-

E-mail marketing: verwaarloos de desktop niet

E-mails worden steeds vaker op mobiele apparaten geopend, tussen 2011 en 2013 is het mobiele gebruik van e-mail met 30 procent gestegen. Mobile first is dus het devies, maar recent onderzoek waarschuwt: verwaarloos de desktop niet.

De iPhone is de meest gebruikte smartphone voor het lezen en beantwoorden van e-mail, negentig procent van alle mobiele e-mail wordt geopend op een Apple apparaat. De reden is dat Apple apparaten beelden en foto’s standaard weergeven, terwijl veel Android e-mail programma’s ze juist standaard blokkeren.

gradfiek

Op de desktop wordt nog altijd een kwart van de e-mail gelezen, waarbij Microsoft Outlook veruit favoriet is. Die is goed voor 56 procent van wat experts ‘desktop opens’ noemen. Outlook maakt het marketeers niet echt makkelijk: elke Outlook versie heeft zo zijn eigen weergavekarakteristieken. De nieuwere versies zijn complexer dan de Outlook versies tussen 2000 en 2003. Die maken gebruik van Internet Explorer, latere versies gebruiken Microsoft Word.

Capture

Webmail wordt ook nog steeds vaak gebruikt, maar ook hier moet men opletten. Outlook.com ondersteunt niet de volledige CSS standaard, waardoor de weergave kan verschillen.

Mobiel mag dan groeien, het wil niet zeggen dat je er een hoger rendement mee haalt. Want hier is een opmerkelijke trend te zien: mails worden zeker gelezen, maar in heel 2013 is de klikratio achteruit gegaan, met 10 procent. Mogelijk komt het door het enorme volume, maar het kan ook weer aan de weergave liggen. Vergeet dan niet dat 87 procent van de kliks plaatsvinden kort nadat de e-mail voor het eerst wordt gelezen.

sv=aw614

Mobiele gebruikers besluiten vaak de e-mail nog even te parkeren om hem later te lezen. Zeker een kwart opent de e-mail een tweede keer. Maar let op: terwijl 70 procent dat doet op zijn mobiele apparaat, verhuist 30 procent naar bijvoorbeeld een desktop pc. En daar wordt vaker geklikt dan op een smartphone. Kortom: beperk de weergave van je mails niet al te veel tot mobiel. Desktop blijft belangrijk.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond