-

Eindeloos veel targeting mogelijkheden via Google Ads & Google Display Netwerk

Voor nieuwe adverteerders maar ook zeker adverteerders die de frequente updates van Google Ads niet kunnen bijhouden op het gebied van targeting biedt dit blog uitkomst.

In dit artikel leggen we uit welke targeting mogelijkheden er zijn en op welke manier deze kunnen worden ingezet. Google Ads biedt de gelegenheid om mensen te bereiken die niet, wel en enigszins bekend zijn met de producten en/of diensten van de adverteerder. Door middel van Display Advertising (onderdeel van Google Ads) is het mogelijk om tegen relatief lage kosten (CPM, cost per mille/ duizend vertoningen) te adverteren, met het gevolg dat je veel mensen in je doelgroep kunt bereiken en daardoor de naamsbekendheid vergroot wordt en uiteindelijk de conversie toeneemt. 

Google Display Netwerk

In Nederland is ongeveer 95% van de internetters te bereiken via het Google Display Netwerk. Dit hoge bereik kan worden gerealiseerd door ruim 2 miljoen publishers die tot het Google Display Netwerk behoren. Dit zijn niet alleen kleine websites, maar ook grote websites. Een aantal bekende internationale voorbeelden zijn: YouTube, Gmail en Blogspot. Telegraaf.nl, nu.nl en marktplaats.nl zijn Nederlandse voorbeelden van grote publishers. In Nederland heeft Google als zoekmachine veruit het grootste marktaandeel. Volgens cijfers uit het vierde kwartaal van 2018 waren 93,78% van de zoekopdrachten op desktop via de zoekmachine van Google. Bovendien waren van de zoekopdrachten via Google 98,38% via smartphone en 97,39% via tablet. Hieruit kunnen wij concluderen dat het inzetten van advertenties via het Google (Display) Netwerk tot goede bereikcijfers kan leiden en dat je als organisatie eigenlijk niet weg komt door niet te adverteren via Google. In dit artikel nemen we je mee door de legio targeting mogelijkheden die je met Google Ads kunt inzetten. Ook vind je er een hele handige simpele Spreadsheet waarin je in een overzicht alle (niet- custom) Targeting opties (+1100) kunt zien voor Display, Search & Video. Door te filteren kan je snel zien welke targetingopties er het meest geschikt zijn voor je doelgroep.

1. Targeten op basis van zoekwoorden

Een manier die veel voorkomt en effectief kan worden ingezet is zoekwoordtargeting. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen zoekopdrachten in de zoekmachine (zoekmachine adverteren / search) en contextual advertising (display). Contextual advertising houdt in dat er op basis van ingegegeven zoekwoorden in een Display campagne, getarget kan worden op overeenkomstige content op websites uit het Google Display Netwerk. 

2. Targeten op doelgroepen

Er zijn een aantal soorten doelgroeptargeting binnen Google Ads aanwezig. Er zijn zeven mogelijkheden:

Affiniteit

De affiniteit van de doelgroep, of te wel wat interesses en gewoontes zijn van de doelgroep is een onderwerp dat gekozen kan worden. Hier zijn een groot aantal subcategorieën kenbaar gemaakt, waardoor (bijna) iedere affiniteit gekozen kan worden. Hierdoor is het voor organisaties in allerlei branches mogelijk om te targeten op een specifieke doelgroep. De optie aangepaste affiniteitsdoelgroep toevoegen (Custom Affinity), maakt het mogelijk dat er zelf een affiniteitsdoelgroep gecreeërd kan worden. Dit kan door relevante interesses, URL’s of apps toe te voegen waardoor dit mogelijk worden gemaakt.

Targeten op demografie

Er kan worden getarget op verschillende demografische kenmerken. Hierbij valt te denken aan ‘leeftijd’, ‘geslacht’, ‘ouderlijke status’ en ‘gezinsinkomen’. Bovendien is het mogelijk om combinaties van al deze demografische kenmerken te kiezen. Hierdoor kan de gebruiker van Google Ads heel specifiek targeten.

Levensgebeurtenissen

Bereik gebruikers wanneer ze met belangrijke levens mijlpalen te maken krijgen. Denk aan trouwen, kinderen, het kopen van een huis.

Custom intent, In-market

De doelgroepen die zich bevinden in de oriëntatiefase, worden ook wel in-market doelgroepen genoemd. Hier binnen is er een breed aanbod van targeting mogelijkheden. Organisaties kunnen daardoor producten en/of diensten beter onder de aandacht brengen bij toekomstige klanten. Het toevoegen van een nieuwe aangepaste intentie- doelgroep is ook mogelijk. Door verschillende zoekwoorden en URL’s te gebruiken kan er een aangepaste doelgroep worden gecreëerd. Er is daarnaast een mogelijkheid om een extra demografische targeting toe te voegen aan de gerelateerde affinity- en in-market doelgroepen, waardoor het nog beter mogelijk is om de gewenste doelgroep te kunnen bereiken

Vergelijkbare doelgroepen

Het is mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te gebruiken, waarbij doelgroepen worden getoond die vergelijkbare kenmerken vertonen met je remarketinglijsten. 

Remarketing

Er zijn twee mogelijkheden om remarketing in te zetten: dit kan op basis van cookies die worden verzameld van bezoekers die je website hebben bezocht in het verleden. 

Customer match

Bereik bestaande klanten of leads op basis van uw CRM-gegevens zoals emailadressen, telefoonnummers of postcodes.

3. Plaatsingen van de campagnes

Advertenties kunnen geplaatst worden op verschillende websites en kanalen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ‘websites’, ‘YouTube-kanalen’, ‘YouTube-video’s’, ‘apps’ en ‘app-categorieën’. Het is voor de eerste vier categorieën mogelijk om zelf te zoeken op woord, woordgroep, URL of video-ID. Doordat je zelf deze onderdelen kan invullen zijn er eindeloos veel mogelijkheden. 

Filteren op App-categorieën is mogelijk voor de ‘Apple App Store’ en ‘Google Play’, waar op verschillende onderwerpen advertenties geplaatst kunnen worden. Ook is het vaak mogelijk om een bepaald genre te kiezen. Hierdoor komen de meeste kanalen terug en heeft de gebruiker genoeg keuzemogelijkheden.

Google Ads biedt de mogelijkheid van een overzicht van de plaatsingen waarop advertenties zijn weergegeven. 

Instructies voor de targeting spreadsheet

Wij begrijpen dat je door de vele mogelijkheden het overzicht snel kwijt kunt raken. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de (niet-custom) mogelijkheden in een handige spreadsheet. Graag beschrijven we hoe dit document in elkaar is gezet en hoe je dit het beste kunt gebruiken.

Hier vind je link naar de targeting spreadsheet:

Wanneer je het document hebt geopend, dan kan er uit verschillende hoofdcategorieën (in diverse tabjes) gekozen worden waarop de targeting ingesteld kan worden: ‘Doelgroepen, Demografie en Plaatsingen’. Daarnaast is er een tabje About dat de achterliggende informatie van de verschillende gegevens laat zien. Er zijn veel dropdown mogelijkheden via Google Ads, waardoor er meerdere categorieën in het document zijn geplaatst. Het is daarom aan te raden om het document van links naar rechts te lezen. Naast het opnemen van de targeting criteria voor je gewenste doelgroep kun je de criteria ook gebruiken om deze uit te sluiten van je campagne.

Instructies per Tab: Tab 1 – Doelgroepen

Deze tab gaat over de target mogelijkheden van de doelgroep die kunnen worden gespecificeerd. De doelgroep kan getarget worden aan de hand van verschillende categorieën.

Voorbeeld: zo kan je ‘Ouders van baby’s (0-1 jaar) bereiken door bij ‘Doelgroepen’ → Wie ze zijn (gedetailleerde demografie) → Ouderlijke status → Ouders → Ouders van baby’s (0-1 jaar) te gaan in Google Ads.

Bij ‘Wie ze zijn’ kan alleen de laatst ingevulde categorie getarget worden, mocht het zijn dat je een hele categorie wilt targeten, dan moet je alles apart aanklikken in Google Ads.

Bij ‘Wat hun interesses en gewoontes zijn’ kan binnen ‘Affiniteitsdoelgroepen’ gekozen worden om het hele onderwerp te targeten, of specifieke onderdelen hierin. Deze keuze kun je zelf maken.

Bij ‘Waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken’ kunnen binnen ‘Aangepaste intentie- doelgroepen’ zoekwoorden en URL’s gebruikt worden gericht op je ideale doelgroep. Dit is voor iedereen anders en is naar eigen wens in te vullen.

‘In-market doelgroepen’ en ‘Levensgebeurtenissen’ hebben ook meerdere onderwerpen die getarget kunnen worden. Dit kan per onderwerp worden gekozen of nog specifieker binnen dit onderwerp.

Bij ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf’ kan er bij Vergelijkbare doelgroepen’ , ‘Gecombineerde lijsten’ en ‘Websitebezoekers’ alleen binnen de categorie gekozen worden. Mocht je alles weer willen targeten, dan moet alles binnen dit onderwerp aangeklikt worden.

Tab 2 – Demografie

Het is bij demografie een stuk gemakkelijker om de juiste demografische kenmerken te selecteren. Er kan een keuze worden gemaakt in ‘Leeftijd, Geslacht, Ouderlijke status en Gezinsinkomen’. Belangrijk is dat je binnen dit onderwerp bepaalde kenmerken selecteert. Het aanvinken van de juiste opties kan alleen in de 3e categorie van de spreadsheet.

Daarentegen is er wel een mogelijkheid om ‘Combinaties’ van de verschillende onderwerpen te kiezen

Voorbeeld: Leeftijd: ‘18-24’ → Geslacht: ‘Vrouw’ → Ouderlijke status: ‘Geen ouder’ → Gezinsinkomen: ‘Hoogste 10%’

Bij Demografie is het ook mogelijk om demografische kenmerken uit te sluiten van de campagne. Dit kan per onderwerp en per onderliggend kenmerk uitgevoerd worden. 

Tab 3 – Plaatsingen

Er kan bij plaatsingen bij ‘Websites’, ‘Youtube-kanalen’, ‘YouTube-video’s’ en ‘Apps’. gezocht worden op woord, woordgroep, URL of video-ID. Belangrijk is dat als je kiest voor dit onderwerp je de gegevens in moet vullen.

Bij ‘App-categorieën’ kan er een keuze gemaakt worden tussen ‘Apple App Store’, ‘Google Play’ en ‘Windows Phone Apps’ Het is bij de Apple App Store en Google Play noodzakelijk om de onderliggende onderwerpen te selecteren. Bij Windows Phone Apps zijn er geen onderliggende categorieën, dus die kunnen in hun geheel geselecteerd worden als kanaal voor plaatsingen.

Daarnaast is er een optie in Google Ads om meerdere plaatsingen op te geven, dus via meerdere kanalen. Bij ‘Plaatsingen’ is het ook mogelijk om demografische kenmerken uit te sluiten. Dit kan per onderwerp en per onderliggend kenmerk uitgevoerd worden. 

Over de auteur: Pieter van der Heijden is digital marketing consultant bij Mondo Marketing.

Wil je meer weten over marketing en specifiek marketing automation? Download dan gratis het onderzoek: ‘Investeringen in marketingtechnologie 2019/2020‘.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond