-

Het effect van symbolen in de onderwerpregel

Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Desondanks bestaat de onderwerpregel meestal alleen uit tekst. Zonde, want hierdoor is het bericht qua vorm niet van andere e-mails te onderscheiden. Om de kans op openen (CTO) te vergroten, is het aan te raden symbolen en afbeeldingen te verwerken in de onderwerpregel.

Wat het effect kan zijn van een afbeelding heb ik zelf al ervaren. Zo ontving ik op Valentijnsdag een nieuwsbrief dat een hartje ♥, in de onderwerpregel had staan. Bij het openen van mijn mailbox viel mijn oog direct op het hartje in combinatie met de interessante onderwerpregel. Binnen een paar seconden had ik de nieuwsbrief geopend. Benieuwd hoe u ditzelfde effect kunt realiseren? Ik leg het u graag uit aan de hand van enkele voorbeelden.

Open rate +15 procent

Laat ik allereerst vooropstellen dat een goede onderwerpregel en preheader onontbeerlijk zijn. Dit zijn dé triggers voor een ontvanger om een bericht te openen (of niet). De hoogste ‘open rates’ worden bereikt door nieuwsbrieven met relevante onderwerpen, die aansluiten op de interesse van de ontvanger. U kunt zich dan ook voorstellen wat het effect kan zijn als we hier een symbool aan toevoegen.

In een blogpost van Litmus spreekt men over een openingspercentage dat 10 tot 15 procent hoger ligt als er symbolen worden gebruikt in de onderwerpregel. Dit mogen dan geen harde cijfers zijn en ze kunnen uiteraard per nieuwsbrief of campagne verschillen, maar het is het proberen waard. Zo kun je het zelf bijvoorbeeld heel gemakkelijk testen door een A/B- of split run test uit te voeren. Zo kunt u er achter komen wat werkt voor je doelgroep.

Brand Awareness

Mocht de open rate niet 15 procent hoger uitvallen, wees dan niet getreurd. Een ander bijkomend voordeel van symbolen in de onderwerpregel is het zogenaamde Nudge effect. Het Nudge effect is een manier om menselijk gedrag te beïnvloeden, zonder daadwerkelijk te vertellen wat deze mensen moeten doen. Kort gezegd komt het er op neer dat u door het gebruik van een symbool, de ontvanger bewust maakt van aanwezigheid van uw e-mail/merk/organisatie. Men hoeft de e-mail niet perse te openen, de ‘brand awareness’ is wel gecreëerd.

Welke symbolen worden ondersteund?

Mogelijk denk je dat door het gebruik van symbolen de kans groter is dat je e-mail in de spambox terecht komt. Uiteraard heb ik dit uitvoerig getest en wat blijkt is dat de symbolen worden ondersteund in de meest gebruikte e-mailclients: Gmail, Outlook, en Yahoo! Mail. Van alle tests die ik heb gedaan kwam geen enkele e-mailing terecht in de spammappen en zij kregen ook geen hogere spam score in zowel Clang als Litmus.

Maar let op! Je moet altijd eerst testen of een symbool wel correct wordt weergegeven in de onderwerpregel. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat het waarschuwingssymbool (driehoek met een uitroepteken) niet correct wordt weergegeven en niet alle symbolen consistent worden weergegeven. Een leuke toevoeging is dat bijvoorbeeld Hotmail (nu Outlook) en Apple mail (iOS) sommige symbolen omzetten naar afbeeldingen, waardoor deze nog meer in het oog springen.

Inspiratie

Hieronder enkele voorbeelden van hoe een mailbox icoontjes weergeeft.

HotmailExample1

GmailExample2 YahooExample3

Toepassing

Het mag duidelijk zijn dat het gebruik van symbolen in de onderwerpregel een hogere open rate en meer ‘Brand Awareness’ voor uw organisatie kan opleveren. Om te onderzoeken of jij ook deze effecten kunt behalen geef ik graag de volgende tips mee:

  • Het symbool dient de boodschap te ondersteunen en aan te sluiten op de onderwerpsregel.
  • Kopieer het symbool in de onderwerpregel en niet in de broncode van het symbool.
  • Gebruik symbolen met mate om effectiviteitsverlies te voorkomen.
  • Test in verschillende webmail- en e-mailclients om te voorkomen dat symbolen niet of incorrect worden weergegeven. Naast het testen van e-mails kunt u met bijvoorbeeld met Litmus ook de onderwerpregels testen en previewen.

iPhoneExample4

Outlook07Example5 Outlook10Example6

Waarom zou je wel of geen symbolen in de onderwerpregel plaatsen? Discussieer mee via LinkedIn binnen de groep “E-mailmarketing Nederland” of geef je reactie in de comments.

Dit artikel werd ook gepubliceerd op DDMA.nl

Deel dit bericht

3 Reacties

JohnnyK

Ik heb mijn Email ingesteld op de minst mogelijke grafische weergave. Ik moet er toch niet aan denken dat allerlei schreeuwerige symbolen in de onderwerpregel komen. Hoewel, als ik een filter aanmaak die alle meel met dit soort symbolen direct naar de prullenbak verwijst ben ik snel klaar. Ofwel, het is een zeer slecht plan en staat bij mij gelijk aan schreewen.

Wilbert Heinen

Blijkbaar kan ik nu wel reageren.

Hoi JohnyK,

Bedankt voor je reactie. Vervelend dat jij dat zo ervaart. Het is ook de bedoeling dat dit met mate gebruikt wordt en aansluit op bijvoorbeeld de onderwerpregel en de boodschap binnen de mail. Daarnaast gaat het om het grote geheel en laten cijfers zien dat dit een positief effect kan hebben op het aantal opens en eventuele conversie.

Mocht je zelf nog betere ideeën hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Henry

Bedankt voor het delen van je artikel, het is zo nuttig voor mij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond