-

Workshop: Aan de slag met live commerce

Op Chinese platformen is het een hit en ook Facebook en Instagram maken het steeds meer mogelijk om via livestreams te verkopen. Workshop legt je uit hoe je er nu al mee aan de slag kan.

Weet je wat live commerce is?

Ja > Via een livestream op een sociaal medium praat je over producten of demonstreer je ze. Kijkers kunnen vervolgens via een catalogus of link bestellen.

Nee > Winkelen via sociale media wordt steeds makkelijker. Was het voorheen enkel mogelijk om verkooplinks in de biografie te vermelden, tegenwoordig bieden platformen als Facebook en Instagram steeds meer mogelijkheden om producten rechtstreeks te verkopen. Producten taggen op een foto of een webshop inrichten, maar ook live shoppen valt in dat rijtje. Via een live verbinding laat je als bedrijf je producten zien, waarna kijkers ze via tags en links rechtstreeks kunnen bestellen.

Weet je wat het voordeel is?

Ja > Sociale media vermijden hoge opstartkosten en maken het ook voor kleinere webshops makkelijker om je achterban te bereiken.

Nee > In China is het sinds het ontstaan in 2017 bijzonder lucratief gebleken om producten via een livestream aan te prijzen. Sociale media hebben dit trucje overgenomen en geperfectioneerd voor hun eigen platform. Opstartkosten, die bij reguliere live shopping vaak in de tienduizenden euro’s lopen, worden hiermee bespaard. Bovendien bereik je je achterban sneller door de notificaties die zij krijgen van jouw bedrijfspagina. Deze twee punten maken het óók aantrekkelijk voor kleinere bedrijven om in te stappen.

Hoe dit eenvoudiger wordt?

Ja > Doordat de techniek achter live social shopping op sociale media steeds toegankelijker wordt in Nederland, is het eenvoudiger om dit op te zetten.

Nee > Het verkopen van spullen via sociale media is niet nieuw – Facebook flirt bijvoorbeeld al sinds 2007 met verkoop op het platform. Wél nieuw is de techniek die nu in Nederland wordt uitgerold om via een livestream producten aan de man te brengen. Zo naadloos als in Amerika, waar ook betaald kan worden met de Facebook Wallet, gaat het nog niet, maar met een simpele link naar je catalogus of webshop werkt het ook.

Weet je wat je ervoor nodig hebt?

Ja > Naast een bedrijfspagina op Instagram of Facebook heb je een catalogus nodig om je producten in te zetten. Of een link naar je eigen webshop.

Nee > Om aan de slag te gaan, moeten de technische aspecten op orde zijn. Je hebt een bedrijfspagina nodig op een sociaal medium en een catalogus waar je je producten in zet. Hier kun je dan naar verwijzen. Heb je deze niet? Een link naar je eigen webshop werkt ook, maar zorg ervoor dat de link direct naar het product verwijst. Daarnaast is er het hardware gedeelte: zorg voor een goede camera op ooghoogte, zodat je klanten aankijkt. Lees hier meer. 

Welke producten zich hier goed voor lenen?

Ja > Producten die je aan kan trekken of opdoen, zoals kleding, make-up en beautyproducten zijn handig, doordat je er in de livestream iets mee kan.

Nee > De klassieke e-commerce producten, zoals kleding en beauty producten, lenen zich extra goed hiervoor, omdat je in de content er iets mee kan. Maar laat dat je niet tegenhouden als je een ander product verkoopt – je zult enkel wat creatiever moeten zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Kaan’s Kaashandel, die (met een live stream gesponsord door ABN Amro) lieten zien dat zelfs kaas via een live stream te verkopen valt

Waar je extra op moet letten?

Ja > Een live shopping sessie kan zomaar een paar uur duren. Zorg er dus voor dat je voldoende content hebt om je kijkers te blijven boeien.

Nee > Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen wie je doelgroep is en hoe je hen het best kan bedienen met goede content. Over het algemeen doen uitpakvideo’s het bijvoorbeeld goed, evenals tutorials over hoe je het product gebruikt. Een videosessie duurt minstens een uur, maar vaak langer. Een merk dat dit goed onder de knie heeft is kledingmerk Monki.

Welke valkuilen er zijn?

Ja > De verkoop via social live shopping kan onverwacht hard gaan. Het is daarom belangrijk om je voorraad goed op orde te hebben. 

Nee > Het kan zomaar gebeuren dat de producten die je in je livestream laat zien razendsnel verkopen. Zorg er daarom voor dat de producten die je laat zien voldoende op voorraad zijn en dat je in de dagen erna voldoende mankracht hebt om alles te verzenden. Heb je dit niet op orde en moet je bestellingen afzeggen, dan doet een social live stream meer kwaad dan goed voor je merk.

Weet je voldoende om aan de slag te gaan?

Ja > Zorg voor de juiste technische instellingen, goede content die uitgebreid is genoeg is voor de gehele livestream en een goedgevulde voorraad. 

Nee > Om live commerce zo goed mogelijk te laten verlopen, is het noodzaak om alles goed voor te bereiden. Kondig duidelijk aan wanneer je live gaat, zorg dat de technische aspecten goed geregeld zijn en dat je weet wat je ongeveer gaat uitzenden. Een beetje spontaniteit is oké, maar een saai moment kan je klanten kosten. Daarnaast is het belangrijk dat je de juist links deelt en dat je voorraad op orde is. Succes!

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#180).

Over de auteur: Loeka Oostra schrijft voor Emerce. Met medewerking van Nicky Ribbers.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond