-

‘E-commerce vraagt om ander datafundament’

Deze zomer gaat SphereMall live, zo werd recent bekend. Het online warenhuis gebruikt producten en data uit onder meer Amazon en belooft vervolgens alleen de voor jou relevante items te tonen. Christian van Someren - oprichter en voormalig eigenaar van de online supermarkt truus.nl - is ervan overtuigd dat we anders om moeten gaan met klant- en productdata. E-commerce vraagt om een ander fundament.

De manier waarop data jarenlang zijn geordend komt niet overeen met hoe consumenten tot een aankoop komen. Rondkijkend. Op zoek naar inspiratie zoals men ook door een winkelstraat loopt. In plaats van de consument als uitgangspunt te nemen, is e-commerce nu vooral functioneel opgezet, legde Van Someren me eerder dit jaar uit in een interview voor RetailTrends. Ontwikkelaars van een e-commerceplatform gaan ervan uit dat producten in een hiërarchie en structuur moeten passen. De winkel is als een letterbak. Ieder vakje is een categorie, de winkelinhoud wordt hierin opgedeeld.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!