-

Facebook en Instagram: Hoe kun je geld verdienen met user generated content?

Dagelijks worden meer dan 95 miljoen foto’s geüpload op Instagram en meer dan 350 miljoen op Facebook. Dat is nogal wat content die grotendeels door de gebruikers zelf wordt gegenereerd. Hoe gebruik je deze user generated content (UGC) in e-commerce?

Misschien klinkt de term geld verdienen met user generated content (UGC) een beetje plat. Zeker als je kijkt naar hoe je UGC juist kunt gebruiken om de relatie met je klant, of eindgebruiker te verstevigen. Wat je doel ook is: UGC inzetten gaat veel verder dan influencers inzetten of reageren op reviews.

Zo kun je user generated content inzetten voor je e-commerce

Eerst een korte opfrisser over de voordelen van user generated content:

  • Instant loyaliteit: Als je bijvoorbeeld een Instagram-foto van een klant in een campagne gebruikt, laat je zien hoe belangrijk de klant is voor je bedrijf. Tegelijkertijd maak je de klant bijna letterlijk onderdeel van een merk.
  • 75% van je klanten kijkt liever naar user generated content: UGC is authentiek, en wordt als veel eerlijker en meer betrouwbaar ervaren.
  • Bouw een community met je merknaam: Dit zijn de mensen die het gaaf vinden dat jij hun content deelt én zijn de mensen die dus ook je producten of diensten graag gebruiken.
  • Lage kosten voor groot resultaat op meerdere kanalen: Hoe goed je content producers ook zijn, ze kosten veel vergeleken met het resultaat dat je vaak ook kunt boeken met content die is gemaakt door de klant zelf.

Allemaal prima argumenten natuurlijk, maar hoe organiseer je je user generated content zo, dat je al deze voordelen ook kunt gebruiken om je commerciële doelen te bereiken?

Analyse en tooling zijn key

Bij user generated content gaat het niet om kwantiteit, wel om kwaliteit. Lang niet elke foto is geschikt voor gebruik op je site, in je nieuwsbrief, of advertentie. Net als bij de content-flow die je als bedrijf produceert, maak je ook bij UGC eerst een analyse van wat werkt. Dat doe je enerzijds op productniveau, anderzijds bekijk je ook per kanaal wat scoort. Wederom, niet veel anders dan bij content die je als bedrijf zelf produceert.

Dit is meer dan nattevingerwerk, of een onderbuikgevoel. Zorg dus dat je de juiste tooling gebruikt om daadwerkelijk te meten welke content succesvol is. Alleen zo kun je als e-commerce aanbieder een succesvolle re-posting campagne opzetten met UGC.

Spring er middenin of begin vanaf nul

Als je al een actieve online community hebt, is het dus een gemiste kans als je geen UGC gebruikt. Maar ook als je (bijna) geen actieve community hebt is UGC een nuttige tool. In de eerste maanden moet je dan goed kijken welke touch-points er zijn. Waar vertellen jouw klanten over hun ervaringen. Dat zijn de punten waar een merk aanwezig moet zijn. Laat de mensen weten dat je hun content serieus neemt; zo serieus dat je het graag gebruikt in je eigen online campagnes. Mensen waarderen dit soort contact met merken enorm. Ruim 85% van de berichten die worden uitgestuurd met UGC wordt positief beantwoord.

Facebook en Instagram hebben nog (meer dan genoeg) potentie met UGC

Vaak denken mensen bij UGC op Facebook en Instagram aan influencers. Het tegendeel is eigenlijk waar. Juist op deze sociale platforms lijken mensen de influencers ondertussen beu te zijn. In ieder geval scoort de betaalde product placement bij influencers een stuk lager dan een spontane en oprechte post van een tevreden klant. Facebook moedigt het gebruik van UGC aan door het te kunnen gebruiken in hun dynamic product ads. Uit de eerste tests met Facebook blijkt dat UGC ook in deze ads meer oplevert. 

Schrik niet van negatieve ervaringen

Overigens, bij UGC draait het niet alleen om enkel tevreden klanten. Ook minder positieve ervaringen die worden gedeeld kunnen heel waardevol zijn. Mits je daar van schrik niet hard voor wegloopt. Ook zo’n negatieve ervaring is een touch-point; een moment waarop je contact kunt maken met je klant. Een kans om iets negatiefs om te draaien tot een mooie, of in ieder geval betere ervaring. 

De platforms van Facebook zitten vol met UGC, zorg er dus voor dat je deze potentiële verdiencapaciteit ook gebruikt door de juiste tooling in te zetten. Door het activeren van je community bouw je een leger aan micro influencers die dagelijks gemotiveerd zijn om content te produceren. Op deze manier kan je organisatie een groter deel van het budget alloceren van creatie naar distributie.

Over de auteur: Serdal Sayar is partner manager & business development bij Flowbox.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond