eDay 2015: hoe zelfsturende auto’s onze levens gaan veranderen

Google rijdt met haar zelfsturende auto op de openbare weg, Apple zet in op haar eigen zelfsturende auto, Uber test haar ‘piloted’ taxi en ‘Robby’ van Audi verslaat professionele coureurs. Zelfsturende auto’s zijn op de piek van de Hype-cycle. De komende 5 tot 10 jaar zal de techniek zich verder doorontwikkelen en goedkoper worden.

Als we dan nog een slag om de arm houden van 5 jaar extra vertraging wegens wet- en regelgeving mogen we ervan uitgaan dat zelfsturende auto’s rond 2025 hun definitieve doorbraak maken in het straatbeeld. De komst van zelfsturende auto’s lijkt een gegeven. Dan rest de vraag: welke veranderingen gaan ze teweeg brengen? 

Ik kan me goed voorstellen dat hij een tikkie nerveus was. Terwijl het nieuws bol staat van het dieselschandaal van Volkswagen staat Nils Wollny -hoofd digital business van Audi- op het podium van Eday 2015. Hier gaat het gelukkig niet over de duurzaamheidsleugens van Duitse makelij. Wollny vertelt de zaal over de belofte van zelfsturende auto’s:

  • Meer veiligheid: volgens Wollny zijn 90 procent van alle ongelukken met auto’s het gevolg van een menselijke fout. Zelfsturende auto’s kunnen het aantal ongevallen dus sterk terugbrengen.
  • Effectiever en flexibel: zelfsturende auto’s zijn zuiniger met zowel brandstof als met het gebruik van het wegdek. Dat scheelt uitstoot en files. Daar waar gewone auto’s 95 procent van hun tijd ongebruikt stilstaan kunnen ‘piloted cars’ -doordat ze zelfstandig van A naar B kunnen- een mobiliteits-grid vormen. Zelfsturende auto’s kunnen daarmee enorme ruimte opleveren. En taken uitvoeren waar personenauto’s nu helemaal niet voor worden gebruikt.
  • Meer comfort en vrije tijd: veel mensen brengen maar liefst een uur per dag door achter het stuur. Die tijd kan met een zelfsturende auto worden besteed aan andere dingen.
De grote economische impact van een extra uur

Het is een interessante gedachte: een uur extra tijd. Een uur dat vrijkomt om te besteden aan ontspanning of werk. Lees: mediaconsumptie. Zeker als je je bedenkt dat de grote mediabedrijven (met Google en Apple voorop) eigenlijk al bijna grip hebben op de volledige 24 uur van onze dag. En van welk deel van onze tijd maken hun devices en producten nog géén vast onderdeel uit? Juist, dat uur achter het stuur.

‘Piloted driving will become the heartbeat of our economy’-Nils Wollny, Audi.

Wat hebben de grootste economische innovaties gemeen? Juist: dat ze enorme tijdbesparingen opleveren. En juist die tijd die vrijkomt zorgt voor nieuwe vormen van gedrag en economisch verkeer. Reden dat de wasmachine vaak genoemd wordt als enorme economische innovatie: de wasmachine leverde zo’n enorme tijdsbesparing op dat het mogelijk werd voor huisvrouwen de arbeidsmarkt te betreden. Met grote economische groei als gevolg.

Maar de ware impact is nog vele mate groter dan dat ene uur dat vrijkomt bij de bestuurder. Als auto’s inderdaad 95 procent van hun tijd stilstaan, dan komt er dankzij zelfsturing een enorme bak potentiële mobiliteit vrij. En dat gaat merkbaar worden in ongeveer elke sector.

Waar we het gaan merken:

Volgens Wollny gaat de komst van zelfsturende auto’s zo goed als elke sector en markt beinvloeden:

  • Automotive: de productie van auto’s verandert fundamenteel. Niet alleen hoe de auto’s eruit gaan zien (denk alleen al aan het interior design) maar ook zullen er door efficiënter gebruik en sterke afname van ongevallen veel minder spare parts nodig zijn (grote invloed op de huidige ‘after market’) van de autoindustrie.
  • Logistiek: de impact op de logistieke sector ligt voor de hand. Taxi’s en andere vormen van publieke transportvormen worden zelfsturend, bezorgservices zullen een enorme automatiseringsgolf doormaken.
  • Retail & travel: de tijd die vrijkomt met de komst van zelfsturende auto’s zal deels worden gevuld met mediagebruik en shopping. Daarnaast zullen ‘auto’s’ gaan concurreren met vliegtuigen (de autorit als alternatief voor korte-afstand-vluchten) en zal een toename in mobiliteit invloed hebben op het gebruik van hotels.
  • Het publieke domein: de infrastructuur van steden en wegen zal fundamenteel veranderen. Efficiëntie zal zowel in steden als op de grote verkeersaders enorme ruimte opleveren, vrij om te benutten voor andere zaken.
  • Finance & zorg: minder ongelukken en meer gedeeld gebruik zal de rol van verzekeraars flink veranderen. De mobiliteit van ouderen en mensen met fysieke beperkingen zal enorm toenemen.
Conclusie: zoveel meer dan toekomst muziek

Het verhaal van Wollny reken ik zeker tot een van de hoogtepunten van Eday 2015. Waarom? Omdat de presentatie meer doet dan alleen de aankondiging dat zelfsturende auto’s er echt aankomen. Wollny maakt op een heldere en vriendelijke manier duidelijk dat Audi nadenkt over hoe innovatie kan bijdragen aan een betere wereld. In een tijd waar we vooral horen over sjoemel-software en dieselschandalen is dat een bijzonder welkome boodschap.

2 Reacties

Grappige is dat de werkelijkheid een andere kant op beweegt. We hoeven helemaal geen zelfrijdende auto! De auto wordt 80-90% vervangen door de e-fiets, voor wat langeafstandsgeneuzel zal de zelfrijdende auto wellicht een rol spelen, maar verder niet. De shift naar e-fiets gebeurt nu al. Je ziet pioniers die bijvoorbeeld uit Valkenswaard, Helmond of Oirschot naar Eindhoven woonwerkverkeren per e-fiets en de auto deur-deur verslaan. Een zelfrijdende auto kan daar niet tegenop. De kosten van 1ct/km haalt ie niet, de beleving evenaart ie niet, de fitheid komt niet in de buurt. Daar moet de zelfrijdende auto mee concurreren, niet met dat dieselblik van nu. En de e-fiets ligt voor. Er zijn er al een hoop, de wetgeving en infrastructuur wordt aangepast, autowegen worden opgedoekt om plaats te maken voor fastlanes voor de fiets. Je bent vrij te gaan, geen gedoe met apps. Tegen de tijd dat de eerste proefauto de weg op mag is het marktaandeel van de e-fiets al 20%, en gaat stadsplanning zich daar op richten.
Chennai in India doet het nu al. 60% van het infrastructuurbudget gaat naar fiets en voetganger. De zelfsturende auto wordt in Europa een nicheproduct, net als de taxi.

Grote vergissing zit ook in de gedachte dat mensen reistijd in werktijd willen omzetten. Dat is lariekoek. Reistijd is een noodzakelijk moment van even SPACEN. Even niks tussen de kids thuis en de hectiek op je werk. In een zelfrijdende kermisauto is het heel anders concentreren dan 100km recht uit eerste klas in een intercity. Zelfrijdende auto’s zijn vooral HEEL SAAI om in te zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug