-

Europese Verkiezingen en het succes van (web)winkels: uitbouwen waar kan, beschermen waar nodig

De Europese Parlementsverkiezingen worden vaak miskend door zowel consumenten als bedrijven en ondernemers. Toch zijn deze verkiezingen van groot belang en niet in de laatste plaats voor de ‘digital commerce’-sector. Veel van de voor de online-retailsector relevante wetten en regels worden immers in Brussel bepaald.

Dit is ook de reden waarom Thuiswinkel.org als belangenbehartiger van de e-commercesector haar lobbywerkzaamheden niet alleen op Haagse politici richt. Dankzij Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie, hebben we ook nauwe banden met de Brusselse beleidsbepalers. Dankzij deze korte lijntjes hebben we al veelvuldig invloed kunnen uitoefenen op wet- en regelgeving die relevant is voor (web)winkels.

Ik schreef al over de afschaffing van de btw-vrijstelling voor bestellingen uit China onder de 22 euro, die in 2021 ingaat en over de prijsverhoging voor Chinese webwinkels die kleine pakketjes naar Europese consumenten sturen. Soms zou je willen dat dingen in Europa wat sneller gaan – waarom pas in 2021, waarom niet vandaag?

Een goed functionerende Europese Unie is essentieel voor het succes van onze (online-)retailsector. Dit is waarom deze Europese verkiezingen er ook toe doen, want samenwerking zorgt niet alleen voor een meer geharmoniseerd Europa, betere onderlinge verhoudingen en meer handel; samenwerking positioneert Europa ook sterker in de geopolitieke strijd c.q. handelsoorlog met China en de Verenigde Staten.

Wat staat er op het spel?

Dit zijn enkele punten die zijn opgesteld voor aankomende Europarlementariërs en die we als Ecommerce Europe hebben verpakt in een kernachtig Manifesto. Bekijk hier de video die Ecommerce Europe over het Manifesto heeft gemaakt.

 

1. Eerlijk logistiek speelveld

 

De Europese beleidsbepalers zijn druk bezig met het creëren van een eerlijk logistiek speelveld. Laten we het tempo wat opvoeren, bijvoorbeeld bij het verder uitrollen van een standaardpakketlabel waarmee producten binnen de EU (en later wereldwijd) makkelijker kunnen worden verstuurd.

 

2. Betere balans op platformen

 

De digitale economie wordt gekarakteriseerd door een groeiende afhankelijkheid tussen grote online platformen aan de ene kant en kleine bedrijven die deze platformen gebruiken aan de andere kant. Platformen en marktplaatsen zijn de nieuwe motoren van de Europese e-commercegroei, dus een Europese wet voor platform-to-business-relaties moet de juiste balans vinden tussen de belangen van platformen en die van (vaak kleine) retailers, brands en webwinkels, die zich in toenemende mate in een afhankelijke positie bevinden.

 

3. Eenvoudigere wetgeving zorgt voor naleving

 

Nu we het toch over wetten en regels hebben, laten we deze vooral simpel houden. Veel van de huidige wet- en regelgeving is te gecompliceerd voor consumenten en (kleine) bedrijven en zijn ook nog eens toegeschreven aan een specifiek kanaal, offline of online. Dit is natuurlijk niet meer van deze tijd, waar online en offline samen opgaan in onlife retail. En, niet onbelangrijk, in een mondiale wereld van techgiganten maken eenvoudigere regels het leven van nationale toezichthouders een stuk gemakkelijker. Hiermee komt een gelijk speelveld voor iedereen dichterbij.

4. Veilig online shoppen: een must

Zowel bedrijven als consumenten zijn gebaat bij een veilige omgeving voor online shoppen. Beleidsbepalers moeten ervoor zorgen dat er adequate bescherming is tegen cyberaanvallen, fraude of onveilige producten. De Europese wetten bieden al bescherming en veel consumentenrechten, maar deze worden vaak nog niet goed gehandhaafd. Europese beleidsmakers en nationale handhavingssystemen zijn niet altijd op de hoogte van de nieuwe uitdagingen die door de groei van digital commerce worden gecreëerd. De (nieuwe) Europarlementariërs en de nationale beleidsmakers en toezichthouders moeten dus – opnieuw – nodig aan de bak.

 

5. Cross-border betalen stimuleren

 

Europese beleidsbepalers en wetgevers moeten een competitief Europees betaallandschap stimuleren zodat er plek is voor de ontwikkeling van innovatieve, kosteneffectieve en veilige betaaldiensten. Samenwerking tussen de marktspelers is essentieel voor de ontwikkeling van betaaloplossingen die voldoen aan de veranderende verwachtingen van consumenten. 

 

6. Inspelen op technische innovaties

 

Technologieën als AI en blockchain zorgen voor een revolutie in digital commerce. Helaas ligt de EU nog steeds achter op haar concurrenten op dit gebied. Nationale overheden kondigen grootse eigen investeringsprogramma’s aan, waarbij het geen kwaad zou kunnen om een beetje met elkaar te overleggen zodat we niet allemaal hetzelfde doen. Alleen dan kunnen we de snel veranderende verwachtingen van consumenten bijbenen en worden we niet overgeleverd aan Amerikaanse en Chinese grootmachten.

7. Digital skills bevorderen

De snelle verandering naar een digitale economie betekent dat er een acute behoefte is aan mensen met digitale vaardigheden. De groei van de sector is niet mogelijk zonder gekwalificeerde werknemers. De EU wordt nu al geconfronteerd met een tekort aan werkend talent als ict-ontwikkelaars, programmeurs en data-analisten. Dit vraagt om concretere en directe maatregelen, met vooral een focus op leraren en trainers die de werkers van de toekomst opleiden.

De uitdagingen die nu op ons afkomen, zijn te groot om ze alleen als Nederland het hoofd te bieden. Voor een succesvolle e-commercebranche moeten we daarom als Europeanen nu de handen ineenslaan en samen aan goede regels en voorschriften werken. Alleen door als Europa op te treden kunnen we het succes van online winkelen uitbouwen waar het kan en beschermen waar het nodig is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond