-

Facebook updates en organisch bereik

Maak je al gebruik van de nieuwste mogelijkheden die Facebook je biedt om de inhoud van je news feed te controleren? Als je geen idee hebt waar ik het over heb, geen zorgen. De meeste mensen zijn zich nog niet erg bewust van de laatste aanpassingen in de Facebook news feed. Maar als je met je organisatie graag zoveel mogelijk mensen organisch, dus zonder te betalen, wilt bereiken op Facebook, lees dan zeker verder.

“Hoe kom ik in vredesnaam van die vent af?” Ik kijk om me heen, maar ik ken hier verder niemand.

Zijn naam is Pieter, of Peter, of… ik weet het eigenlijk niet zeker. Wat ik wel zeker weet, is dat ik enorme spijt heb dat ik het biertje dat hij aanbood heb geaccepteerd.

“Vorige maand heb ik 8.000 euro verdiend. En daar hoefde ik he-le-maal niets voor te doen!” Pieter, of Peter, kijkt me triomfantelijk aan en wacht duidelijk op een reactie. “Door koffie van paddestoelen te verkopen aan je familie en vrienden?” Het sarcasme druipt van mijn antwoord af, maar dat lijkt hem niet te deren. “Precies!” Antwoord hij uitbundig. “En het mooie is, dat…”

Ik onderbreek zijn zin door m’n hand op te steken, haal m’n iPhone uit m’n broekzak en zeg: “Is het al zo laat? Sorry, maar ik moet gaan.” Ik neem een laatste slok van m’n biertje en maak dat ik wegkom. Ik neem me voor om nooit meer met hem in gesprek te gaan.

Herken je deze situatie? Ontwijk je ook een Pieter of Peter? Zelf zou je nooit je kennissen lastigvallen met netwerk marketing, toch?

Maar op Facebook vervelen we onze volgers maar al te makkelijk. Omdat we iemand ooit hebben verleid om onze pagina te ‘liken’ sturen we de ene na de andere commerciële boodschap op hem of haar af.

Meer controle over newsfeed

Wat we daarbij vergeten, is dat het op Facebook veel makkelijker is om Pieter, of Peter, te negeren dan op die netwerkborrel. En onlangs heeft Facebook het nog makkelijker gemaakt om commerciële boodschappen te negeren, door haar gebruikers meer controle te geven over hun newsfeed. Mark Zuckerberg kondigde onlangs zelfs de lang verwachte ‘Dislike Knop‘ aan.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Facebook gebruikers kunnen zelf aangeven van welke vrienden en bedrijfspagina’s ze juist wel of juist niet graag de updates zien. Handig als je de onophoudelijke stroom vakantiefoto’s van je walgelijk succesvolle achterneef niet meer wilt zien. Of de stortvloed van selfies die de hyperactieve nicht van je beste vriendin op haar timeline plaatst.

Maar het is ook verdomd handig om de eindeloze stroom ‘tijdelijke aanbiedingen’ te verbergen van die winkel waar je ooit in ruil voor een kortingsbon van vijf euro de pagina van hebt geliked.

Toon als eerste

Het omgekeerde kan echter ook. Je kan Facebook vertellen dat je voortaan de updates van Klaas, die altijd de meest hilarische filmpjes weet te vinden, graag als eerste wilt zien. Net als de updates van je beste vriendin. Daarvoor geef je bij die persoon of dat bedrijf aan ‘Toon als eerste’.

Biedt dit misschien kansen voor bedrijven? Kunnen we onze volgers overhalen om onze updates als eerste te willen zien? Dat hangt ervan af. Hoe interessant zijn jouw updates voor je volgers? Hoe waardevol? Hoe onmisbaar?

De laatste twee jaar is het organisch bereik van met name bedrijfspagina’s op Facebook spectaculair gedaald. Want, net als Google sleutelt Facebook continu aan hun algoritme Edgerank om haar gebruikers zo min mogelijk lastig te vallen met content van slechte kwaliteit.

En aangezien Facebook commerciële boodschappen meestal ziet als slechte kwaliteit content, bereiken de meeste bedrijven en organisaties vandaag nog maar een paar procent van hun volgers met hun updates.

Wil je meer bereik? Dan zul je daarvoor moeten dokken: Pay to play. Maar er zijn wel mogelijkheden om je organische bereik te vergroten. En het mooie daarvan is, dat je met dezelfde aanpak ook je betaalde bereik goedkoper wordt, omdat de kosten per klik lager zijn bij updates van hogere kwaliteit volgens de normen van Facebook.

Gebruik Facebook Insights

Begin met vast te stellen hoe betrokken je volgers momenteel met jouw updates zijn. Ga daarvoor naar Facebook Insights en bekijk de statistieken van je eerdere berichten.

Facebook Insights screenshot

Kies uit het dropdownmenu boven de weergave van de statistieken van je berichten voor ‘Mate van betrokkenheid’. Hier kun je zien welke updates relatief de meeste betrokkenheid genereren bij je volgers. Een betrokkenheid boven de twee procent is heel acceptabel. Is de betrokkenheid lager, dan maakt die update weinig los bij je volgers.

Leer van je concurrenten

Bezoek de Facebook pagina’s van je concurrenten en kijk naar de onderwerpen waarover ze posten. Onderzoek vervolgens de betrokkenheid van hun volgers bij hun updates. Welke updates krijgen de meeste likes en comments? Dat geeft je een idee welk type updates het goed doen, en welke minder.

Doe hetzelfde bij bedrijven of organisaties die ook actief zijn in jouw branche in de VS of het Verenigd Koninkrijk. Dat levert ook de nodige inspiratie op.

Behandel je Facebook pagina als een ‘over ons’ pagina

Als mensen de Facebook pagina van jouw organisatie bezoeken, zijn ze in jouw organisatie geïnteresseerd. Dat is vergelijkbaar met een bezoeker van de ‘over ons’ pagina op je website.

Behandel daarom je Facebook pagina als je ‘over ons’ pagina. Hoe je dat het beste kunt aanpakken, heb ik uitgebreid beschreven in het artikel Over ons gaat niet alleen over jou.

Betaal niet voor ‘fans’, tenzij…

Koop geen ‘fans’. Er zijn tal van aanbieders op websites als Fiverr die zogenaamde fans leveren voor een habbekrats. Ga er nooit op in, want gekochte fans richten meer schade aan dan dat ze opleveren.

Deze fans zijn namelijk bij voorbaat niet betrokken. Het enige dat ze doen is het getal bij  ‘…. personen vinden dit leuk’ op je Facebook pagina hoger maken. Maar dat levert je doorgaans geen klanten op. Kortom: Een like streelt je ego, maar een like betaalt je rekeningen niet.

Op zich is dat getal niet volstrekt onbelangrijk, want het geeft bezoekers wel extra vertrouwen. Maar je kunt het beter organisch opbouwen. Want alleen op die manier zullen die fans ook betrokken zijn. En je hebt veel meer aan tien betrokken fans dan aan 1.000 niet betrokken fans.

Eventueel kun je overwegen om een betaalde campagne bij Facebook te doen om het aantal fans boven een gevoelsmatige grens te krijgen. Bijvoorbeeld 1.000. Reken erop dat het ongeveer een Euro per fan kost.

Schrijf goede updates

Voor Facebook geldt in grote mate hetzelfde als voor Google: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit. Schrijf daarom updates die interessant zijn voor je volgers. Verplaats je altijd in je volgers en welke redenen die kunnen hebben om jouw update te delen met hun eigen publiek.

Lees zeker onze eerdere blogpost ‘Social Media: de Psychologie van het delen’ als je wilt weten hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Essentieel voor een goede update is dat je hem schrijft als een goede titel. Een goede titel is kort, maakt nieuwsgierig en roept een sterke emotie op. Lees voor meer informatie over het schrijven van ijzersterke titels dit artikel op Copyblogger.

Stuur ze naar je website

Sociale media komen en gaan. Ok, Facebook zal voorlopig nog wel bestaan, maar als je in 2007 flink hebt geïnvesteerd in een aanwezigheid op Hyves, weet je vast wel wat ik bedoel.

De aandacht die je krijgt op Facebook is geleend of gehuurd. En als Mark Zuckerberg wat aan z’n algoritme sleutelt, kan dat zomaar betekenen dat je een fikse investering in rook ziet opgaan.

Zorg er daarom voor dat je Facebook vooral gebruikt om bezoekers naar je website te sturen. Post waar mogelijk een link naar waardevolle content op je website. Dat maakt het meten van succes ook een stuk makkelijker.

Post buiten piek tijden

Gemiddeld ontvangt een Facebookgebruiker zo’n 300 updates per dag in de news feed. Zonder het Edgerank algoritme van Facebook zouden dat er zo’n 1.500 zijn.

Als je daar even bij stilstaat, zul je begrijpen dat Facebook tijdens de piekuren veel meer updates moet wegfilteren dan op rustigere tijden.

Door jouw updates op afwijkende tijden te plannen, is de kans op organisch bereik daarom groter dan tijdens de meer voor de hand liggende piektijden.

Facebook marketing guru Jon Loomer deed er een onderzoek naar. Zijn conclusie: Goede content + Minder Concurrentie = Beter Resultaat.

Volgens Loomer heeft dit als bijkomend voordeel dat het helpt bij ‘Story Bumping. Daarbij toont Facebook jou als bezoeker oudere posts die je hebt gemist, maar die volgens Edgerank wel relevant voor je zijn. Het viel hem namelijk op dat updates die hij ‘s-avonds laat had gedaan de volgende ochtend bovenaan de news feed stonden van zijn volgers in een compleet andere tijdzone.

Zijn conclusie: doordat zijn updates in de stille uurtjes relatief veel betrokkenheid kregen, duwde het Edgerank algoritme ze als het ware omhoog, zodat ze langer in beeld bleven dan nieuwere updates die tijdens piektijden werden gepost.

Post vaker

Hoe meer je post, hoe vaker je gezien wordt. Zo simpel is het. De meeste mensen zijn bang om dezelfde update meer dan één keer te posten. Dat is zonde. Je hebt veel tijd en energie gestoken in een waardevolle blogpost, dan wil je toch dat zoveel mogelijk mensen die lezen?

Als je de update waarin je aandacht vraagt voor een nieuwe blogpost maar één keer post, missen meer dan 90 procent van je volgers die informatie. Hoe vaker je die update post, hoe meer volgers hem zullen zien. Maar als je precies dezelfde update tig keer post, wekt dat ergernis op bij je trouwere volgers, want die zullen hem vaker zien.

De oplossing? Schrijf per blogpost zeven tot tien verschillende updates. En post deze updates vervolgens achter elkaar. Ik hanteer een schema van twee tot drie keer op de dag van publicatie en een of twee keer per dag gedurende de week daarna. Als het tijdloze (evergreen) content is, plan ik gelijk ook voor de beste drie updates elke twee tot drie maanden een post in voor het komende jaar.

Hieronder zie je een screenshot van onze social media publicatiekalender voor september 2015.

Publicatie kalender soicale media screenshot

Heb je geen tijd om zelf artikelen te schrijven, dan kun je wel content van anderen delen. Hoe je dat goed aanpakt beschreef ik eerder in dit artikel over content curation.

Tip: gebruik de tool Snip.ly. Daarmee plaats je bij elke link die je deelt een soort banner naar je eigen website, zodat je meer waarde haalt uit je content curation inspanningen.

Klik op deze link om Snip.ly in werking te zien.

Neem een omweg

Als je Facebook pagina onvoldoende organisch bereik heeft, kun je ook proberen om meer mensen organisch te bereiken door je medewerkers, klanten en ambassadeurs in te schakelen. Als deze mensen jouw updates delen met hun volgers, gaat je organisch bereik omhoog. Ook dat kan een positief effect hebben, vergelijk baar met ‘Story Bumping’ door te posten buiten piek tijden.

Target je organische posts

Als je flink wat Facebook volgers hebt, kun je overwegen om specifieke updates niet domweg naar alle volgers te sturen, maar gerichter. Net als Facebook advertenties, kun je Facebook updates namelijk ook naar specifieke doelgroepen sturen.

Je bereik gaat daardoor uiteraard omlaag, maar de betrokkenheid waarschijnlijk flink omhoog. En dat helpt ook weer bij je Edgerank met mogelijk nog meer ‘Story Bumping’ als gevolg.

Gebruik (Live) video

Video wordt steeds belangrijker op Facebook. Mark Zuckerberg zet er vol op in. Sinds kort kunnen bekende figuren via Facebook live streamen. Net als met Periscope en Meerkat. Maar dan dus direct binnen Facebook. Dit is in potentie gigantisch. Zeker iets om in de gaten te houden, want de kans bestaat dat steeds meer bedrijven en personen toegang krijgen tot het live streamen binnen Facebook.

In de video hieronder kondigt Mark Zuckerberg zelf de live stream functionaliteit aan via een live stream:

First live video at Facebook HQ

Posted by Mark Zuckerberg on maandag 14 september 2015

Vooralsnog raad ik je zeker aan om video’s direct naar Facebook te uploaden (dus niet alleen Youtube video’s embedden). Facebook videos hebben doorgaans een veel groter bereik dan andere updates, zoals linkjes en plaatjes.

Conclusie

Facebook gebruikers krijgen steeds meer controle over hun news feed. Mede daardoor wordt het voor bedrijven en organisaties moeilijker om gratis, organisch, hun eigen Facebook fans te bereiken.

Pay to play is zo goed als onvermijdelijk voor een groot bereik op Facebook. Maar als je liever niet teveel geld aan Mark Zuckerberg overmaakt, kun je het organische bereik van je Facebook pagina wel verbeteren met de volgende stappen:

  • Analyseer de betrokkenheid van je fans met Facebook Insights.
  • Kijk bij je concurrenten en buitenlandse collega’s welke soorten updates het goed doen.
  • Behandel je Facebook pagina als een ‘over ons’ pagina.
  • Betaal niet voor fans, tenzij je een bepaalde gevoelsmatige grens wilt bereiken.
  • Schrijf goede updates, want Facebook Edgerank prefereert kwaliteit boven kwantiteit.
  • Stuur je fans zoveel mogelijk naar je website, zodat je de conversie kunt meten.
  • Post buiten piek tijden voor ‘Story Bumping’.
  • Post vaker, maar gebruik daarvoor wel verschillende updates.
  • Neem een omweg, oftewel: schakel je medewerkers, klanten en ambassadeurs in.
  • Gebruik (live) video.

Afbeelding: Photographee.eu / Shutterstock.co

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

Interessant artikel. Dank je wel Eric. Dit zet je wel weer aan het nadenken over je social media strategie. In mijn ogen moet je dit ieder half jaar (of misschien nog eerder) eens kritisch opnieuw bekijken.

Eric van Hall

Bedankt voor je bijdrage Wouter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond