-

Drie lessen die retailers kunnen leren van publishers

Het was 25 oktober, 1994. De dag dat publishing veranderde. AT&T plaatste de eerste betaalde banner op HotWired.com. Een digitale revolutie.

Sinds ‘94 is er een hoop veranderd in het publishing landschap. Maar wat kunnen retailers leren van de innovaties van publishers? In dit artikel opperen we drie lessen die retailers kunnen leren van publishers.

1. Advertentieruimte beschikbaar stellen voor adverteerders

Retailers hebben de mogelijkheid om hun digitale ecosysteem open te stellen voor advertentieruimte. Dit klinkt misschien vreemd, maar we leggen het graag uit. 

Advertentie inkomsten is de core business van uitgevers. Bij deze bedrijven vind je dan ook behoorlijke sales- en specialistenteams. Voor retailers ligt de core business natuurlijk bij het verkopen van producten, maar zij hebben een unieke, vaak nog onbenutte positie als het gaat om advertentieruimte. Als point of sale bevindt een e-commerce website zich laag in de sales funnel. Bezoekers zijn op zoek naar producten. Een advertentie zo dichtbij de aankoopbeslissing kan de overweging beïnvloeden. 

In Nederland is bijvoorbeeld Coolblue een van de partijen die al advertentieruimte beschikbaar stelt op hun platform. Zo kun je als leverancier display advertenties inkopen op relevante touchpoints in de customer journey. Voor leveranciers geeft dit de mogelijkheid om de overwegingen van mogelijke klanten dichtbij de aankoopbeslissing te beïnvloeden, terwijl dit voor retailers een additionele revenue stream genereert. 

2. Investeren in marketing technologie

De wereld van publishing is continu aan het innoveren om het verwaarden van platformen makkelijker en rendabeler te maken. Hier gebruiken traditionele publishers verschillende tools zoals ad servers en supply-side platforms (SSP’s) voor. Het tweede punt wat retailers van publishers kunnen leren is daarom ook dat ze gebruik moeten maken van marketing technologie. 

Voor het verkopen van hun banner inventory gebruiken publishers een SSP zoals Google Ad Manager. Bij retailers vinden vaak nog directe sales plaats. Een deal wordt gemaakt en via het CMS wordt er handmatig een banner geplaatst op de website. Dit proces is arbeidsintensief, niet flexibel en zorgt ervoor dat je als retailer niet het maximale rendement en inzicht uit je inventory haalt. 

Het implementeren van monetization technologie brengt een hoop voordelen voor retailers met zich mee. Zo zijn er bredere rapportage mogelijkheden, is het mogelijk om advertenties te segmenteren gebaseerd op een specifieke gebruiker en krijg je een duidelijk overzicht van de huidige en toekomstige inventory. Een retail platform kan verder verwaard worden door het implementeren van bijvoorbeeld sponsored products technologie. Verschillende retail media providers bieden mogelijkheden om dit te implementeren op de websites van retailers. Ook bij dit product geldt weer dat er gesegmenteerd kan worden op attributen van een gebruiker wat extra targeting opties met zich meebrengt. 

Wanneer er wordt geïnvesteerd in marketing technologie, wordt het voor leveranciers makkelijker en toegankelijker om extra te investeren in retailers als marketing kanaal. Tevens wordt het voor retailers een stuk makkelijker en efficiënter om hun inventory te managen. 

3. Audiences

Een waardevolle propositie in het publishing landschap is het verwaarden van doelgroepen. Door het verwaarden van first-party of context data hebben retailers net als publishers de mogelijkheid om extra waarde te bieden op een manier waar zowel de leverancier, de klant, als de retailer baat bij heeft. 

Niet alleen publishers maar ook retailers hebben een een enorme hoeveelheid aan relevante data. Hier hebben retailers een onderscheidend vermogen ten opzichte van traditionele publishers. Waar publishers kunnen targeten op interesses, gelezen artikelen en demographics, bezitten retailers ook diepgaande informatie over product interesse, koopintentie en aankoopgedrag. Deze data kan worden ingezet om extreem gespecificeerde doelgroepen te targeten, zowel op als buiten het e-commerce platform. Zo kan bijvoorbeeld Blokker advertenties van een stofzuigerzakken leverancier alleen tonen aan klanten die al eerder een stofzuiger hebben gekocht op Blokker.nl. Door het aanbieden van audiences in zowel een point of sale omgeving als daarbuiten creëren retailers nieuwe additionele en relevante kanalen in de mediamix van leveranciers

De samenwerking tussen retailers en merken digitaliseert. Retailers die hier snel op inspringen kunnen hiervan profiteren en een nieuwe inkomstenstroom realiseren. Het aanbieden van advertentieruimte, investeren in marketing technologie en het verwaarden van audiences zijn hierbij belangrijke focuspunten.

Over de auteur: John Molendijk is co-founder van UNFOLDR.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond