-

Een marktplaats starten? Denk na over het splitsen van betalingen

Steeds meer bedrijven starten een marketplace of sluiten zich daarbij aan. Ben je ook van plan een online marktplaats of platform te starten? Of heb je al een marketplace? Maak dan gebruik van deze handige betaaloplossingen om veilig te kunnen groeien.

Online marketplaces, ook wel platformen genoemd, waarop verschillende aanbieders samenkomen, zijn de afgelopen jaren onder zowel consumenten als bedrijven flink populairder geworden. Door de coronapandemie is deze groei nog verder versneld. Nederland telt inmiddels zeker 250 online marktplaatsen, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Inmiddels vindt één op de drie online aankopen via een platform plaats.

Online marktplaatsen bieden verschillende winkels of andere partijen de mogelijkheid om samen op één online platform actief te zijn. Een van de belangrijkste succesfactoren daarbij is dat zowel verkopers als de kopers het zo gemakkelijk mogelijk te maken, waarbij het aankoop- en betaalproces soepel verloopt. Een Payment Service Provider (PSP) is daarbij een logische en zelfs onmisbare partner.

Uitbetalingen opsplitsen

Een van de belangrijkste voordelen van online marktplaatsen is dat er op één centraal platform een divers productaanbod samenkomt. Bij een aankoop kunnen de producten van verschillende aanbieders in één winkelmandje terechtkomen, waardoor de inkomsten verdeeld moeten worden. 

Onder de nieuwe PSD2 wet- en regelgeving is het niet toegestaan om als online marktplaats of platform de betalingen zélf op te splitsen. Je hebt hiervoor licenties en certificering nodig. Controleer dus altijd of de Payment Service Provider waarmee je gaat werken beschikt over deze benodigde licenties en functionaliteiten om marktplaatsbetalingen te verwerken.

Nadat de gebruiker de aankoop via de checkout van de online marktplaats heeft afgerekend, wordt het aankoopbedrag verdeeld onder de verkopers en de online marktplaats. Daarbij kan de marketplace ervoor kiezen om de deelbetaling (split-payment) per direct of met een bepaalde vertraging te laten uitbetalen aan een verkoper.

De contracten en uitbetalingen gaan via de Payment Service Provider maar de onderliggende verrekenlogica bepaalt de marketplace zelf.

Controle van verkopers

Wie laat je toe op je platform? Een van de cruciale verantwoordelijkheden die een online marktplaats heeft is dat de verkopers die je toelaat op je platform betrouwbaar zijn. Om fraude tegen te gaan bieden Payment Service Providers ook vaak de mogelijkheid om de identificatie en onboarding van verkopers op marktplaatsen te verzorgen. 

Via het Know Your Customer (KYC) principe, ook wel Customer Due Diligence genoemd, wordt een verkoper geïdentificeerd en gescreend. De KYC voorkomt dat er partijen op je platform actief zijn die zich schuldig maken aan witwaspraktijken, het plegen van fraude of het financieren van terroristische activiteiten. 

Wanneer de verkopers op je platform betrouwbaar zijn, zal dat de reputatie van je platform ten goede komen. Als kopers weten dat verkopers zich niet zomer kunnen aansluiten op je platform, dan is het kopen via je platform een meerwaarde. Vertrouwen is in een online aankoopproces namelijk de sleutel tot conversie.

Betalen over de grens

Ben je van plan om je marktplaats uit te breiden naar het buitenland, open te stellen voor buitenlandse consumenten of te koppelen met een buitenlandse online marketplace? Denk er dan over na welke betaalmethoden je nodig hebt, want met alleen iDEAL of Sepa Direct debit red je het niet.

Wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar België? Dan mag Bancontact niet ontbreken. Net zoals Sofort en PayPal uitstekende oplossingen zijn voor de Duitse markt, terwijl je Franse klanten het beste creditcard, Carte Bleue of Carte Bancaire kunt aanbieden. 

Daarnaast zijn nieuwe betaaloplossingen zoals Apple Pay in opkomst. Deze digitale wallets gaan volgens ons in de komende jaren een veel grotere positie in de betaalmarkt krijgen.

Samen werken aan groei

Zorg er in ieder geval voor dat je online marktplaats voorzien is van de juiste betaalmethoden. Ga daarbij de samenwerking aan met je Payment Service Provider. Je hebt hen namelijk niet alleen nodig voor je checkout, maar ook voor het verzorgen van veilige split-payments, onboarding en meer. Op deze manier leg je een goed fundament voor toekomstige groei.

Over de auteur: Lars Smit is Marketing Manager van Buckaroo.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond