten om te vragen of ze een recensie plaatsen.

Voordeel is dat een contextuele, uitspreekbare domeinnaam de kans op ongeldige backlinks verkleint. De productnaam ‘waterschoenen voor het strand’ staat in de domeinnaam, dus je kun on-topic backlinks verkrijgen. Al je het even de tijd geeft, zullen zoekmachines een sterke, positieve connectie leggen tussen de trefwoorden ‘waterschoenen voor het strand’ en de domeinnaam www.waterschoenen.store/strand. Mits de content op je website natuurlijk origineel en up-to-date is, met een heldere beschrijving van productkenmerken en relevante foto’s – met alleen een goede domeinnaam kom je er niet in SEO.

Offline marketing versus online marketing

Een van de grootste uitdagingen die domeinnamen oplossen is het naadloos verbinden van je offline marketing met je onlineactiviteiten. Als je een specifieke productcategorie aanprijst in een tijdschrift of met een folder, dan kun je een korte, memorabele domeinnaam erin zetten die direct naar de categoriepagina voert, in plaats van de link naar je homepage.

Stel, de (fictieve) geschenkenwinkel Happy Go Lucky Store wil de pagina voor e-giftcards promoten in een offline uiting. De daadwerkelijke link is dan dit: https://happygoluckystore.com/gift-cards/e-gift-card

In plaats daarvan kan de Happy Go Lucky Store voor een domeinredirect kiezen, zoals www.happygolucky.store/giftcard. Dit is gemakkelijker te onthouden, uitspreekbaar en zet offline traffic om in online bezoek dat direct op de juiste pagina landt.

Aanbiedingen en kortingen

Als je regelmatig aanbiedingen doet en kortingen geeft, dan kan het handig zijn om hier een overzicht van te geven aan je klanten. De leden van vakbond FNV ontvangen bijvoorbeeld korting op allerlei diensten. Het overzicht is te vinden via deze link: https://www.fnv.nl/lidmaatschap/voordelen/korting-voor-leden/

Dit is te lang om te onthouden en zelf in te typen. Ook in promoties komt zo’n link niet tot zijn recht. FNV zou ervoor kunnen kiezen om een redirect te doen, bijvoorbeeld www.fnvkorting.fun. Dit is een intuïtieve domeinnaam en als je de pagina regelmatig bijhoudt met nieuwe en relevante informatie, wordt de pagina steeds beter vindbaar in de organische resultaten van zoekmachines.

Links delen op social media

Verkorte merk-URL’s dragen op social media bij aan meer conversie. Ze maken je merk zichtbaar en wekken vertrouwen. Een aantrekkelijke kop en goede tekst met een link die de lezers als vreemd ervaren, kan ervoor zorgen dat ze toch niet op het bericht klikken.

Kijk naar de volgende links:

pep.si/BV

nyti.ms/2PDlsJs

apple.co/2MSQU9K

Het is meteen duidelijk van welk merk ze zijn. Je vergroot er dus je zichtbaarheid mee maar je verhoogt er ook de CTR mee. Bitly stelt dat dat tot 34 procent kan zijn. De meeste bedrijven die links verkorten bieden tegenwoordig de mogelijkheid om er een verkorte merk-URL van te maken.

Niche-markt aanspreken

Als je een specifieke doelgroep bedient, dan is een hyperspecifieke domeinnaam interessant. Denk aan Amazon, die domeinnamen heeft geclaimd voor bepaalde producten zodat klanten sneller kunnen vinden wat ze zoeken op de enorme marktplaats. Denk aan www.kindle.store, www.alexa.online en www.dash.tech. Via deze URL’s worden bezoekers omgeleid naar de bijbehorende productpagina’s op de primaire website van Amazon. Deze manier van werken levert je ook marketinginzichten op. Als je weet via welke URL klanten op je website terechtkomen, kun je je marketingbudget concentreren op de winnaars.

Domeinnamen werden vroeger vooral gezien als websiteadressen maar steeds vaker worden ze ingezet als krachtige, nog relatief onontdekte branding-kanalen. Consumenten hebben enorm veel keuze als het om online winkelen gaat, van webshops en social media tot marktplaatsen en omnichannel retailers. Een sterke merkidentiteit en slim verkeer aantrekken zijn broodnodig om op dit speelveld eruit te springen. Een nieuwe domeinnaam die speciaal is bedoeld voor retail en e-commerce, zoals .store, helpt daarbij.

Deel dit bericht

21 Reacties

Erik van Velzen

Mooi artikel. Echter de .com toplevel domeinnaam is marketing technisch nog altijd 1.000 x meer waard dan al die andere .store, .tech en .online toplevel domeinnamen.

Kees Kroos - Topdomein.nl

Hi Suman,

Op veel punten ben ik het met je eens..

Een top domeinnaam als marketingtool inzetten is wat door veel bedrijven
inderdaad nog niet gezien wordt.

Toch is inmiddels gebleken dat de nieuwe extensies zoals. .xyz, .store,
.tech en .online nauwelijks een bedreiging vormen voor de in Nederland
de nl of in Belgie de .be extensie.

Er in korte tijd veel nieuwe extensies bijgekomen maar er zijn er inmiddels ook al weer heel wat verdwenen.

Het is geen succes gebleken en dat is logisch..

Mensen onthouden veel moeilijker een extensie als. fun , .store of .online
daarom heeft een domeinnaam die eindigt op .nl of .be in Nederland en
Belgie veel meer waarde.

Aan het einde van de rit gaat het er o.a ook om dat je domeinnaam eenvoudig te onthouden is.

Daan de jong

Leuk artikel Suman. Wat vind je van onze naam Cheapify?

Alvin - Alvin.nl

De brandability en dus de onthoudbaarheid word steeds minder nu er een wildgroei aan niche extensies bijkomen. De nederlandse bedrijven die dit gebruiken hebben vooralsnog de .nl in bezit. Dus het is leuk maar top level domeinnamen blijven een must!

Altuner - Bouwbedrijf

Hi Suman, integendeel heb ik altijd begrepen dat seo aan domein meer waarde hecht aan de leeftijd van de domein. Hoe langer de website bestaat hoe hoger de score. Dus het lijkt mij ook niet verstandig om een bestaande website te ruilen voor een extensie retail.

Michiel

Ik probeer voor mijn projecten altijd de extensies .nl en .be te bemachtigen.
De overige (waaronder ook de .com) zijn voor mij niet interessant.

Jurriaan Ruitenberg

Wat een slecht artikel zeg. Wellicht is de algemene boodschap – denk na over je domein i.c.m. je marketing – nog een prima boodschap. Maar de gegeven voorbeelden raken kant nog wal.

Om te beginnen wordt er beargumenteerd dat korte domeinnamen beter zijn te onthouden. Lijkt me een inkoppertje, maar waarom wordt er bij elk voorbeeld dan nog wel het volkomen overbodige www voorvoegsel gebruikt? Dit is een gebruik dat stamt uit de begindagen van het internet, maar laat het asjeblieft weg (maar vang het natuurlijk wel op om mensen die het zijn gewend de juiste weg te wijzen).

Een bedrijf als Alphabet hoeft natuurlijk geen makkelijk te onthouden domein te hebben, dus die lopen gewoon te spelen met het domein. Geen goed voorbeeld dus. Dat van de rota.store is alweer een stuk betere, maar het gaat er wel aan voorbij dat teveel mensen nog onbekend zijn met dergelijk domeinen. Daarnaast is een bijkomend probleem van de hoeveelheid aan mogelijke tld’s dat er ook een rotanstoelen.shop, rotanstoelen.shopping, rotanstoelen.sale, rotanstoelen.market, rotanstoelen.online, rotanstoelen.design, rotanstoelen.website, rotanstoelen.business, rotanstoelen.boutique, rotanstoelen.studio mogelijk zijn. En aangezien je vast niet de enige bent die rotanstoelen verkoopt….

En ja, dat zijn allemaal bestaande tld’s. Sterker nog:

https://www.hover.com/domains/results?q=rotanstoelen

Ook je social link wordt toch wat minder makkelijk te onthouden als je keuze hebt uit o.a. .marketing, .promo, .social, .deals, .discount, .gift, .gifts.

Het moet dus altijd ondersteunend zijn aan een domein die wat herkenbaarder is en herleidbaarder en de makkelijkheid is dus wat beperkt.

Offline marketing zou een goed voorbeeld kunnen zijn, behalve dat je hier specifiek een voorbeeld laat zien naar een productgroep. Ik neem aan dat happygolucky wel meer heeft dan alleen wat e-cards. Dus allemaal verschillende domeinen claimen en onderhouden en betalen? Google wordt overigens ook weer niet heel blij van pagina’s met verschillende url’s met dezelfde content. Dus het goed inrichten (en nogmaals, het onderhouden) van je domeinenpool die je gaat inzitten is niet onbelangrijk.

Het voorbeeld van de review url is al helemaal een non-punt dat nogal gefabriceerd aanvoelt. Je eerste voorbeeld is de daadwerkelijk link waar je naartoe wordt geleidt als je op de link in de mail klinkt. Het eerste deel (https://na01.safelinks.protection.outlook.com/?) wordt verzorgd door de e-mailclient en zal voor alle domeinen gelden. Dat is gewoon een ‘feature’ van de client, in dit geval outlook. Dat de rest van de daadwerkelijk url er vrij onleesbaar uitziet komt hier ook door. Dat ligt aan de wijze waarop variabelen worden doorgeven in een url. Punt is, dat dit de link is waar je heengaat, niet perse de tekst die in de e-mail staat. Daar kan prima staan “plaats een review over deze aankoop” en dan maakt de gebruikte domein echt een stuk minder uit. Ook leidt de link in het voorbeeld daadwerkelijk naar een product of dienst. Dat kan natuurlijk niet als alleen maar een domein laat zien. Of moet ieder product nu zijn eigen domein krijgen? Heel slecht en misleidend voorbeeld.

Als laatste nog je social domeinen. Jarenlang proberen we internetgebruikers op te voeden met 3x kloppen. Kijk of domein daadwerkelijk abnamro.nl is en niet abnam,ro, google.com en niet googl.eco (ja ja, ook al een bestaande tld). Dus dit gebruik moeten we vooral niet aanmoedigen. Gebruik gewoon een bekende url-shortener naar een duidelijke domeinnaam.

Al met al dus duidelijk het huiswerk niet gedaan en weinig goede argumenten gegeven. Om toch wat positief bij te dragen.. Ja het is goed om eens te kijken naar de alternatieve domeinen. Gebruik ze echter om de bezoeker te leiden naar jouw eigen al dan niet welbekende .nl / .be / .com domein, ook als dat wat langer is. Let goed op op de manier waarop je dat doet, zodat je geen strafpunten krijgt van zoekmachines. En ga geen honderden domein proberen te regelen, dat is niet te onderhouden en leidt alleen maar tot pagina’s die op een gegeven moment niet werken, naar de verkeerde servers verwijzen en hoge kosten, want veel van de nieuwe tld’s zijn bedoelt als moneymakers en kosten in sommige gevallen behoorlijke bedragen.

Carlos

.travel nieuw?

.travel was approved by ICANN on April 8, 2005

https://en.wikipedia.org/wiki/.travel

Jan @ DotOnly.com - DotOnly.com

Klopt, je zou bij het bedenken van je marketingstrategie inderdaad mee moeten nemen of je daar een aparte domeinnaam voor wilt gebruiken. Een nTLD is dan misschien een keuze.

.Com is internationaal nog steeds leidend. In Nederland is na .NL een .NU tld populair. Ook heb je gelijk een ‘soort van’ call to action in je domeinnaam: bespaargeld.nu – ‘nu’ geld besparen.

nTLD’s zijn hun momentum een beetje kwijtgeraakt. .TOP is allesbehalve aan de top. Lees dit artikel eens en verbaas je: https://onlinedomain.com/2019/04/01/domain-name-news/171867-top-domains-drop-in-a-day-has-the-big-top-domain-name-crash-started/

Rob

Ben het zo niet eens met het artikel. Om het voorbeeld rotanstoelen.store er maar eens bij tr pakken. Je vergelijkt appels met peren met die vergelijking van indonenischevibezinjeinterieur.nl.

Leg het domeinvoorbeeld dan naast rotanstoelen.nl.

Je had in het artikel meer in moeten gaan op de slecht gekozen domeinnamen met uitspraken waarvan niet duidelijk wordt hoe het geschreven wordt. Dat zijn interessante tips voor mensen die nieuwe domeinnamen willen scoren.

Suman Das - Radix

Bedankt, Eric. Hoewel .com-domeinen nog steeds een hogere prijs en geloofwaardigheid kunnen hebben dan nTLD’s, is het belangrijk om dit te meten in de context van tijd. .com werd ongeveer 30 jaar geleden gelanceerd en nTLD’s bestaan ​​er nog maar een paar jaar. Het landschap is echter zeker veelbelovend gezien de soort premium namen die we hebben gezien (magazine.store, gaming.tech) en het soort bedrijven dat deze domeinen actief gebruikt (emirates.store, ces.tech)

Suman Das - Radix

Hallo Kees,

Omdat nTLD’s nog maar een paar jaar bestaan, zal het zeker enige tijd duren voordat ze mainstream worden geaccepteerd, maar we zien deze verandering snel. Grote bedrijven en particulieren hebben zich al op deze domeinen begeven (emirates.store, ces.tech), wat ik als een succes van het programma zou beschouwen. Het zou vroeg zijn om nTLD’s helemaal korting te geven op dit punt.

Qua waarde bieden nTLD’s beschrijvende namen die niet door gTLD’s of ccTLD’s kunnen worden gebruikt. Sommige van onze klanten hebben zelfs nTLD’s gekozen omdat ze hun domeinen nog gedenkwaardiger hebben gemaakt.

Suman Das - Radix

Bedankt Daan de jong. In welke context gebruikt u deze naam?

Suman Das - Radix

Alvin, ik gebruik Google om dit naar het Engels te vertalen, dus ik hoop dat ik het goed begrijp. U zegt dat domeinnamen op het hoogste niveau een must zijn, maar ook dat de merkbaarheid en de memorabiliteit afnemen omdat er te veel niche-uitbreidingen zijn. Kun je deze dubbelzinnigheid nader toelichten?

Suman Das - Radix

Hallo Altruner,

Je hebt gelijk! Als een website door de jaren heen veel geloofwaardige backlinks heeft verzameld, is er zeker een hoop SEO-sap dat kan worden gebruikt. Maar als die links niet geloofwaardig zijn, kunnen ze ook schadelijk zijn. Maar als u op zoek bent naar meer backlinks over relevante anchor-tekst, kan een trefwoordrijke domeinnaam op een relevante domeinextensie zeer nuttig zijn!

Suman Das - Radix

Hallo Michiel, is het vanwege de geografische relevantie van deze extensies voor jou of heb je andere redenen?

Suman Das - Radix

Carlos, je hebt gelijk omdat het niet per definitie een ‘nieuwe’ TLD is. De context hier was meer in de lijn van het onderscheid tussen traditioneel gebruikte extensies zoals .com, .nl en nieuwere zoals .travel en .fun.

Suman Das - Radix

Jan, hij artikel wijst op de waarschijnlijke oorzaak van de crash in .top domeinen (“De daling van vandaag staat in directe correlatie met een grote sprong in registraties die plaatsvond in februari vorig jaar. De sprong werd mogelijk veroorzaakt door een zeer goedkope .top domeinen die worden verkocht tijdens een promotie. “)

Dat wil echter niet zeggen dat de gehele nTLD-sector in het algemeen zijn momentum heeft verloren. U hebt nTLD’s zoals .store en .tech die gestaag gegroeid zijn sinds de lancering, die goede vernieuwingspercentages hebben genoten en goedkeuring hebben gekregen van toonaangevende merken zoals CES, Emirates en Intel. Hoewel er altijd een patroon van hoogte- en dieptepunten zal zijn in een sector die even prijsgevoelig en concurrerend is als de nTLD-industrie, moet u andere factoren in overweging nemen, zoals het gebruik in combinatie met de toegevoegde zone om het succes nauwkeurig te meten.

Suman Das - Radix

Ik begrijp wat je zegt, Rob. Het idee achter deze voorbeelden was om aan te tonen dat conventionele TLD’s vaak geen beschikbaarheid van korte namen van goede kwaliteit hebben, terwijl nTLD’s deze vanwege hun nieuwheid beschikbaar kunnen hebben. Kunt u alstublieft de tweede helft van uw opmerking nader toelichten?

Rob

Bedankt voor je reactie(s) Suman.
Waar ik graag wat meer diepgang in had willen zien is de keuze voor domeinnamen op uitspraak. Ik hoor nog te vaak bedrijven op de radio waarbij het een groot vraagteken is hoe is je ze nu precies uitschrijft of je hoort bijvoorbeeld (met dubbel ‘z’ of K met een ‘c’ in de reclame uitingen voorbij komen).

Heb je hier wellicht slimme tips voor? Ook met het oog op voice search, waarbij speakers de naam van de site uitspreken. Ik hoorde laatste een site voorbij komen met streepjes erinverwerkt, waar Google Home ook moeite mee lijkt te hebben.

Benieuwd naar je opinie hierin!

Suman Das - Radix

Hallo Jurriaan, bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo’n uitgebreide feedback op het artikel te geven. Het zal ons zeker helpen betere stukken te maken in de toekomst.

Gebruik van het voorvoegsel www: je hebt gelijk, we hebben het voorvoegsel gebruikt om ervoor te zorgen dat lezers die misschien niet zo slim zijn met domeinnamen de context begrijpen.

Onbekendheid van nTLD’s: zoals vermeld in een eerdere opmerking, omdat nTLD’s er nog maar een paar jaar bestaan, zal het zeker enige tijd duren voordat ze mainstream acceptatie krijgen, maar we zien deze verandering snel

Groot aantal nTLD’s: het doel van veel TLD’s is om het internet overzichtelijker en bedrijfsvriendelijker te maken. Rotanstoelen.design en rotanstoelen.store kunnen dus worden onderscheiden op basis van het doel van elke site. Een goed voorbeeld hiervan is Emirates dat .store en .reviews voor verschillende sites gebruikt. Natuurlijk, met TLD’s die sterk op elkaar lijken, zou men het geospecifieke gebruik, zoektrends voor zoekwoorden en de algehele fit van die TLD met het merk moeten overwegen.

Sociale link: in feite, met het beschrijvende en innovatieve karakter van nTLD’s, zouden sociale links of eventuele links een grotere kans hebben om gedenkwaardig te zijn. Maar er zijn natuurlijk twee stromingen hier.

Offline marketing: het punt dat we probeerden te maken, was dat nTLD’s een effectieve en innovatieve manier kunnen zijn om verkeer naar een specifieke pagina te sturen via offline marketing. Hoewel een bedrijf kan kiezen voor meerdere domeinen, kunnen ze het domein altijd instellen als omleiding en de bestemming wijzigen afhankelijk van de campagne. We wilden alleen een voorbeeld geven van hoe domeinen kunnen worden gebruikt, terwijl er ruimte is voor gedachten in termen van implementatie voor de bedrijfseigenaar.

Reviews: net als bij offline marketing ging het hier meer om het gebruiksgemak met een URL zoals .store / in plaats van de feitelijke mutli-level-URL van de productpagina.
Bedankt voor de tips die je hebt gegeven tijdens je reactie en aan het einde. We zullen dit zeker als feedback terug nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond