-

Zo dragen smart cities en connected cars bij aan groei van duurzaamheid

Duurzaamheid komen we overal tegen, maar over de rol die de infrastructuur gaat spelen op het gebied van die duurzaamheid horen we weinig.  Wat zijn de mogelijkheden van smart cities, connectiviteit van de infrastructuur, connected cars en de rol van data?

Volgens de VN zal in 2030 zeventig procent van de wereldbevolking in steden wonen – 1,5 miljard meer dan in 2010. Naarmate de bevolking toeneemt, zien de meeste landen ecologische, sociale en economische duurzaamheid als een noodzaak om de groei in goede banen te leiden. Duurzaamheid van de infrastructuur staat centraal in deze agenda voor duurzame ontwikkeling, en hoewel het concept van duurzame infrastructuur van oudsher wordt geassocieerd met het bouwen van milieuvriendelijke of ‘groene’ infrastructuur, wordt het steeds duidelijker dat dit veel verder reikt dan slechts deze milieudimensie. Duurzame infrastructuur wordt op maat gemaakt voor de lokale sociale, economische en ecologische omgeving en voorziet in de behoefte aan infrastructuurdiensten op de meest effectieve en efficiënte manier. 

Dit gaat verder dan alleen het beoordelen en aanpakken van milieurisico’s, maar vereist ook het waarborgen van financiële middelen om de infrastructuur gedurende de gehele levensduur te handhaven, rekening houdend met de voorkeuren en behoeften van gebruikers bij het ontwerp (voor maximale effectiviteit), en inzicht in de institutionele en politieke dynamiek om projecten gedurende de politieke cyclus van verkiezingen te waarborgen. Vanwege dergelijke redenen worden steden gedwongen manieren te vinden om de hinder die inwoners en forenzen ondervinden door stedelijk wonen en mobiliteit aan te pakken met slim beleid: het worden zogenaamde Smart Cities.

Smart Cities

Technologie speelt een steeds grotere rol bij het oplossen van deze vraagstukken en is onmisbaar voor het inrichten van de stedelijke infrastructuur. Smart cities maken gebruik van sensoren met internetverbinding om bijvoorbeeld verkeersopstoppingen te monitoren en daarop te acteren onder meer door stoplicht schema’s aan te passen wanneer nodig. En Woensdrecht had een vernieuwende oplossing voor een fietsroute naar het naburige Bergen op Zoom die in de donkere wintermaanden als verkeersonveilig bekend stond: de stad installeerde 65 slimme LED straatlantaarns die automatisch aangaan wanneer een fiets nadert en zich vervolgens weer uitschakelen wanneer er geen verkeer is. Het maakt het voor de kinderen veiliger om na school in het donker tussen de twee steden te fietsen, en er is geen nadelige invloed op de fauna.

Het populairste voorbeeld van een smart city-applicatie zijn connected cars, waarvan geschat wordt dat er in 2020 in totaal 250 miljoen van op de weg zullen zijn, hetgeen betekent dat één op de vijf voertuigen binnenkort een of andere vorm van draadloze netwerkverbinding zal hebben.

Wat is een ‘connected car’?

Een connected car heeft een eigen verbinding met internet, meestal via een draadloos lokaal netwerk (WLAN) waarmee de auto internettoegang en gegevens deelt met andere apparaten binnen en buiten de auto. Verbonden auto’s maken deel uit van het Internet of Things, een uitdrukking die verwijst naar alledaagse voorwerpen die verbonden zijn met internet met de bedoeling om het leven gemakkelijker te maken. Behalve dat bepaalde items op afstand bestuurd kunnen worden, vaak via een smartphone-app, kunnen deze auto’s ook communiceren met andere producten. 

Connected cars bieden een breder scala aan communicatiemogelijkheden dan veel andere devices. Ze stellen hun gebruikers niet alleen in staat om realtime toegang te krijgen tot allerlei informatie, maar kunnen ook het contact tussen de auto en de dealer vergemakkelijken en de hulpdiensten waarschuwen indien de auto bij een ongeval betrokken was; sinds maart 2018 is het bovendien verplicht gesteld voor alle nieuwe auto’s om een ​​systeem te hebben dat de politie informeert wanneer een auto bij een ongeval betrokken is geweest. 

Een connected car biedt nuttige diensten zoals een satellietnavigatiesysteem met een verkeersmonitorfunctie die waarschuwt voor vertraging op de route en een alternatief biedt dat dit vermijdt, of een conciërgeservice waarmee je kunt vragen om een ​​parkeerplaats dicht bij de bestemming.

Maar in Nederland is het inzetten van technologie om de infrastructuur duurzamer te maken naar een hoger plan getild door een ‘C-ITS’ proefproject van Rijkswaterstaat in Noord-Brabant. C-ITS staat voor cooperative intelligent transport systems, een internationaal verzamelbegrip voor de toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in het verkeer dat beoogt om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken.

Langs de weg zijn Wifi-p hubs geplaatst die alle auto’s op de weg met elkaar in verbinding brengen. Zo krijgen bestuurders realtime informatie op hun dashboard over auto’s voor hen die remmen, opkomende files of snelheidsadviezen waardoor de doorstroom verbetert en spookfiles verminderen. Alle auto’s worden sinds dit jaar uitgerust met Wifi-p, aldus de autofabrikanten. Ook Rijkswaterstaat ziet een steeds grotere rol voor Big Data.

Big data zijn gegevens die met steeds grotere variëteit in toenemende volumes met een steeds hogere snelheid aankomen. Eenvoudig gezegd zijn Big Data grotere, complexere datasets, vooral van nieuwe gegevensbronnen. Miljoenen slimme auto’s leveren dan een schat aan informatie op: één enkele auto heeft maar liefst 2.500 sensoren die relevante data produceren, van de sensoren die de ruitenwissers activeren bij regen tot passieve sensoren die de buitentemperatuur meten. De huidige uitdaging is het ontwikkelen van intelligente modellen om al die data te analyseren met inachtneming van de privacy én zonder controle over deze Big Data volledig uit handen te geven aan het bedrijfsleven.

Wat kunnen de verbonden auto’s van de toekomst doen?

Connected cars verbinden dus niet alleen met mensen en diensten – ze kunnen ook verbinding met elkaar maken en met de infrastructuur van het wegennetwerk. Deze kenmerken zullen belangrijker worden naarmate er meer zelfrijdende auto’s verschijnen. Zelfrijdende auto’s gebruiken informatie van camera’s, lasers en radar om een ​​3D-digitale kaart van hun omgeving te maken. We zien op dit moment in Nederland de eerste implementatie van de samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven om van ‘connected’ tot ‘automated’ vervoer te komen. 

De autonomie van auto’s (en andere voertuigen) neemt hier constant toe door investeringen en verbeteringen in de technologie van ‘connected’ door ‘informatization of traffic’, waarbij de overheid zich een betrouwbare en toegewijde partner toont. De connected car communiceert ook met de auto’s om zich heen om meer informatie te krijgen over de vraag of ze een bocht nemen, versnellen of remmen.

In feite zorgt het vermogen om dit te doen ervoor dat de zelfrijdende auto door de omgeving heen kijkt en anticipeert op hun bewegingen. Ze kunnen ook informatie krijgen van verkeerslichten, verkeersborden, rijstrookmarkeringen en wegwerkzaamheden. Als kers op de taart werd tijdens de zonopgang op 25 juni jl. in Katwijk de Lightyear One gepresenteerd, een elektrische auto die wordt aangedreven door zonne-energie. Met deze wereldpremière toont Nederland dat het écht synchroon werkt aan duurzaamheid!

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond