Eindelijk: directe leadgeneratie met Facebook

Tot voor kort had Facebook gek genoeg eigenlijk niet echt een oplossing voor het genereren van leads. Vandaar dat het door velen ook niet echt als een leadgeneratie platform wordt gezien. Daar is nu eindelijk verandering in gekomen!

Elke klik is er een teveel!

In onze continue zoektocht naar conversie is elke extra klik, die onze doelgroep moet ondergaan, er natuurlijk een teveel! Hoe minder kliks tot de conversie, hoe minder drempels en hoe hoger dus het conversiepercentage. De welbekende webformulieren zijn dan ook niet bepaald conversie knallers. Om de woorden van Facebook zelf maar te gebruiken: ‘You know what no one’s ever said? I love filling out forms‘.

En juist op het gebied van leadgeneratie schoot Facebook zelf tekort. Om je database te verrijken met waardevolle gegevens moest je je doelgroep immers altijd zo ver zien te krijgen om zich aan te melden voor een Facebook app (een spelletje, quiz, noem maar op). Of je moest ze naar een webformulier sturen dat ingevuld diende te worden. Flink wat drempels dus. Het gevolg: de beloning voor het publiek moest erg hoog zijn om hen te overtuigen de moeite te nemen zich aan te melden. Denk maar eens aan alle winacties die Facebook de afgelopen jaren rijk was. Er werden soms zelfs auto’s weggegeven….

En toen was er vorige week ineens goed nieuws! Facebook introduceerde de Lead generation ads in Nederland. Een nieuwe advertentievorm waarmee je doelpubliek zich direct vanuit de Facebook nieuwsfeed kan aanmelden voor je database.

Twee keer klikken, and it’s done! Een nieuwe CTA button, gekoppeld aan een ingebouwd webformulier, zorgt voor het vrijwel wegvallen van registratiedrempels. Sterker nog, Facebook beschikt over zodanig veel data, dat het formulier al vrijwel volledig ‘pre-filled’ is als je op de CTA button klikt. Het is dus echt een kwestie van een paar keer klikken en enkele secondes werk. De resultaten kun je vervolgens eenvoudig exporteren en uploaden in bijvoorbeeld je CRM systeem.

Schermafbeelding 2015-10-16 om 16.37.35

De toepassingen

De nieuwe leadgeneratie ads van Facebook zijn voor verschillende doeleinden te gebruiken. Voorop staat natuurlijk het vergroten van je database. Of het nu voor het verzenden van een nieuwsbrief is, waar je graag zoveel mogelijk aanmeldingen voor wenst te genereren, of voor het verzenden van product mailings met jouw aanbod, de leadgeneratie ad is er uitermate geschikt voor.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het voor je doelgroep wat interessanter te maken door één of meerdere prijzen te verloten onder nieuwe inschrijvers, of door andere incentives aan te bieden zoals unieke content. Auto’s weggeven zal echter niet meer nodig zijn om jouw doelpubliek aan te zetten tot actie.

De leadgeneratie ads bieden echter ook een oplossing voor een ander lang bestaand probleem voor marketeers bij het gebruiken van Facebook. Onder jouw fans op Facebook bevinden zich naar alle waarschijnlijkheid veel klanten van je bedrijf. Die wil je koesteren en wellicht met informatie voeden.

Echter, vaak heb je geen gegevens van deze personen. Als je een webshop hebt ligt dat anders, dan weet je wie er besteld heeft, maar bij tal van andere organisaties zoals retailers, zijn de klantgegevens niet bekend. Door leadgeneratie ads van Facebook in te zetten en puur te targetten op je bestaande Facebook fans, kun je dus ook nog eens data achterhalen van jouw klanten, die je anders niet zou hebben.

Tot slot kun je deze nieuwe vorm van adverteren ook nog gebruiken om nieuwe targetinggroepen in te stellen voor je Facebook campagnes. De gegevens die je met leadgeneratie ads vergaart, kun je later weer inzetten bij het benutten van je custom audience campagnes binnen Facebook (en sinds kort ook Google).

Interessante resultaten

Uiteraard zijn wij ook direct aan het testen geslagen! De eerste resultaten van campagnes, die met deze nieuwe vorm van adverteren door ons werden uitgevoerd, zijn positief. Zo kwamen we tijdens een kwalitatieve leadwerving campagne voor onze eigen tweemaandelijkse nieuwsbrief op 2,84 euro per nieuwe nieuwsbrief inschrijving.

Een prima resultaat voor kwalitatieve zakelijke leads. Ook andere tests laten interessante cijfers zien, waarbij we in B2C campagnes al resultaten van +/- 0,50 euro hebben gezien voor het vergaren van e-mailadressen.

Schermafbeelding 2015-10-16 om 16.37.59

9 Reacties

Super! Is dit ook al uitgerold in België/Nederland?

Ik kom het nergens tegen in FB advertentiebeheer?

@Bram: jazeker!!

@Mark: je kunt dit inderdaad niet via het FB advertentiebeheer toepassen. Je moet hiervoor minimaal gebruik maken van Facebook Power Editor.

@Sjef Kerkhofs Bedankt. Heb de functie gevonden 🙂

Dag Sjef,

Bedankt voor je snelle reactie! Helaas vind ik hem via de power editor tool ook niet terug: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1510/124157/T89rqqKW.png

Zit ik verkeerd?

Alvast bedankt,
Bram

@Bram: helaas worden nieuwe varianten niet voor alle ad accounts gelijktijdig doorgevoerd. Bij ons draait het al een aantal weken, maar bij jou zo te horen nog niet. Als je toestaat dat wij (tijdelijk) toegang krijgen tot je account, dan kunnen wij een campagne voor je aanmaken met als doelstelling de lead generatie ads. Dan wordt jouw account als het goed is direct omgezet. We hebben dit voor een aantal andere bedrijven ook gedaan, werkte prima! Mail me even op info@dailydialogues.nl als je er meer van wil weten.

Weet je toevallig of er een API is waarmee we de vergaarde leads vanuit Facebook automatisch in ons systeem kunnen laden?

@maxime: op dit moment kun je de data exporteren vanuit je Facebook beheerder omgeving, en moet je het daarna dus zelf uploaden. We weten echter wel dat Facebook hier mee bezig is, dus ik verwacht dat het er zeker zal komen! Wel zo handig voor databasebeheerders uiteraard.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug